Eddy en Frida

Basisschool Uiterwaard Dilsen-Stokkem neemt deel aan een muzisch traject. De juffen van het 2de en 3de leerjaar ontwikkelden een les rond muzisch beschouwen, met twee beelden van Eddy en Frida als inspiratie. De kinderen onderzochten de gezichten van de beeldjes met een iPad en maakten grappige filmpjes met muziek. Het project was leerrijk en plezierig, afgesloten met spelletjes zoals spiegelen.

Muzisch beschouwen

sla link op in klembord

Kopieer

Onze school doet mee aan een muzisch traject. En één van de opdrachten was om een muzische les in elkaar te steken waarbij je het beschouwen goed kunt toepassen. Zo zijn we vertrokken met twee beeldjes die bij onze buren aan het venster staan, namelijk Eddy en Frida en zij kunnen naar onze speelplaats kijken. We hebben de beeldjes voorgesteld aan onze leerlingen en zijn begonnen met het stappenplan van beschouwen.

Hoe aan de slag gegaan met 'beschouwen'?

  1. Vragen stellen: Eerste indruk: Kijk naar de beelden, wat roept het op?
  2. Vijf seconden kijken, beeld weg. Benoem zoveel mogelijk dingen die je zag. 
  3. Terugkijken en in gesprek gaan: Wat trok eerst je aandacht? Welke details? Welke verschillen ontdek je bij elkaars eerste beleving?
  4. Gericht waarnemen: Wat zie of voel je precies? Kijken door fles, wc-rol, van dicht, ver, ondersteboven, door je wimpers, verrekijker … Wat ontdek je dan?
  5. Verdiepen: Wat gebeurt er als je langer naar het kunstwerk kijkt? Wat merk je allemaal op? Wat gebeurt er, wat voel je?
  6. Wat is de titel voor het kunstwerk? Wat is het verhaal achter de Eddy en Frida? Voor wie zou de kunstenaar dat gemaakt hebben? Zouden ze het graag zelf willen hebben?

Dit was een heel leerrijke ervaring voor zowel de kinderen als voor ons. Het beschouwen met behulp van vraagjes en materialen (zie tips) is dan veel interessanter en kinderen krijgen veel meer ideeën.

Deze beelden bestaan enkel uit een gezicht en kunnen dus alleen hun gezicht bewegen en daar zijn we verder op ingegaan. Met de hulp van een IPad (camera) hebben de leerlingen per twee ieder deeltje van hun eigen gezicht onderzocht en proberen te laten bewegen. Ook de achtergrondmuziek mocht na een tijdje niet ontbreken. Dit zorgde voor vele grappige en toffe filmpjes/foto's. Er is veel afgelachen geweest tussen de opnames door. Om af te sluiten deden we een aantal spelletjes zoals spiegelen (elkaars gezichtsuitdrukking of beweging nabootsen) en relaties aanvoelen (samen bewegingen gelijktijdig doen of dichter en verder van elkaar bewegen).

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • SEiv1 Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen
  • MUgr4 Overal muzische mogelijkheden zien en benutten
  • MUge2 De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren
  • MUva2 Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormgevingsmiddelen
  • MUva3 De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio