Waar kan je de brochure over chemicaliën op school (COS) terugvinden? Hoe kan je er zinvol mee omgaan? Wanneer en hoe voer je een risicoanalyse uit in de praktische lessen natuurwetenschappen? Wat zegt de regelgeving over dierlijk restafval op school?
- Basisoptie Moderne talen en wetenschappen - wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
- Biologie-chemie - 3de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische en chemische wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - 3de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische wetenschappen B+S
- Biologie - 2de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische en chemische STEM-wetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie-chemie - 2de graad - D-finaliteit
- Biotechnologische STEM-wetenschappen B+S
- Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen - 3de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen B' - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen 1ste graad - A-stroom
- Technologische wetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Technologische wetenschappen en engineering B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+ - 2de graad - D-finaliteit
- Chemie - Biotechnieken B+S - 2de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Biologie - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Biotechnologische en chemische technieken B+S - 3de graad - D/A-finaliteit
- Fysica - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Biologie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Chemie - Natuurwetenschappen B+S’’’ - 3de graad - D-finaliteit
- Natuurwetenschappen B+S' - 2de graad - D/A-finaliteit
- Natuurwetenschappen 1ste graad - B-stroom
- Natuurwetenschappen - 7de leerjaar
- Basisoptie STEM-wetenschappen - 1ste graad - A-stroom
- Chemische procestechnieken - 7de leerjaar
- Farmaceutisch technisch assistent -
- Doorstroomgerichte specialisatie - 7de leerjaar
- Natuurwetenschappen S - 7de leerjaar
De aandacht van de school voor een veilige, gezonde en milieubewuste leef- en leeromgeving in de (praktische) lessen natuurwetenschappen is het uitgangspunt. Die zorg voor veiligheid en milieuzorg in het schoollaboratorium wordt geconcretiseerd in adviezen vanuit wettelijke regelgeving rond welzijn en milieu in de uitgave Chemicaliën op school (COS) van de Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV). Die COS-brochure vormt dan ook de leidraad inzake:
Er werd rekening gehouden met de pedagogisch-didactische aspecten van de natuurwetenschappelijke vakken in het secundair onderwijs en met het onderwijsniveau, de studierichtingen, de leerdoelen en de vaardigheidsverschillen tussen leraren en leerlingen. Ga naar alle nodige informatie.
Om leerlingen veilig te laten omgaan met chemicaliën en daarbij de nodige preventiemaatregelen te voorzien, raadpleeg je binnen de lessen natuurwetenschappen eerst de COS-brochure en voer je indien nodig een risicoanalyse uit. Als hulpmiddel voor het opstellen van deze risicoanalyse ontwikkelde de COS-werkgroep een module gekoppeld aan de databank gevaarlijke stoffen (DBGS).
Ook de veiligheid van wetenschaps- en praktijklokalen is essentieel: de bouwstenen van een veilige infrastructuur worden altijd getoetst aan de pedagogisch-didactische praktijk. Ook daarvoor is een hulpmiddel voor risicoanalyse ter beschikking. Ga naar alle nodige informatie.
Mag je als school dierlijk materiaal gebruiken? En waar moet je heen met mogelijk restafval? Ga naar alle nodige informatie.