Een toeristische poster maken in bullet journal stijl

In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.

Beginsituatie

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen kiezen een Europees land dat ze eerder al bezochten of graag willen bezoeken. Ze verwerken minstens drie kenmerken van het land in een poster in bullet journal stijl. Op die manier leren ze meer over het Europees land op een creatieve manier. De doelen van mens en maatschappij stonden reeds in de focus binnen dit thema. De leerlingen moesten namelijk een reisfolder maken van minstens één Europees land dat ze graag willen bezoeken of al hebben bezocht. Hiervoor hebben ze een checklist gekregen van zaken die ze over het land moesten opzoeken: situering op een kaart, hoofdstad, belangrijke monumenten, twee typerende zaken van het land op vlak van cultuur, eetgewoontes, muziekinstrumenten en de talen die worden gesproken in het land.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Start van de activiteit

sla link op in klembord

Kopieer

Op sociale media staan verschillende voorbeelden van travel bullet journals en travel sketches. Deze worden via het digitaal bord aan de leerlingen getoond. In deze lesactiviteit gaan de leerlingen een poster maken in bullet journal stijl van een Europees land. Op deze poster moeten er minstens drie typerende zaken te zien van het land. De leerlingen mogen een land kiezen waarvoor ze al een reisfolder hebben gemaakt of een ander land. Het moet wel een Europees land zijn.

Vragen om de leerlingen te laten nadenken en te praten over de stijl waarin ze de poster gaan maken:

  • Wat valt jullie op bij deze tekeningen?
  • Is er een specifieke compositie in de tekening?
  • Welke materialen worden er gebruikt?
  • Kun je iets zeggen over het gebruik van kleuren?
  • Wanneer wordt er geschreven op de tekening en welk materiaal wordt er dan gebruikt?
  • Geven deze tekeningen een bepaald gevoel? Welk?

De leerlingen komen ertoe dat de tekeningen in potlood en stiften worden gemaakt, eventueel ook in wasco. Er bestaat ook een typische compositie in de tekening: vaak staat de naam van het land centraal in het midden of bovenaan. Daaronder of errond worden er zaken getekend typisch voor het land, die de persoon die de tekening maakte graag wil ervaren of bezoeken. De focus ligt vooral op de tekening maar af en toe worden er zaken bij de tekening geschreven zoals de naam van een monument (essentiële informatie).

De leraar geeft aan dat dit de manier is waarop de meeste travel bullet journals gemaakt worden. Doordat dit een eigen creatieve manier is om een reis voor te bereiden mag je ook zelf regels maken over de manier waarop je de zaken wilt tekenen. Je kunt bijvoorbeeld een Eiffeltoren tekenen zoals Guillaume Apollinaire dit deed met woorden i.p.v. lijnen.

  • Welke woorden zou je dan in deze Eiffeltoren schrijven?
  • Of zoals het ander voorbeeld van een bullet journal waar de vlag is getekend met woorden?

Op deze manier kun je de klas aanzetten om ook “out of the box” te denken.

Verwerking

sla link op in klembord

Kopieer

De bedoeling is om een toeristische poster van een Europees land te maken dat de leerling heeft bezocht of wil bezoeken in bullet journal / sketchbook stijl. Op deze poster zijn er minstens drie kenmerkende zaken te zien van het land zoals bijvoorbeeld bekende monumenten, typische gerechten, typische muziekinstrumenten … De leerlingen krijgen hiervoor een A4-blad. Ze mogen potlood, stift en wasco gebruiken. Wie nog zaken wil opzoeken over het land mag hiervoor een laptop gebruiken. Ook als de leerlingen graag nog voorbeelden opzoeken van travel bullet journals voor inspiratie, mag dit.

De leerlingen komen ertoe dat ze:

  1. Een land kiezen;
  2. Informatie verzamelen over wat kenmerkend is voor het land;
  3. Beslissen welke kenmerkende zaken ze zullen tekenen;
  4. Beslissen welke compositie ze zullen gebruiken en welke materialen;
  5. Beginnen met tekenen.

De leraar ondersteunt de leerlingen bij het opzoeken en het nemen van beslissingen. En moedigt hen aan om creatief aan de slag te zijn.

Presentatie en procesevaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Aan het einde van de les krijgen de leerlingen elk drie minuten om hun poster voor te stellen. Van de leerlingen die niet graag vooraan in de klas staan worden de posters opgehangen en zo besproken.

De leraar polst wat de kinderen is bijgebleven:

  • Wat hebben jullie geleerd van de posters van de anderen dat je hiervoor nog niet wist?
  • Als we naar de compositie kijken, wat valt er ons op?
  • Welk land wil je nu bezoeken dat je daarvoor nog niet wou bezoeken?
  • Zou je in de toekomst nog een poster maken van een land waar je op reis gaat, waarom wel/niet? Hoe zou die er dan uitzien?

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

MUgr3 Zich bewust worden van de eigen muzische en creatieve mogelijkheden (talenten) en die tonen.

MUge1 De wisselwerking tussen muzisch beschouwen en creëren illustreren.

IVoc2 Exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich.

OWru3 De aarde waarderen als plaats om te leven en dit uitdrukken; levenswijzen hier en elders met elkaar vergelijken.

Meer lezen?

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio