Deskundigheid

Deskundigheid gaat over de nodige competenties van het schoolteam om ICT goed in te zetten. Het houdt in dat het hele schoolteam (leraren, ondersteunend personeel, beleidsmakers en directie) over de nodige digitale competenties beschikt om ICT op een effectieve en efficiënte manier in te zetten. Gezien de snelheid waarmee de digitalisering evolueert, zal levenslang leren noodzakelijk zijn.

Elke medewerker heeft een andere beginsituatie als het gaat om werken met digitale middelen. Om deskundigheid te bevorderen is differentiatie nodig. Medewerkers die vertrouwd zijn met de mogelijkheden van digitale middelen, zullen deze al veelvuldig gebruiken in hun praktijk. Anderen zetten nog maar de eerste stappen op deze weg. Blijvende professionalisering blijft weliswaar nodig voor iedereen, aangezien de digitale wereld niet stil staat.

Het is belangrijk dat elke personeelslid inzicht heeft in zijn eigen beginsituatie en dat je als school zicht hebt op de beginsituatie van je team.

Leraren

sla link op in klembord

Kopieer

Het Joint Research Centre (JRC), een initiatief van de Europese Commissie, ontwikkelde in 2017 het referentiekader Digital Competence Framework for Educators, kortweg DigCompEdu. Als basis voor dit referentiekader werd het bestaande DigCompkader voor digitale competenties van burgers gebruikt, uiteraard aangepast en specifiek toegespitst op lesgevers.

Digisnap is gebaseerd op DigCompEdu, het Europese referentiekader dat de digitale competenties van leraren beschrijft. Het framework bestaat uit 24 competenties waaraan de leraar op vlak van ICT en leren zou moeten voldoen. De focus ligt niet op technische vaardigheden. Het kader is vooral bedoeld om in detail te beschrijven hoe digitale technologieën kunnen worden gebruikt om onderwijs en vorming te verbeteren en te innoveren.

Deze 24 competenties zijn onderverdeeld in zes competentiegebieden:

  • professioneel engagement
  • digitale bronnen
  • lesgeven en leren
  • evaluatie
  • oriëntatie van de lerende
  • digitale competenties van lerenden bevorderen

Kenniscentrum Digisprong ontwikkelde de Digisnap, een tool die je kan gebruiken om de beginsituatie van leraren te meten. Je krijgt een schoolrapport, deelrapporten als je de bevraging per campus of graad hebt afgenomen, en elke leraar krijgt een individueel rapport met concrete voorstellen tot professionalisering.

Het Kenniscentrum ontwikkelde ook leerkrachtenfiches over DigComEdu. Hierin vind je uitleg over elke ICT-competentie, tips en voorbeelden op ICT beter in te zetten en inspirerende materialen.

Ondersteunend personeel

sla link op in klembord

Kopieer

Uiteraard heeft ook ondersteunend personeel steeds meer nood aan digitale competenties. De competenties vanuit de professionele betrokkenheid zijn dan ook nodig voor elke medewerker in onderwijsinstellingen.

Katholiek Onderwijs Vlaanderen maakte een bevraging die je kan gebruiken om de beginsituatie van ondersteunend personeel te meten. Je krijgt een overzichtsrapport en als je de bevraging niet anoniem invult, ook individuele rapporten Ter inspiratie academy.edutrainers.com en SILA Westerlo.

Er bestaan nog andere gratis tools om een beginsituatie in kaart te brengen.

  • Microsoft ETF Scan. ETF geeft je meer inzicht in hoe ver jouw school staat inzake onderwijsinnovatie met behulp van digitale middelen aan de hand van raamwerk gebaseerd op onderzoek naar effectief beleid, leiderschap en pedagogische transformatie.
  • SELFIE en selfie for teachers zijn tools die je inzage geven in hoever jouw school staat met betrekking tot leren en lesgeven in het digitale tijdperk. Er is een bevraging voor leerlingen, leraren en beleid. Het zijn tools op beleidsniveau.

Niet alleen het technische aspect van het omgaan met digitale middelen speelt een rol. Leraren moeten ook weten waar en hoe digitalisering een plaats kan krijgen in hun didactische aanpak.

TPACK

sla link op in klembord

Kopieer

In het Engels wordt dit type kennis aangeduid als TPACK: Technological Pedagogical Content Knowledge. Dit omvat drie componenten die aan de basis liggen van een goede ICT-integratie evenals de onderlinge relatie ertussen:

  • inhoudelijke kennis
  • didactische kennis
  • technologische kennis

Het model toont dus mooi aan hoe een leraar in de huidige omstandigheden op de drie vlakken competent moet zijn. Deze kennis en bijbehorende vaardigheden aanscherpen zal ook bepaald worden door de samenwerkingscultuur die in de leraarskamer en in de vakgroepen leeft.

Nascholingsaanbod vakgroepen buiten de lijntjes

SAMR-model

sla link op in klembord

Kopieer

Als het gaat over de implementatie van digitalisering in het lesgeven, biedt het SAMR-model een duidelijk beeld.

Het SAMR-model heeft vier niveaus. Het stelt zich tot doel je leeruitkomsten te veranderen, niet je leerprocessen. Je start op het eerste niveau met Substitution of vervanging – de eenvoudigste vorm van integratie van technologie. Daarna ga je via Augmentation of meerwaarde naar Modification, wat voor aanpassing en uitbreiding staat en uiteindelijk leidt tot Redefinition of herdefiniëring. Het model lijkt een hiërarchie aan te brengen in de manier waarop digitalisering ingezet kan worden, maar in de praktijk is het belangrijk dat een leraar bewust kiest tussen de verschillende trappen. In een les kan bv. zowel substitution voorkomen als redefinition.

In elke stap van het model helpt ICT om het onderwijsproces te verbeteren en te transformeren, variërend van eenvoudige vervanging tot het creëren van geheel nieuwe manieren van leren en onderwijzen. Het uiteindelijke doel is om de leeruitkomsten te verbeteren en de leerervaring te verrijken.

Lessen met effect

sla link op in klembord

Kopieer

De leraar maakt het verschil! We weten dat dit zo is. Ook weten we dat de ene leraar meer verschil maakt dan de ander. Dit komt onder andere doordat de ene leraar effectievere strategieën inzet dan de andere. Er liggen heel wat kansen en aandachtspunten bij de inzet van educatieve technologie (Ed Tech) in de klas. Een digitale laag in de effectieve didactiek kan het leerproces verdiepen en verbreden en biedt kansen tot gepersonaliseerd leren. Traditie en innovatie kunnen zo hand in hand gaan, rekening houdend met wat wetenschappelijk onderzoek ons hierover leert. We ontwikkelden voor secundair een visual lessen met effect, waar we zoveel mogelijk strategieën bij elkaar hebben geplaatst in een handig overzicht. Voor basisonderwijs ontwikelden we een PRO.-pagina over effectieve didactiek.

In het kader van de professionalisering kan de school een op maat gemaakt vormingsaanbod voorzien. Dit kan op het niveau van de scholengemeenschap, op schoolniveau of door aan te sluiten bij een extern georganiseerd nascholingsprogramma. Ook de ICT-coördinator en leraren met een zekere expertise kunnen bijdragen aan het leerproces van de leraar en van het ondersteunend personeel. Tot slot liggen in het informele leren kansen om de vaardigheden aan te scherpen.

Door ouders te betrekken bij dit vormingsaanbod vergroot je hun betrokkenheid en krijgen ze de mogelijkheid om hun zoon/dochter op een passende manier te begeleiden.

Meer duiding over professionaliseren vind je op de PRO-pagina Visie op professionaliseren.

De volgende elementen spelen een rol in de mate van effectiviteit van professionaliseringsinitiatieven:

  • In welke mate is het aanbod doelgericht?
  • Bouwt het aanbod voort op reeds aanwezige competenties (in de zone van de naaste ontwikkeling)?
  • Sluit het aanbod aan bij de bij de persoonlijke professionaliseringsbehoeften van de deelnemers?
  • Is er voldoende ruimte voor differentiatie?
  • Kunnen deelnemers actief leren?
  • Wordt de deelnemer aangespoord tot reflectie?
  • Is het aanbod betekenisvol, wordt het gelinkt aan de onderwijspraktijk?
  • Maakt het deel uit van een traject in plaats van een one-shot te zijn?
  • Brengen de trainers/begeleiders relevante expertise binnen op een kwaliteitsvolle manier?

Mogelijke reflectievragen

  • Is het schoolteam in staat om de digitale middelen op een adequate manier in te zetten bij zijn takenpakket? Waar haalt het schoolteam zijn inspiratie voor de professionalisering? 
  • Welke middelen en methodieken voorziet de school voor deze professionalisering? 
  • Organiseert de school zelf professionaliseringsinitiatieven voor het verhogen van de kennis en vaardigheden omtrent digitale didactiek, digitale competenties en mediawijsheid of wordt het schoolteam doorverwezen naar externe organisaties? Of kies je als school voor een combinatie van beide? 
  • Indien de school zelf deze professionaliseringsinitiatieven organiseert: 
    • Wie bepaalt het aanbod? 
      • Op wie doe je beroep voor het uitwerken en geven van het aanbod? 
        • (pedagogische) ICT-coördinator, 
        • ICT-vaardige leraren, 
        • externen, 
        • combinatie van bovenstaande, 
        • … 
    • Hoe organiseer je het aanbod? 
      • via intern ontwikkelde instructiefiches, -filmpjes …
      • via gerichte nascholingsmomenten op afgesproken tijdstippen, 
      • via leden van het schoolteam die nood hebben aan nascholing, kunnen de verantwoordelijke aanspreken voor een nascholing op maat, 
      • via een ‘café’, een ‘speeddate’ waarin succeservaringen uitgewisseld worden, 
      • een combinatie van bovenstaande 
      • … 
  • Indien de school voor deze professionaliseringsinitiatieven een beroep doet op externe organisaties: 
    • Hoe wordt het schoolteam op de hoogte gebracht van deze initiatieven? Is er een centrale plaats waar deze informatie te vinden is? In de leraarskamer? Online? 
    • Maakt de school een eigen selectie in de initiatieven die doorgegeven worden aan het schoolteam? 
    • Welke moeilijkheden verwachten we bij de professionalisering van dit onderdeel? 
    • Welke criteria voor kwaliteitsvolle professionalisering hanteert de school? 
  • Beschikken de ICT-coördinator en leraren met expertise over voldoende tijd en ruimte om hun expertise ten dienste te stellen ter ondersteuning van de deskundigheid van het lerarenteam? 
  • Hoe zorgt de schoolleiding voor een duurzame professionalisering? 
  • Over welke fora beschikt de school waarop leraren hun initiatieven en ervaringen met digitale leermiddelen aan elkaar zichtbaar kunnen maken? 
  • ... 

Contact

Kathleen Rymen
pedagogisch begeleider
      +499245943
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio