Bij een bezorgdheid, probleem of klacht is het belangrijk dat alle partijen gehoord worden en dat er ingezet wordt op het beluisteren van alle standpunten. Een schoolbestuur kan een belangrijke verbindende rol opnemen wanneer dat misschien op school zelf niet (meer) lukt. Het schoolbestuur of de school heeft de vrijheid om zelf te bepalen hoe zij die rol opnemen naargelang de eigen context en behoeften.
Je kunt ervoor kiezen om klachten per school, op niveau scholengemeenschap of centraal via het schoolbestuur te behandelen. Een vaste klachtencommissie is een optie, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Hoewel de oprichting van een commissie niet verplicht is, zorgt een duidelijke procedure ervoor dat klachten efficiënter worden afgehandeld. Door hier vooraf over na te denken, verloopt het proces vlotter en meer gestructureerd. Om je te helpen bij het eventueel samenstellen van een commissie, geven we enkele nuttige tips die je kunnen ondersteunen in het proces:
Een klachtencommissie kun je vergelijken met de opzet van een beroepscommissie. Desondanks is een klachtencommissie niet hetzelfde als een beroepscommissie. Een beroepscommissie moet zich strikt houden aan regelgevende principes en een vaste procedure, terwijl een klachtencommissie klachten informeler kan behandelen indien zij dit wenst. De focus moet in ieder geval liggen op heldere communicatie, bemiddeling en oplossingsgericht werken.