21
Picasso
Juf Daisy werkte met haar leerlingen uit het vierde leerjaar van vrije basisschool De Schatkist uit Westmeerbeek rond de kunstenaar Picasso.
Eddy en Frida
Basisschool Uiterwaard Dilsen-Stokkem neemt deel aan een muzisch traject. De juffen van het 2de en 3de leerjaar ontwikkelden een les rond muzisch beschouwen, met twee beelden van Eddy en Frida als inspiratie. De kinderen onderzochten de gezichten van de beeldjes met een iPad en maakten grappige filmpjes met muziek. Het project was leerrijk en plezierig, afgesloten met spelletjes zoals spiegelen.
Kunst als jaarthema
In bubao De Vinderij in Lokeren was kunst het jaarthema. Alle klassen werden ondergedompeld in verschillende kunstvormen: van muzikale beleving tot vilten, zeefdrukken, … Elke klas kreeg workshops en deed museumbezoeken. Daarnaast werd in de klas geknutseld, geschilderd en beleefd.
Beestenboel
Juf Lien ging met haar leerlingen uit het tweede leerjaar van wonderwijs in Herentals aan de slag rond het muzisch beschouwen van dieren. Hoe bewegen de dieren zich voort? Kunnen we nog andere bewegingen verzinnen voor dit dier?
Aan de slag met een theatertekst
Stan De Wulf van de Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek ging met zijn leerlingen aan de slag met een theatertekst. Hij had een duidelijk open opdracht: breng de “Open Hart” tekst op je eigen manier rekeninghoudend met tempo, emotie, timing, expressie. Hij herschreef hiervoor de theatertekst “Hartkwijt” van Heiner Müller naar het niveau van de leerlingen en noemde het “Hartstuk”.
K-Boem, dé uitlaatklep bij uitstek
In de Sint-Elisabethschool bubao wordt al sinds 2007 djembé gegeven tijdens de muzieklessen voor type 3 kinderen (kinderen met gedrags- en emotionele problemen). Dat werpt nu nog steeds zijn vruchten af. Het djembé spelen is voor deze kinderen een therapeutisch ventiel waarlangs opgekropte spanningen gecontroleerd worden geventileerd. We treden ook op buiten onze schoolmuren, omdat we het belangrijk vinden dat buitenstaanders zien wat deze kinderen in hun mars hebben. K-boem is de naam van onze groep.
Aux Champs-Elysées!
De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van VBS Ellikom in Oudsbergen schreven een bedankbriefje naar een leerkracht die postkaarten had verstuurd vanuit Parijs. Ze maakten een kalligram van een versje op een ‘cravate’ voor de uitvoering van het lied ‘Aux Champs-Elysées’.
Sprookjes
Juf Mieke en juf Noor van de Sint-jozefschool uit Ieper kregen de opdracht om in de leerstraat hun bibliotheek op te vrolijken. Onder begeleiding van de academie (kunstkuur) werkten de leerlingen van het vijfde leerjaar prachtige linosnedes uit rond het thema sprookjes.
De Gemaskerde Dichter
In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.
Roodkapje: van sprookje tot rap
De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.
Samen muzisch op weg met Kunstkuur!
BuSO KOCA ging samen met Kunstkuur muzisch aan de slag. Wil jouw school dat ook? Je kunt je nog tot en met 15 februari 2024 kandidaat stellen voor Kunstkuur. Laat je inspireren door hun filmpje!
Kunst in de derde kleuterklas
In de derde kleuterklassen van Heilig-Hart & College Halle werkten de kleuters samen met hun leraren twee weken rond het thema 'kunst'. Elke dag lieten ze zich inspireren door een andere schilder of kunstenaar. Een boeiend thema met heel wat kansen binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven!.
Dansende windrichtingen
In VBS Spring in’t Veld (Pepingen) laat Gilke Vandersteen haar leerlingen kennismaken met choreograaf Akram Khan. De leerlingen laten zich inspireren door de richting van de wind om een dansende groepsopdracht te realiseren.
Een toeristische poster maken in bullet journal stijl
In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.
Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst
Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.
Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften
De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.
Uit Fors editie december 2022
Uit Fors editie december 2022
Kleurrijk begrijpend luisteren en lezen in de instapklas
De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging In de instapklas werd dat een kleurrijke verkenning.
Surrealistisch werken volgens Alechinsky
In het vierde leerjaar te Regina Pacis in Hove ging juf Katrin aan de slag rond de Belgische kunstenaar Alechinsky. De leerlingen leren de kunstenaar en zijn werken kennen en gaan dan stap voor stap aan de slag.
Kerstlipdub
Met de hele klas of school een swingende lipdub maken. Juf Amy en juf Melissa van VBS De Leertrommel in Opwijk maakten er tijdens de kerstperiode werk van met hun leerlingen van het vijfde leerjaar. Muzische beleving ten top!
Wolkenpracht
Wegdromen en fantaseren met Juf Maddy van VBS Baliebrugge terwijl we naar de wolken kijken. Wat brengt onze fantasie tot leven in verschillende wolkenformaties? Welke wolken zien we allemaal? Welke wolken zien we het liefst? Wat herkennen we in de wolken?
De droomwereld van Matisse
Mélanie Meeuwens ging met de tweede kleuterklas van de Sint-Michielsschool in Jette aan de slag rond het thema kunst. Samen met de kleuters lieten ze hun muzisch oog vallen op Henri Matisse. Een klassieke, veelgebruikte kunstenaar met een niet zo klassieke uitwerking. Ze beschouwden beelden, gevoelens en dromen van Matisse en zichzelf. De kleuters creëerden een installatie met bijhorende soundscape.