Infrastructuur

Met infrastructuur bedoelen we hardware, het interne schoolnetwerk en toegang tot het internet. De beschikbaarheid en kwaliteit van de gekozen infrastructuur, de hardware voor leerlingen en leraren, het interne schoolnetwerk en toegang tot internet zijn cruciaal voor het implementeren van vernieuwingen.

Onderwijsvernieuwing en eigentijdse infrastructuur gaan hand in hand

sla link op in klembord

Kopieer

De kwaliteit van de beschikbare apparatuur en de efficiëntie van de bijbehorende technische omkadering spelen een doorslaggevende rol bij het implementeren van de vernieuwing. Ze zorgen ervoor dat leraren het nodige vertrouwen hebben en digitale didactiek durven integreren in hun klaspraktijk. De keuzes die de school maakt rond infrastructuur vloeien voort uit haar visie op leren en onderwijzen en de rol van digitalisering hierin.

De mogelijkheden en de beperkingen inherent aan de bestaande infrastructuur en het beschikbare budget zullen medebepalend zijn voor de beslissingen die genomen worden. Samenwerking tussen de besturen en ICT-coördinatoren van de verschillende scholen onder een schoolbestuur of een scholengemeenschap verhoogt de marktpositie bij aankopen. Je kan uiteraard ook steeds een beroep doen op de raamovereenkomsten die voor het onderwijs afgesloten zijn.

Het opstellen van een planning op korte en middellange termijn geeft leraren een perspectief, laat efficiënte en gerichte prospectie toe en zorgt ervoor dat er transparant en tijdig naar alle betrokkenen gecommuniceerd kan worden. Uiteraard is deze planning geen statisch gegeven, maar zal tussentijdse bijsturing in functie van de snel evoluerende technologie noodzakelijk zijn.

Naast investeringen voor leerlingen is het ook belangrijk als school te investeren in ruimte en technische omkadering ten behoeve van leraren zodat zij zich professioneel en in een didactisch veilige omgeving kunnen ontwikkelen.

Individuele toestellen voor personeel

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer een school of schoolbestuur laptops ter beschikking stelt aan personeelsleden, dan is het aangewezen dat de wederzijdse rechten en plichten daarover schriftelijk worden vastgelegd.

Op de PRO-pagina Laptops voor personeel vind je verschillende mogelijke beleidskeuzes die je als school kunt nemen, de fiscale gevolgen ervan voor het personeel en modelovereenkomsten.

Raamovereenkomsten DOKO

sla link op in klembord

Kopieer

De wetgeving overheidsopdrachten brengt heel wat verplichtingen, werk en risico's met zich mee voor schoolbesturen die een aankoop willen doen. Vzw DOKO, Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs, ondersteunt scholen bij de toepassing van deze wetgeving. Zo zijn er raamovereenkomsten voor laptops, netwerkcomponenten en schoolmeubilair waarop scholen kunnen intekenen. Scholen zijn zo verzekerd van kwalitatieve producten en dienstverlening voor een correcte prijs.

Een overzicht van alle lopende raamovereenkomsten vind je terug op de website van vzw DOKO.

Mogelijke reflectievragen

  • Welke infrastructuur hebben we nodig om onze visie te ondersteunen en uit te werken? 
    • Hardwarecomponenten (computers, laptops, digitale borden, printers, scanners, netwerkapparaten …) 
    • internet en internetaansluiting 
    • cloudoplossingen 
    • besturingssoftware 
    • beveiligingssoftware 
    • educatieve software en hardware 
    • software voor administratie, boekhouding, reservatie, leerlingvolgsystemen, rapportering … 
    • … 
  • Welke inrichting van de onderwijsruimte ondersteunt de visie? Welke klasinrichting en welk meubilair ondersteunt de visie? 
  • Wat is het kostenplaatje voor (centraal) onderhoud, aankoop/lease-componenten? 
  • Welke beveiliging wordt ingebouwd om een veilig, digitaal schoolklimaat op de meest efficiënte manier te garanderen? 
  • Welke infrastructuur hebben we nodig om de visie te ondersteunen en uit te werken?  
  • Hoe een lange termijn visie uitwerken rond aanbieden devices?
    • hardwarecomponenten: internet en internetaansluiting, cloudoplossingen, netwerk (wifi, routers, switches, bekabeling …), computers (pc, laptops, tablets, Chromebooks …), randapparaten (schermen, beamers, digibord, afdrukapparatuur, backup-apparatuur ...), componenten voor specifieke vakken of studierichtingen, besturingssoftware, beveiligingssoftware, beheersoftware voor o.a. het netwerk, software voor administratie, boekhouding, reservatie, leerlingvolgsystemen, rapportering … 

Contact

Kathleen Rymen
pedagogisch begeleider
      +499245943
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio