Hoe omgaan met een klacht?

Het schoolteam neemt vaak beslissingen die een invloed hebben voor leerlingen en ouders. Het is heel normaal dat iedereen er een eigen mening op nahoudt en dat de betrokken personen hierover in dialoog gaan, zonder dat dit tot wrijving leidt. Denk aan een ouder die zich vragen stelt bij een negatief toetsresultaat.

Soms ontstaat er een situatie waarin spanningen tussen ouder en leraar steeds verder oplopen. Conflicten zijn een onvermijdelijk onderdeel van menselijke interacties, ook binnen de school.

Dit kan echter escaleren tot op een punt waarbij een oplossing niet meer vanzelfsprekend lijkt. In die gevallen kan het vertrouwen in een schoolteam onder druk komen te staan. Ook emoties kunnen hoog oplopen. Dan is het goed om te kunnen terugvallen op een goed gestructureerde procedure.

De procedure omvat twee fasen:

  • een informele fase
  • een eventuele schriftelijke formele fase
Een succesvolle informele fase zal tot gevolg hebben dat de schriftelijke formele fase onnodig zal zijn.

De informele fase

sla link op in klembord

Kopieer

In de informele fase wordt de klacht mondeling besproken met de betrokken personen. Op onze pro-pagina “ouderbetrokkenheid”  en verbindend schoolklimaat kun je extra handvatten vinden om dit gesprek op een verbindende manier te voeren. Je kan ook gebruik maken van de dialoogcirkel. Daarover vind je meer op onze pro-pagina “diversiteit”.

De formele fase

sla link op in klembord

Kopieer

Wanneer na een gesprek of meerdere gesprekken geen bevredigende oplossing wordt gevonden, kan de ouder zijn bezorgdheden schriftelijk indienen bij het schoolbestuur. Dit leidt tot een formele klacht.

Het blijft in ieder geval belangrijk dat een schoolbestuur vertrouwen blijft hebben in de deskundigheid en het handelen van de directeur. De directeur is verantwoordelijk voor het dagelijkse functioneren van de school en staat in direct contact met het team, de leerlingen en de ouders. Als directeur sta je vaak zo dicht bij de dagelijkse werking van de school en de betrokken partijen dat het soms bijzonder lastig is om voldoende afstand te houden bij het zoeken naar oplossingen. De nabijheid tot het team, de leerlingen en de ouders maakt dat situaties vaak persoonlijk aanvoelen, wat het bemoeilijkt om conflicten te vermijden of objectief te blijven in bepaalde kwesties.

Het is in dergelijke situaties belangrijk om te erkennen dat deze nabijheid onlosmakelijk verbonden is met de rol van een directeur. Tegelijkertijd benadrukt dit het belang van een ondersteunende rol van het schoolbestuur. Het bestuur kan met een meer objectieve blik bijdragen aan het vinden van oplossingen, juist omdat het verder af staat van de emoties en dynamieken die bij een conflict spelen. Deze samenwerking helpt om evenwicht en duidelijkheid te scheppen in complexe situaties.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio