We zetten in op sterke mediaopvoeding.
We leven in een maatschappij waarin media sterk aanwezig zijn. Sinds de digitalisering worden jij en jouw leerlingen meer dan ooit geconfronteerd met een veelheid aan informatie. De communicatie verloopt steeds sneller én wereldwijd. Leerlingen van vandaag groeien op in die gedigitaliseerde mediaomgeving. Ze zijn hiermee vertrouwd maar je mag er niet vanuit gaan dat ze alles daarom beheersen. Je leert je leerlingen op een enthousiaste, zelfredzame en kritische manier met media en mediacontent om te gaan. Je moedigt hen aan om hun mediavaardigheden en media-attitudes positief aan te wenden en deze blijvend aan te scherpen. Jouw leerlingen zijn actief als producent en consument van media en benutten steeds meer de mogelijkheden ervan.
Je leerlingen zijn fervente mediagebruikers vanuit bepaalde bedoelingen om:
In het document functies van media vind je meer voorbeelden.
We gaan ervanuit dat de leerlingen al zeer bedreven zijn op vlak van media maar je mag de mediavaardigheden en attitudes van kinderen en jongeren ook niet overschatten.
Goede mediaopvoeding op school is noodzakelijk omdat:
Van jongs af zijn leerlingen zowel consument als producent van allerlei mediaboodschappen. Ze groeien op tussen een grote hoeveelheid informatie die via allerlei kanalen op hen afkomt en communiceren met mensen over de hele wereld. Leerlingen kijken televisie, lezen boeken, schrijven en lezen brieven, surfen op het wereldwijde web, telefoneren, whatsappen, sturen e-mails, zoeken informatie op, maken opnames en delen die met anderen …. Ze hebben alle mogelijke middelen ter beschikking om snel en adequaat hun eigen boodschappen de wereld in te sturen.
Leerlingen vergeten bijvoorbeeld al eens dat de werkelijkheid die de media voorstelt, slechts een interpretatie van de werkelijkheid is of soms zelfs niets met de werkelijkheid te maken heeft. Ze nemen ook niet altijd de tijd om de informatie die via media op hen afkomt te checken. Soms brengen ze zichzelf en anderen ongewild in de problemen door onzorgvuldig en impulsief om te springen met de beschikbare middelen.
Binnen het ontwikkelveld mediakundige ontwikkeling zorg je dus voor een dieper inzicht in de mechanismes van de mediawereld en het gebruik van mediamiddelen. Zo ontwikkelen jouw leerlingen een kritische blik waarmee ze de wereld van de media op een positieve, maar tegelijk veilige manier tegemoet kunnen treden.
Je zorgt ervoor dat leerlingen:
In de mediakundige ontwikkeling onderscheiden we drie ontwikkelthema’s:
De ontwikkelvelden bieden veel mediakundige kansen aan. Deze kansen omarmen is waardevol omdat ze:
Mediakundige vorming draagt bij aan de harmonische ontwikkeling van de hele persoon. Goede mediaopvoeding heeft dus aandacht voor meerdere ontwikkelvelden met hun onderliggende ontwikkelthema’s en generieke doelen. Als leraar ga je samen met je leerlingen op zoek naar een focus van waaruit je onderwijsarrangementen op maat van jouw leerlingen kan uitwerken.
Uitgewerkte praktijkvoorbeelden en illustraties vind je in de ZILL-bib.