15
Dansen met Piet Mondriaan
Als we de naam Piet Mondriaan horen, denken we meteen aan zijn abstracte vlakke schilderwerken in rood, geel en blauw. Maar wist je dat Piet Mondriaan ook gek was op dansen?
Kasteel Creativia
Op basisschool Driehoeven in Genk zijn onze kleuters druk in de weer met een spannend, technisch en creatief project, vertelt juf Natascha. Ze bouwen hun eigen kasteel! Met hun levendige verbeelding en enthousiasme gaan ze aan de slag met allerlei materialen.
Viva Saint-Nicolas
Juf Caroline van VBS Don Bosco in Sint-Niklaas maakte een Franse snijdersband over Saint-Nicolas.
Nooit meer oorlog: werken met druktechnieken
Het 6de leerjaar van de Sint-Jozefsschool in Deurle van juf Griet werkte muzisch rond het thema oorlog en wapenstilstand.
Eddy en Frida
Basisschool Uiterwaard Dilsen-Stokkem neemt deel aan een muzisch traject. De juffen van het 2de en 3de leerjaar ontwikkelden een les rond muzisch beschouwen, met twee beelden van Eddy en Frida als inspiratie. De kinderen onderzochten de gezichten van de beeldjes met een iPad en maakten grappige filmpjes met muziek. Het project was leerrijk en plezierig, afgesloten met spelletjes zoals spiegelen.
Kunst als jaarthema
In bubao De Vinderij in Lokeren was kunst het jaarthema. Alle klassen werden ondergedompeld in verschillende kunstvormen: van muzikale beleving tot vilten, zeefdrukken, … Elke klas kreeg workshops en deed museumbezoeken. Daarnaast werd in de klas geknutseld, geschilderd en beleefd.
Beestenboel
Juf Lien ging met haar leerlingen uit het tweede leerjaar van wonderwijs in Herentals aan de slag rond het muzisch beschouwen van dieren. Hoe bewegen de dieren zich voort? Kunnen we nog andere bewegingen verzinnen voor dit dier?
Aan de slag met een theatertekst
Stan De Wulf van de Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek ging met zijn leerlingen aan de slag met een theatertekst. Hij had een duidelijk open opdracht: breng de “Open Hart” tekst op je eigen manier rekeninghoudend met tempo, emotie, timing, expressie. Hij herschreef hiervoor de theatertekst “Hartkwijt” van Heiner Müller naar het niveau van de leerlingen en noemde het “Hartstuk”.
Aux Champs-Elysées!
De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van VBS Ellikom in Oudsbergen schreven een bedankbriefje naar een leerkracht die postkaarten had verstuurd vanuit Parijs. Ze maakten een kalligram van een versje op een ‘cravate’ voor de uitvoering van het lied ‘Aux Champs-Elysées’.
De Gemaskerde Dichter
In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.
Roodkapje: van sprookje tot rap
De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.
Dansende windrichtingen
In VBS Spring in’t Veld (Pepingen) laat Gilke Vandersteen haar leerlingen kennismaken met choreograaf Akram Khan. De leerlingen laten zich inspireren door de richting van de wind om een dansende groepsopdracht te realiseren.
Een toeristische poster maken in bullet journal stijl
In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.
Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst
Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.
Surrealistisch werken volgens Alechinsky
In het vierde leerjaar te Regina Pacis in Hove ging juf Katrin aan de slag rond de Belgische kunstenaar Alechinsky. De leerlingen leren de kunstenaar en zijn werken kennen en gaan dan stap voor stap aan de slag.