Uit het werkveld

Filter

Leeftijd
2
2
18
18

Bellen met beer

In de Vlinderklas (Vrije basisschool Sint-Andreas Steense Dijk Oostende) leerden de jongste kleuters over het verhaal Wij gaan op berenjacht. Als afsluiter las de juf voor uit het zelfgemaakte boek en belden we met de beer uit het verhaal.

Een vliegje in de klas

Het kleuterteam van de Ave Maria Basisschool in Vlezenbeek werken met het programma Padlet. Dit is een digitaal prikbord dat de school hanteert als verzamelplaats voor alle filmpjes die in de klas worden gemaakt. Hiermee proberen de kleuterleraren taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid te stimuleren.

De Speelboom

Het Speelboom-initiatief van VLS de Boomgaard Maaseik is een spannend en nieuw project. In deze winkel met een heus scansysteem kunnen leerlingen spelmateriaal uitlenen tijdens de middagpauze. Het brede scala aan educatief speelgoed bevordert het delen en samenspel op de speelplaats. De leerlingen baten zelf de Speelboom uit. Zo krijgen ze de kans om te experimenteren, te leren en te spelen!

Op stap in AI-land

AI, je kan er tegenwoordig niet meer naast kijken! Het afgelopen jaar hebben AI-tools en platformen meerdere malen het nieuws gehaald. Maar hoe breng je deze technologie nu in jouw klas? Aan de hand van de lessenreeks “Op stap in AI-land” maakt Niels Dillen, ICT-coördinator van scholengemeenschap Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas, de leerlingen van de derde graad wegwijs in de wereld van artificiële intelligentie.

De Gemaskerde Dichter

In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.

Sam en Julia vieren samen kerst

De kleuters van de muizenklas maakten zelf een interactief verhaaltje rond Sam en Julia. Sam en Julia zijn de twee klasfiguren die centraal staan in de muizenklas van de Vrije Basisschool Berchem-Kwaremont.

Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften

De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.
Uit Fors editie december 2022​

Logisch en algoritmisch denken met behulp van app-prototyping

In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.

Leeruitkomst tonen met behulp van een greenscreen

In Basisschool Mozaïek te Sint-Kruis Brugge tonen leerlingen met behulp van een “greenscreen” of “groen scherm” hun leeruitkomst. Hoe gaat dit in z’n werk? Juf Nele Tilleman deelt vier bruikbare praktijkvoorbeelden voor de klaspraktijk.
Uit Fors editie maart 2021
×
Kijkt als...
Niveau
Regio