K-Boem, dé uitlaatklep bij uitstek

In de Sint-Elisabethschool bubao wordt al sinds 2007 djembé gegeven tijdens de muzieklessen voor type 3 kinderen (kinderen met gedrags- en emotionele problemen). Dat werpt nu nog steeds zijn vruchten af. Het djembé spelen is voor deze kinderen een therapeutisch ventiel waarlangs opgekropte spanningen gecontroleerd worden geventileerd. We treden ook op buiten onze schoolmuren, omdat we het belangrijk vinden dat buitenstaanders zien wat deze kinderen in hun mars hebben. K-boem is de naam van onze groep.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Het project K-boem bestaat al ongeveer 15 jaar. De plaatsen van kinderen die na oriëntering naar een andere school gaan, worden snel ingevuld door andere kinderen. Wanneer we optreden, worden de kinderen thuis opgehaald en teruggebracht. Dit kan alleen door de bereidwilligheid en het enthousiasme van de type 3 collega's.

Enkele hoogtepunten in ons bestaan zijn een optreden op TV Limburg tijdens de slotshow van Hart voor Limburg, een optreden op een boot, een optreden op de legerbasis van Kleine-Brogel en op de wielerwedstrijd Nacht van Peer. Ondertussen hebben we onze derde cd opgenomen. De eerste twee cd's hebben we opgenomen in een echte studio. De derde cd werd opgenomen tijdens een benefietconcert. Daarbij werd er ook een dvd opgenomen.

Het is ontroerend om te zien hoe de kinderen genieten van de djembé-lessen en de optredens. Na jaren van negatieve ervaringen kunnen zij laten zien wat zij in hun mars hebben. "In ieder kind zit iets goed, het is aan ons om te ontdekken waar het zich bevindt", is dan ook een spreuk die ons nauw aan het hart ligt binnen de type 3 setting. Stralende en fiere gezichten op een podium, genietend van een welverdiend applaus, wat moet je nog meer hebben?

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
  • SErv4 Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contexten
  • SEgb2 Bewust omgaan met gevoelens en behoeften en deze binnen aanvaardbare grenzen uiten. Zelfbeheersing ontwikkelen
  • IKid2 Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
  • IKwn2 Gewetensvol en verantwoord handelen
  • MUva1 Tot kwaliteitsvol muzisch samenspel komen
  • MUva3 De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio