Filter zoekresultaten

Zoek
  • Selecteer deze optie als je enkel binnen dit thema wil zoeken

Types
  • Vakkenpagina

    Overzicht van alle leerplannen met ondersteunend materiaal per leerplan.

  • Ouderraad nieuw

    Scholen hebben een sterke traditie van samenwerking met betrokken ouders om hun beleid te ontwikkelen. Ze zorgen ervoor dat alle onderdelen van de schoolstructuur, zoals kleuter- en lagere scholen of verschillende graden in secundair onderwijs, representatief vertegenwoordigd zijn. Deze samenwerking verhoogt de transparantie en vermindert de administratieve druk voor alle betrokkenen. De regeling over de participatie op school van personeelsleden, leerlingen en ouders in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:het decreet van 2 april 2004 “Participatie op school en de Vlaamse onderwijsraad”de ministeriële omzendbrief GD/2004/03 van 13 juli 2004 “Lokale participatieregeling in het basis- en secundair onderwijs”.

  • Participatiedecreet: de schoolraad

    Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt een participatieve schoolcultuur met leerlingen, ouders en personeelsleden belangrijk. De info van deze pagina licht de decretale regeling betreffende de schoolraad toe zoals opgenomen in het decreet van 2 april 2004 “Participatie op school en in de Vlaamse onderwijsraad” (‘participatiedecreet’). Het decreet is van toepassing op het basis- en secundair onderwijs en verplicht sinds 1 april 2005 de oprichting en de vierjaarlijkse hersamenstelling van de schoolraad. Dat betekent dat de mandaten van de schoolraden die op 1 april 2021 in werking traden op 31 maart 2025 aflopen. De volgende periode loopt van 1 april 2025 tot 31 maart 2029.

  • Gastleraren

    Voor de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025 kunnen gastleraren ingezet worden in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs, in de centra van het deeltijds beroepssecundair onderwijs, in de centra van het volwassenenonderwijs en in het deeltijds kunstonderwijs. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gastleraar 1 (de vroegere voordrachtgever) ZONDER dienstverleningsovereenkomst en gastleraar 2 MET dienstverleningsovereenkomst.NB In het deeltijds kunstonderwijs kunnen alleen gastleraren 1 aangesteld worden.

  • Goedkeuring AGION-dossiers september 2024

    Deze dossiers keurde de raad van bestuur van AGION goed in september 2024.

  • 7 tips voor gastvrijheid 2.0 op jouw camping

    Wat is nu echt gastvrijheid voor een camping? Veel campingeigenaren zijn juist in dit vak gestapt omdat ze er voldoening uithalen om gasten een topvakantie te geven. Maar hoe gasten gastvrijheid beleven, is in de afgelopen jaren veranderd. Weet jij wat jouw campinggasten verwachten? Waarmee je ze kunt verrassen? Voor leerlingen van Onthaal & Recreatie kan dit document van Toerisme Vlaanderen nuttug zijn

  • Samenwerken in een professionele cultuur

    Samenwerking draait om de  interacties van teamleden onderling. Het weerspiegelt de cultuur van de school. In de ideale wereld is dat een professionele schoolcultuur waarbij de richting van de school duidelijk is en waar de neuzen van de teamleden in dezelfde richting staan. De interacties zijn effectief en functioneel.

  • Vlaamse regio's

    De volledige lijst van toeristische regio's in Vlaanderen volgens Toerisme Vlaanderen.

  • Leerlijn leerplandoelen Sport 2de graad D/A - Sportbegeleiding 3de graad D/A

    In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sport-Sportbegeiding (D/A-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.

  • Leerlijn leerplandoelen Sportwetenschappen 2de - 3de graad (D-finaliteit)

    In dit document kan je het overzicht van de leerplandoelen van de richting Sportwetenschappen (D-finaliteit) vinden. Deze leerlijn kan je helpen om een verticale planning (of raamplan) te maken.

  • Middenkadercongres Mechelen-Brussel

    School van de toekomst, leraar van de toekomst - een blik op de toekomst

  • Ceci n'est pas une carte

    Kaartenset met handige weetjes en tips rond cultuur en de didactische aanpak van de mondelinge en schriftelijke vaardigheden

  • Controle sporttoestellen

    Als school beschik je vast en zeker over een turnzaal met allerlei sport- en gymtoestellen. Het is belangrijk dat je een correcte inschatting maakt van de risico’s die verbonden zijn aan de verschillende toestellen. Je kunt hiervoor gebruik maken van het risicoanalysemodel voor sporttoestellen.Meer informatie rond extra-murosactiviteiten en sport en spel lees je op https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/extra-murosactiviteiten-sport-en-spel

  • Stage-activiteitenlijst Assistentie in wonen, zorg en welzijn A

    Deze stageactiviteitenlijst werd in overleg met sector en onderwijs ontwikkeld. Afhankelijk van de context waarin de jongere stage loopt kunnen bepaalde activiteiten wel of niet aan bod komen. Het is belangrijk om altijd voor de start van de stage samen met de stagegever en de school te bekijken welke activiteiten kunnen worden ingeoefend. In functie van concrete afspraken tussen de school, de stagegever/stageplaats en de stagiaire moet deze stageactiviteitenlijst gepersonaliseerd/geïndividualiseerd worden.

  • Uitgangspunten continuüm van zorg bao

    Zorg als een continuüm, brede basiszorg als fundament, leerlingenbegeleiding is teamwork, handelingsgericht werken.De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.

  • Uitgangspunten continuüm van zorg so

    De meeste scholen gebruiken het zorgcontinuüm al vele jaren om het eigen beleid op leerlingenbegeleiding vorm te geven. Die leerlingenbegeleiding blijft niet beperkt tot de leerlingen die nood hebben aan extra begeleiding. Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en in jouw klas gaan daarbij hand in hand.

  • Kijkwijzer leermiddel

    Reflectievragen bij het kiezen van een nieuwe methode

  • 30 van 25673

×
Kijkt als...
Niveau
Regio