Basisschool Uiterwaard Dilsen-Stokkem neemt deel aan een muzisch traject. De juffen van het 2de en 3de leerjaar ontwikkelden een les rond muzisch beschouwen, met twee beelden van Eddy en Frida als inspiratie. De kinderen onderzochten de gezichten van de beeldjes met een iPad en maakten grappige filmpjes met muziek. Het project was leerrijk en plezierig, afgesloten met spelletjes zoals spiegelen.
Onze school doet mee aan een muzisch traject. En één van de opdrachten was om een muzische les in elkaar te steken waarbij je het beschouwen goed kunt toepassen. Zo zijn we vertrokken met twee beeldjes die bij onze buren aan het venster staan, namelijk Eddy en Frida en zij kunnen naar onze speelplaats kijken. We hebben de beeldjes voorgesteld aan onze leerlingen en zijn begonnen met het stappenplan van beschouwen.
Hoe aan de slag gegaan met 'beschouwen'?
Dit was een heel leerrijke ervaring voor zowel de kinderen als voor ons. Het beschouwen met behulp van vraagjes en materialen (zie tips) is dan veel interessanter en kinderen krijgen veel meer ideeën.
Deze beelden bestaan enkel uit een gezicht en kunnen dus alleen hun gezicht bewegen en daar zijn we verder op ingegaan. Met de hulp van een IPad (camera) hebben de leerlingen per twee ieder deeltje van hun eigen gezicht onderzocht en proberen te laten bewegen. Ook de achtergrondmuziek mocht na een tijdje niet ontbreken. Dit zorgde voor vele grappige en toffe filmpjes/foto's. Er is veel afgelachen geweest tussen de opnames door. Om af te sluiten deden we een aantal spelletjes zoals spiegelen (elkaars gezichtsuitdrukking of beweging nabootsen) en relaties aanvoelen (samen bewegingen gelijktijdig doen of dichter en verder van elkaar bewegen).