Zelfevaluatie bij lichamelijke opvoeding

De leerlingen van juf Elke gaan in de les lichamelijke opvoeding zelfstandig aan de slag met behulp van kijkwijzers en instructiefilmpjes op een tablet. Na een periode van experimenteren en onderzoeken, bepalen ze zelf of ze nog nood hebben aan bijkomende instructie door de leraar.

Situering van de evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Waarom wil ik dat weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Om de groei van de leerlingen op te volgen: kunnen de leerlingen zelfstandig werken en de juiste keuzes maken tussen de moet- en de mag-taken?
Om feedback te geven en ontvangen: zijn de leerlingen in staat om aan de hand van een opname samen met een partner te bekijken of de taak correct werd uitgevoerd? Wat moet er anders of beter?

Wat wil ik weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Ik focus me op enkele ZiLL-doelen: IVzv1, IVzv5

Hoe kom ik dat te weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Ik kijk of leerlingen die geen nood hebben aan een demo of extra instructie zelfstandig verder werken. Ik bekijk of leerlingen die nog extra oefening nodig hebben, aan de hand van de tablet hun werkpunt kunnen vinden.

Wanneer zet ik het in?

sla link op in klembord

Kopieer

De evaluatie gebeurt gedurende de hele opbouw. Leerlingen evalueren elkaar en zichzelf tijdens de les (magneetjes op het whiteboard) en ook op het einde is er nogmaals kans om feedback te geven.

Voor wie zet ik dat in?

sla link op in klembord

Kopieer

Leerlingen evalueren elkaar en zichzelf.

Hoe werkt dat in de praktijk?

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen van juf Elke, leermeester LO, mogen aan de hand van kijkwijzers, instructiefilmpjes op de tablet,... zelfstandig aan de slag om te experimenteren en te onderzoeken met de materialen en opdrachten. Als de zandloper stopt na een 10-tal minuten, krijgen die leerlingen die dat wensen een welbepaalde demo of een instructie. Wie daar geen nood aan heeft, blijft verder zelfstandig aan de slag. Er zijn moet- en mag-taken. Bij bepaalde activiteiten moeten maar enkele leerlingen de activiteit nog eens extra inoefenen. Er zijn ook mag-taken voor die leerlingen die sneller klaar zijn of nood hebben aan een fun-momentje tussen de andere moet-taken door. De tablets en de kijkwijzers zijn de eerste hulplijn voor de leerlingen, de medeleerlingen zijn de tweede hulplijn en de leraar zelf komt pas als laatste hulplijn. Zo leren de leerlingen hun eigen leerproces in handen te nemen en elkaar te ondersteunen.
 
Bron: Elke Willems van VBS Nieuwland, Borgloon

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio