In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.
De leerlingen kiezen een Europees land dat ze eerder al bezochten of graag willen bezoeken. Ze verwerken minstens drie kenmerken van het land in een poster in bullet journal stijl. Op die manier leren ze meer over het Europees land op een creatieve manier. De doelen van mens en maatschappij stonden reeds in de focus binnen dit thema. De leerlingen moesten namelijk een reisfolder maken van minstens één Europees land dat ze graag willen bezoeken of al hebben bezocht. Hiervoor hebben ze een checklist gekregen van zaken die ze over het land moesten opzoeken: situering op een kaart, hoofdstad, belangrijke monumenten, twee typerende zaken van het land op vlak van cultuur, eetgewoontes, muziekinstrumenten en de talen die worden gesproken in het land.
Op sociale media staan verschillende voorbeelden van travel bullet journals en travel sketches. Deze worden via het digitaal bord aan de leerlingen getoond. In deze lesactiviteit gaan de leerlingen een poster maken in bullet journal stijl van een Europees land. Op deze poster moeten er minstens drie typerende zaken te zien van het land. De leerlingen mogen een land kiezen waarvoor ze al een reisfolder hebben gemaakt of een ander land. Het moet wel een Europees land zijn.
Vragen om de leerlingen te laten nadenken en te praten over de stijl waarin ze de poster gaan maken:
De leerlingen komen ertoe dat de tekeningen in potlood en stiften worden gemaakt, eventueel ook in wasco. Er bestaat ook een typische compositie in de tekening: vaak staat de naam van het land centraal in het midden of bovenaan. Daaronder of errond worden er zaken getekend typisch voor het land, die de persoon die de tekening maakte graag wil ervaren of bezoeken. De focus ligt vooral op de tekening maar af en toe worden er zaken bij de tekening geschreven zoals de naam van een monument (essentiële informatie).
De leraar geeft aan dat dit de manier is waarop de meeste travel bullet journals gemaakt worden. Doordat dit een eigen creatieve manier is om een reis voor te bereiden mag je ook zelf regels maken over de manier waarop je de zaken wilt tekenen. Je kunt bijvoorbeeld een Eiffeltoren tekenen zoals Guillaume Apollinaire dit deed met woorden i.p.v. lijnen.
Op deze manier kun je de klas aanzetten om ook “out of the box” te denken.
De bedoeling is om een toeristische poster van een Europees land te maken dat de leerling heeft bezocht of wil bezoeken in bullet journal / sketchbook stijl. Op deze poster zijn er minstens drie kenmerkende zaken te zien van het land zoals bijvoorbeeld bekende monumenten, typische gerechten, typische muziekinstrumenten … De leerlingen krijgen hiervoor een A4-blad. Ze mogen potlood, stift en wasco gebruiken. Wie nog zaken wil opzoeken over het land mag hiervoor een laptop gebruiken. Ook als de leerlingen graag nog voorbeelden opzoeken van travel bullet journals voor inspiratie, mag dit.
De leerlingen komen ertoe dat ze:
De leraar ondersteunt de leerlingen bij het opzoeken en het nemen van beslissingen. En moedigt hen aan om creatief aan de slag te zijn.
Aan het einde van de les krijgen de leerlingen elk drie minuten om hun poster voor te stellen. Van de leerlingen die niet graag vooraan in de klas staan worden de posters opgehangen en zo besproken.
De leraar polst wat de kinderen is bijgebleven:
MUgr3 Zich bewust worden van de eigen muzische en creatieve mogelijkheden (talenten) en die tonen.
MUge1 De wisselwerking tussen muzisch beschouwen en creëren illustreren.
IVoc2 Exploreren en experimenteren in de wereld rondom zich.
OWru3 De aarde waarderen als plaats om te leven en dit uitdrukken; levenswijzen hier en elders met elkaar vergelijken.
Surf naar Muzische vorming en Mens en maatschappij (wereldoriëntatie).