Onderwijsplanning betekent het aansturen van alle programmatie- en rationalisatie-initiatieven van de scholen, centra, internaten en besturen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Die aansturing draagt bij tot een transparant en geordend onderwijslandschap.
Met programmatie bedoelen we een uitbreiding van het bestaande onderwijsaanbod.
Voorbeelden van structuurwijzigingen programmatie:
Rationalisatie slaat dan weer op de inkrimping of een betere ordening van het bestaande onderwijsaanbod.
Voorbeelden van structuurwijzigingen rationalisatie:
Al die programmatie- en rationalisatie-initiatieven samen noemen we structuurwijzigingen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen telt zeer veel onderwijsinstellingen met nog meer vestigingsplaatsen. De onderstaande tabel geeft dit duidelijk weer.
Wijzigingen aan het studieaanbod of de structuur van de ene onderwijsinstelling hebben onvermijdelijk gevolgen voor andere onderwijsinstellingen in de omgeving. Als netwerkorganisatie wil Katholiek Onderwijs Vlaanderen waken over het broze evenwicht tussen al haar onderwijsinstellingen onderling voor wat betreft bepaalde structuuronderdelen en structurele ingrepen. Daarom heeft zij voor haar leden een planningsprocedure uitgewerkt.
Concreet betekent dit dat onderwijsinstellingen die hun studieaanbod en/of structuur willen wijzigen, een aantal planningsregels moeten volgen. Die planningsregels vormen samen de interne planningsprocedure van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Ook de overheid wil zicht houden én controle op de bewegingen in het onderwijslandschap en heeft een eigen planningsprocedure. Die noemen we de externe planningsprocedure.
Schoolbesturen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen moeten zowel de interne als de externe planningsprocedure volgen.
Zowel de interne als de externe planningsprocedure verschillen volgens onderwijsniveau en volgens de aard van de structuurwijziging. Soms heb je als bestuur een goedkeuring nodig. In andere gevallen moet je de structuurwijziging gewoon melden. Voor een beperkt aantal structuurwijzigingen moet je als bestuur helemaal niets ondernemen. Meer concrete informatie vind je op de andere pagina’s:
De interne planningsprocedure is eigen aan het katholiek onderwijs. Elk schoolbestuur dat lid is van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en dat leerplicht (inclusief internaten)- of volwassenenonderwijs organiseert, volgt ze. Alleen schoolbesturen van het katholiek hoger onderwijs hoeven ze niet te volgen.
De interne planningsprocedure gaat altijd vooraf aan de externe planningsprocedure. Onderwijsinstellingen kunnen de externe planningsprocedure maar volgen nadat zij de interne planningsprocedure doorlopen hebben met - indien vereist - een goedkeuring van de aanvraag.
De procedure houdt in dat het schoolbestuur voor een bepaalde vastgelegde datum zijn aanvraag tot structuurwijziging indient bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en bij de diocesane plannings- en coördinatiecommissie (DPCC). De aanvraag gaat uit van het schoolbestuur (voor basisscholen en scholen die niet behoren tot een scholengemeenschap) of van de scholengemeenschap (voor secundaire scholen).
In sommige gevallen heb je als bestuur een goedkeuring nodig en moet de structuurwijziging dus aangevraagd worden. In andere gevallen is er geen actie vereist.
Als voor de aanvraag een goedkeuring vereist, is het de DPCC die beslist op basis van
Iedere regio (Antwerpen, Limburg, Mechelen-Brussel, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen) heeft een DPCC voor het gewoon en het buitengewoon basisonderwijs (inclusief internaten) of de DPCC-bao en een DPCC voor het gewoon en het buitengewoon secundair onderwijs (inclusief internaten) of de DPCC-so.
Als een schoolbestuur het niet eens is met een aanvraag van een ander schoolbestuur, dan kan het bij de DPCC bezwaar aantekenen. Het bezwaar gaat uit van het schoolbestuur (voor basisscholen en scholen die niet behoren tot een scholengemeenschap) of van de scholengemeenschap (voor secundaire scholen).
Een schoolbestuur dat het vervolgens niet eens is met de beslissing van de DPCC (hetzij een inhoudelijke beslissing over een dossier, hetzij een onontvankelijkheidsverklaring van een laattijdig dossier), kan er tegen in beroep gaan bij de Centrale beroepscommissie. Zowel het bestuur dat de aanvraag heeft ingediend, als het bestuur dat het bezwaar heeft aangetekend, kunnen die stap zetten.
In het Statuut van de DPCC (zie tekst hieronder) vind je alle informatie over de samenstelling, bevoegdheden en werking van de DPCC zelf en van de Centrale beroepscommissie.
De externe planningsprocedure is een bevoegdheid van de overheid. Zij is identiek voor het leerplichtonderwijs (inclusief internaten) en het volwassenenonderwijs.
De procedure houdt in dat het schoolbestuur voor een bepaalde vastgelegde datum zijn aanvraag tot structuurwijziging indient bij de overheid:
In sommige gevallen heb je als bestuur een goedkeuring nodig, in andere gevallen moet je de structuurwijziging gewoon melden. In nog andere gevallen is er helemaal geen actie vereist.
Als de aanvraag een goedkeuring vereist, is het de Vlaamse regering die beslist op basis van een advies van
Als een schoolbestuur het niet eens is met een beslissing van de Vlaamse regering, kan het in beroep gaan bij de Raad van State.
Voor de structuurwijzigingen die de DPCC en de Vlaamse regering moeten goedkeuren:
Het onderwijsplanningsbeleid eigen voor het katholiek onderwijsnet bestaat al van bij de oprichting van de koepel, nu netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ook de overheid vindt onderwijsplanning nodig. In 2020 werd reeds de vraag gesteld of er méér dan wel minder onderwijsplanning nodig was. Je leest erover in bijgevoegd artikel. In 2023 worden zowel op het vlak van de interne als de externe procedure een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd.