De visie op ICT omvat de overkoepelende ambities en randvoorwaarden. Het is een opvatting over kwalitatief en doelmatig onderwijs en over de plaats die ICT daarbij inneemt. Deze visie omvat de overkoepelende ambities en bevat de randvoorwaarden om die te verwezenlijken.
We onderscheiden vier grote doelen voor een kwaliteitsvolle digitale transformatie voor onze scholen:
Om van de digitale transformatie van het onderwijs een succesverhaal te maken in je school, vertrek je van een schooleigen visie op leren en onderwijzen - geënt op de schoolcultuur en het pedagogisch project.
Je denkt na over hoe je digitale leermiddelen kan inzetten om je onderwijs te verbeteren, om je onderwijs effectiever te maken, om te differentiëren en om zo veel mogelijk leerwinst te genereren bij de leerlingen. ICT is dus een middel en geen doel in dit kwaliteitsproces.
Leerlingen groeien op in een digitale wereld. Het is dus belangrijk dat onderwijs aandacht besteedt aan het digitaal vaardig en mediawijs maken van leerlingen. Daarom zijn er minimumdoelen die vertaald worden in leerplannen. Het bereiken van ICT-vaardigheden is dus hier een doel. Tijdens alle activiteiten zijn er kansen om te werken aan de mediakundige ontwikkeling in het basisonderwijs en de digitale competenties en mediawijsheid in het secundair onderwijs.
Voor het basisonderwijs vind je inspiratie op de PRO.-site Inzetten van media. Daarnaast bieden we daarvoor ook nascholingen aan.
Voor het secundair onderwijs vind je meer duiding, inspirerend materiaal en pedagogische ondersteuning op de leerplannenpagina’s van het gemeenschappelijk funderend leerplan (GFL)
Naast de aandacht in het curriculum, hebben maatregelen en beslissingen op schoolniveau ook invloed op je klaspraktijk. Op school wil je immers een veilig digitaal klimaat creëren voor het schoolteam én voor de leerlingen.
Digitalisering als middel bij de ontwikkeling van een professionele leergemeenschap en om efficiëntie te verhogen
Daarnaast kan digitalisering ook ondersteunen om een professionele leergemeenschap te ontwikkelen. Zo kan de digitalisering helpen bij:
Verder is ook het aspect van gelijke onderwijskansen is een essentieel onderdeel van een allesomvattende visie op de digitalisering en het digitaal beleid van je school. Zeker met de opkomst van AI in het onderwijs moeten we erop toezien dat de digitale kloof niet groter wordt. Dit betekent dat persoonlijke en sociale kenmerken, zoals talent of beperking, gender, geslacht, sociale-economische status, etniciteit, culturele identiteit … geen belemmeringen mogen vormen voor de volwaardige ontwikkeling van de leerlingen en bij het behalen van de leerplandoelen. (OECD 2012). De zogenaamde ‘e-inclusie’ streeft naar maximale participatie van alle leerlingen door het ontwerpen van een leeromgeving die is aangepast aan de specifieke (onderwijs-)behoeften en context van de leerling.
Met je school breng je verschillende hefbomen voor e-inclusie in rekening om je beleid af te stemmen op de behoeften van je leerlingenpubliek. Hierbij is het van cruciaal belang om breed te kijken naar de onderwijsbehoeften van je leerlingen (niveau 1) én oog te hebben voor de ontwikkelingsomgeving (niveau 2) zoals de thuis- en klascontext van de leerling. Daarnaast is een zelfonderzoek naar het beleid (niveau 3) en de organisatie van je school met inachtneming van gelijke kansen, zeer waardevol. Het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs kan je hierbij inspireren.
Mogelijke bronnen die je hierbij kunnen ondersteunen zijn: