Met je klas: wapenschild

Via deze werkvorm maken leerlingen aan de hand van gerichte vragen een ‘zelfportret’ in de vorm van een wapenschild. Dit ‘wapenschild’ vormt de basis voor een dialoog.

Doelstelling

sla link op in klembord

Kopieer

  • Leerlingen reflecteren over de eigen identiteit en gaan hierover in dialoog;
  • Leerlingen worden zich bewust van gelijkenissen en verschillen tussen zichzelf en anderen;
  • Leerlingen leren met elkaar in dialoog gaan over waarden. 

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen derde graad basisonderwijs en secundair onderwijs

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbereiding

  • blanco wapenschilden afdrukken
  • tekenmateriaal: lijmstiften, tijdschriften (collage) voorzien
  • vragen afbakenen

Verloop

  • De leerlingen krijgen een set richtvragen mee die hen kunnen helpen om hun eigen wapenschild vorm te geven. Ze kunnen gebruiken maken van woorden, afbeeldingen uit tijdschriften, citaten, tekeningen, … een aantal voorbeelden kunnen dit faciliteren.
  • Mogelijke richtvragen:
    • Identiteit:
      • Waarin ben je goed?
      • Waarin onderscheid je je van anderen?
      • Wat is typisch voor jou?
      • Waar liggen je roots, waarvoor sta je?
      • Op wie kan ja altijd vertrouwen, wie staat er altijd achter je?
    • Engagement voor anderen en voor de wereld:
      • Wat is voor jou belangrijk in het leven?
      • Voor welke waarden wil ik ‘vechten’ (eventueel een lijst met waarden ter beschikking stellen ter ondersteuning)
      • Wat is mijn toekomstdroom voor mezelf, voor anderen en voor de wereld?
      • Waar zet je je belangeloos voor in?

Uitwisseling

De leerlingen stellen hun wapenschild aan elkaar voor:

  • er is slechts één leerling aan het woord;
  • na een voorstelling kan de rest van de groep verduidelijkende vragen stellen, er wordt niet geoordeeld.

Reflectie

  • Welke verschillen zie je in de wapenschilden?
  • Welke gelijkenissen zie je in de wapenschilden?
  • Welke verschillen hoor je in de verhalen van je klasgenoten?
  • Welke gelijkenissen hoor je in de verhalen van je klasgenoten?
  • Zijn er twee gelijke wapenschilden?
  • Wat betekent het voor jou dat er verschillen én gelijkenissen zijn, wat vind je belangrijk?
  • Herken je iemand die hard op je lijkt of ben je heel uniek in deze groep?
  • Hoe ga je om met mensen die anders zijn en/of hoe ga je om met mensen die heel hard op je lijken?
  • Hoe gaan mensen om met jouw anders zijn?

1. Voorbereiding
-blanco wapenschilden afdrukken
-tekenmateriaal: lijmstiften, tijdschriften (collage) voorzien
-vragen afbakenen

Deze werkvorm draagt bij tot verbondenheid in de klas en een veilig klasklimaat. In het bijzonder de uitwisseling en reflectie veronderstel dat je het gesprek duidelijk modereert en aanstuurt zodat alles in een veilige sfeer kan verlopen.
Deze reflectie kan eventueel verlopen via een pro-actieve cirkel. 

Over deze databank

Wil je aan de slag in je klas rond inspirerend burgerschap? In deze toolbox vind je inspirerende werkvormen om zo met je leerlingen te starten! 
Werk je in het basisonderwijs? In de Zill-bib vind je een steeds groeiend aanbod aan praktijkvoorbeelden die aansluiten bij inspirerend burgerschap voor het basisonderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio