Onderwijsplanning internaten

De niveauoverstijgende en globale informatie over het item Onderwijsplanning lees je op de pagina Onderwijsplanning: Wat? Waarom? Hoe?

Structuurwijzigingen

sla link op in klembord

Kopieer

Elk initiatief dat je als internaatsbestuur neemt om het aanbod in een of meer van je internaten uit te breiden, in te krimpen of te herschikken, vatten we onder de noemer ‘structuurwijzigingen’.

In het geval van uitbreiding spreken we over ‘programmatie’, in het geval van ‘inkrimping of herschikking’ hebben we het over ‘rationalisatie’.

Structuurwijzigingen Programmatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • de oprichting of programmatie van een nieuw internaat;
  • de oprichting van een bijkomende vestigingsplaats voor een bestaand internaat;
  • de uitbreiding van het internaataanbod (leerlingen secundair onderwijs in een internaat basisonderwijs; leerlingen basisonderwijs in een internaat secundair onderwijs);

Structuurwijzigingen Rationalisatie

sla link op in klembord

Kopieer

  • de afschaffing van een internaat;
  • de afschaffing van een vestigingsplaats van een internaat;
  • de verhuizing van een internaat.

Als je als internaatsbestuur één van die initiatieven wil nemen, kan dat niet ‘zomaar’. Je moet de interne planningsprocedure van Katholiek Onderwijs Vlaanderen volgen. In enkele gevallen volg je ook de externe planningsprocedure van de overheid. Dit betekent dat je bepaalde stappen moet zetten en enkele deadlines moet respecteren.

Reglementering

sla link op in klembord

Kopieer

De reglementering over enkele structuurwijzigingen van internaten lees je in het Decreet internaten en de  Ministeriële Omzendbrief Onderwijsinternaten.

Schematisch overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

In dit overzicht vind je voor elke structuuwijziging welke deadlines en formulieren dienen te worden gebruikt zowel voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen als voor de overheid.

Interne planningsprocedure

sla link op in klembord

Kopieer

Welke stappen houdt de interne planningsprocedure van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in? Wat moet je als internaatsbestuur concreet doen?

Aanvraagformulier invullen

sla link op in klembord

Kopieer

Voor de aanvraag van een structuurwijziging in het gewoon basisonderwijs gebruik je het digitale aanvraagformulier voor internaten.

De aanvraag gaat uit van het internaatsbestuur. De voorzitter van het internaatsbestuur neemt het initiatief om het aanvraagdossier samen te stellen. In onderlinge afspraak kan hij de internaatsbeheerder van het aanvragende internaat of de directeur-coördinatie (bao) / coördinerend directeur (so) van de scholengemeenschap mandateren om dat van hem over te nemen.

Dit betekent concreet dat je als internaatsbestuur achtereenvolgens de volgende stappen zet:

  1. Omschrijf en motiveer de aanvraag tot structuurwijziging op het aanvraagformulier.
  2. Leg de aanvraag ter bespreking voor aan het bestuur van de scholengemeenschap.
  3. Leg de aanvraag ter advies voor aan de bevoegde participatieorganen
  4. Vul alle rubrieken op het aanvraagformulier nauwkeurig in.
  5. Zorg ervoor dat de voorzitters van de participatie-organen het formulier handtekenen. Voor het OCSG ondertekent ook de secretaris.

Zodra het formulier volledig ingevuld is, zet tot slot de voorzitter van het internaatsbestuur zijn handtekening op het aanvraagformulier.

Aanvraagformulier versturen

sla link op in klembord

Kopieer

Je vult het digitale aanvraagformulier ten laatste 15 januari van het voorafgaande schooljaar in. Het formulier wordt automatisch bezorgd aan Katholiek Onderwijs Vlaanderen en de DPCC  van jouw regio.

Laattijdige dossiers

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens de interne planningsprocedure, dienen een aantal stappen te worden doorlopen op geijkte tijdstippen en rekening houdend met vastegelegde termijnen. De indiendatum van 15 januari is zo bepaald dat er én voor de scholen én voor de adviesraad internaten én voor de DPCC voldoende tijd is om de aanvraagdossiers grondig voor te bereiden en te beoordelen.
Afwijken van deze deadline kan enkel in uitzonderlijke omstandigheden. De betrokken DPCC zal oordelen of een laattijdig dossier ontvankelijk kan worden verklaard.
Gegronde redenen zijn: overmacht, onverwachte noden of wendingen,...

Bezwaar en beroep

sla link op in klembord

Kopieer

Kort na ontvangst van de verschillende aanvraagdossiers laat iedere DPCC aan de internaten en scholengemeenschappen van haar regio weten welke aanvragen er werden ingediend. Aanvragen van het ene internaatsbestuur kunnen immers gevolgen hebben voor het andere internaatsbestuur. Als een aanvraag gevolgen kan hebben op internaten van een aangrenzende regio, zal de DPCC ook die internaten informeren.

Als je het als internaatsbestuur niet eens bent met een aanvraag van een ander internaatsbestuur, kun je dit laten weten aan de DPCC. Je moet dan een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de DPCC van jouw regio en dit binnen een termijn van tien kalenderdagen.

De DPCC kan, voorafgaand aan haar beslissing, een overleg organiseren tussen de aanvrager en de bezwaarmaker.

De DPCC informeert de internaten en de scholengemeenschappen over de beslissingen die ze heeft genomen. Als je in beroep wil gaan tegen een beslissing van de DPCC, kun je, hetzij als aanvrager, hetzij als bezwaarmaker, binnen een termijn van zeven kalenderdagen beroep aantekenen bij de Centrale beroepscommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ter attentie van de voorzitter bruno.vanobbergen@katholiekonderwijs.vlaanderen. De Centrale beroepscommissie neemt een eindbeslissing.
 
De DPCC-bao informeert de scholen en scholengemeenschappen eveneens over de beslissing die ze heeft genomen met betrekking tot de ontvankelijkheid van een laattijdig ingediend dossiers. Als je als schoolbestuur in beroep wil gaan tegen de onontvankelijkheid van een laattijdig dossier, kun je, binnen een termijn van zeven kalenderdagen beroep aantekenen bij de Centrale beroepscommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, ter attentie van de voorzitter bruno.vanobbergen@katholiekonderwijs.vlaanderen. De Centrale beroepscommissie oordeelt in dit geval enkel over de ontvankelijkheid en de gegrondheid van de laattijdigheid maar neemt geen inhoudelijke eindbeslissing.

In het Statuut van de DPCC  vind je alle informatie over de samenstelling, de bevoegdheden en de werking van de DPCC en van de Centrale Beroepscommissie.

Heraanvraag

sla link op in klembord

Kopieer

Het kan zijn dat je als internaatsbestuur een gepland en goedgekeurd initiatief uiteindelijk toch niet realiseert op 1 september. Je plande bijvoorbeeld om in het internaat voor secundair onderwijs ook leerlingen-internen van de derde graad lager onderwijs in te schrijven, maar door een te geringe belangstelling zijn er bij de start van het schooljaar geen leerlingen-internen van het lager onderwijs ingeschreven.

Dit betekent niet dat je het beoogde initiatief zomaar mag verschuiven naar het jaar nadien. Als je een aangevraagde en goedgekeurd structuurwijziging om welke reden dan ook niet kunt realiseren op 1 september, moet je die altijd opnieuw aanvragen. Je doorloopt opnieuw de volledige interne planningsprocedure en bezorgt je aanvraag opnieuw bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en DPCC-bao.

Externe planningsprocedure

sla link op in klembord

Kopieer

De overheid wil zicht houden op de evoluties in het onderwijslandschap. Daarom heeft zij een eigen planningsprocedure uitgewerkt. Wij noemen die procedure de ‘externe planningsprocedure’. Sommige structuurwijzigingen (programmatie; afsplitsing; fusie) moeten gemeld worden aan de overheid.
 
Voor welke structuwijzigingen je welke acties dient te ondernemen, kan je nalezen in het schematisch overzicht.

Aandachtspunt: als internaatsbestuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen kun je de externe planningsprocedure maar aanvatten nadat je de interne planningsprocedure doorlopen hebt en nadat je aanvraag door de DPCC goedgekeurd werd.

Hermelding

sla link op in klembord

Kopieer

Als je als internaatsbestuur een eerder gemelde structuurwijziging toch niet kan realiseren op 1 september, kun je die niet zomaar verschuiven naar het volgend schooljaar. Je moet die structuurwijziging opnieuw melden aan AgODi.

Contact

Anja Dingenen
coördinator
      02 507 07 77
      0496 39 51 63
      Isabelle Dobbelaere
      stafmedewerker
          02 507 06 24
          ×
          Kijkt als...
          Niveau
          Regio