Vorming draagt op verschillende manieren bij tot de goede werking van de leerlingenparticipatie in het algemeen en de leerlingenraad in het bijzonder. Vorming over gespreks- en vergadervaardigheden en over het plannen van projecten zorgt bv. voor een efficiënte werking van de leerlingenraad. Een vorming kan ook het groepsgevoel van de leerlingenraad verhogen, zeker als hiervoor bijvoorbeeld een volledige dag of weekend voor wordt uitgetrokken.
De Vlaamse Scholierenkoepel ondersteunt leerlingenparticipatie op school op verschillende manieren:
Op de website van de VSK zijn heel wat handige tips en een uitgebreid aanbod aan publicaties en gadgets voor leerlingenraden terug te vinden.
De pedagogische begeleidingsdiensten hebben de voorbije jaren expertise opgebouwd om de leerlingen van de leerlingenraad of de begeleidende leraar te ondersteunen. Een school kan steeds navraag doen bij de eigen pedagogische begeleidingsdienst.
De kinderrechtencoalitie Vlaanderen geeft in een publicatie Kinderrechteneducatie in het onderwijs een aantal aanbevelingen en getuigenissen die inspiratie kunnen bieden voor de eigen werking.
De school zelf kan extra stappen zetten door bv. alle leerlingen tijdens de lessen Nederlands te trainen in communicatievaardigheden. De begeleidende leraar van de leerlingenraad kan voor de leerlingen van de leerlingenraad nog in een extra luik voorzien als uitbreiding. Scholen die bereid zijn een extra inspanning te leveren, kunnen ook zelf een vormingsdag in elkaar boksen. De begeleidende leraar kan bijvoorbeeld samen met enkele leerkrachten Nederlands in het begin van het schooljaar een halve dag samenstellen die kan bestaan uit een sessie over vergadertechnieken, een rollenspel, een stellingenspel en/of een simulatie-oefening als voorbereiding op een nieuw project in de school (bv. gezonde voeding, een nieuw schoolgebouw).
De vorming kan ook aangewend worden om de structuur van de leerlingenraad verder vorm te geven en een voorlopig programma voor het komende werkjaar samen te stellen. Dit meer ernstige werk kan worden afgewisseld met teambuildingsactiviteiten en groepsspelen. Hierover weten de leerkrachten lichamelijke opvoeding vaak meer. Het is duidelijk dat deze aanpak van de betrokken leerkrachten een extra tijdsinvestering vraagt. Dit initiatief zal dan ook enkel een succes zijn als er een voldoende draagvlak is bij de betrokkenen.
In het basisonderwijs kunnen de leraren van de 3de graad een klasdoorbrekende activiteit organiseren waarbij ze inzetten op spreken voor een groep, verslag nemen, ...
Ook op het niveau van de scholengemeenschap kunnen vormingen georganiseerd worden. Door de verschillende vormen van leerlingenparticipatie te leren kennen en hierover met leerlingen uit andere scholen te praten, komen leerlingen vaak tot nieuwe inzichten. Tijdens de vorming kan ook bekeken worden rond welke thema’s zij zouden kunnen samenwerken.