De leerlingen van juf Elke gaan in de les lichamelijke opvoeding zelfstandig aan de slag met behulp van kijkwijzers en instructiefilmpjes op een tablet. Na een periode van experimenteren en onderzoeken, bepalen ze zelf of ze nog nood hebben aan bijkomende instructie door de leraar.
- SErv3Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
- IKid2Een positief, realistisch zelfbeeld opbouwen
- IKvk1Plezier beleven en voldoening ervaren bij spelen, leren en leven
- IKvk2Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht
- IKvk4Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaan
- IVzv1Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen
- IVzv2Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
- IVzv3Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
- IVzv4Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken
- IVzv5Op een constructieve manier met feedback omgaan
- IVoc1Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
- IVoc5Informatiebronnen hanteren
- MZlb7Bewegingen gelijktijdig, opeenvolgend en afwisselend uitvoeren detail
- Meerdere lichaamsdelen gelijktijdig bewegen
- MZgm2Een voorwerp in beweging brengen en/of houdendetail
- Tikken, toetsen, slaan, werpen, stoten, slingeren, schoppen, dribbelen, drijven
- MZkm2Functionele grepen gedifferentieerd gebruiken voor het hanteren van voorwerpen
Om de groei van de leerlingen op te volgen: kunnen de leerlingen zelfstandig werken en de juiste keuzes maken tussen de moet- en de mag-taken?
Om feedback te geven en ontvangen: zijn de leerlingen in staat om aan de hand van een opname samen met een partner te bekijken of de taak correct werd uitgevoerd? Wat moet er anders of beter?
Ik kijk of leerlingen die geen nood hebben aan een demo of extra instructie zelfstandig verder werken. Ik bekijk of leerlingen die nog extra oefening nodig hebben, aan de hand van de tablet hun werkpunt kunnen vinden.
De evaluatie gebeurt gedurende de hele opbouw. Leerlingen evalueren elkaar en zichzelf tijdens de les (magneetjes op het whiteboard) en ook op het einde is er nogmaals kans om feedback te geven.
De leerlingen van juf Elke, leermeester LO, mogen aan de hand van kijkwijzers, instructiefilmpjes op de tablet,... zelfstandig aan de slag om te experimenteren en te onderzoeken met de materialen en opdrachten. Als de zandloper stopt na een 10-tal minuten, krijgen die leerlingen die dat wensen een welbepaalde demo of een instructie. Wie daar geen nood aan heeft, blijft verder zelfstandig aan de slag. Er zijn moet- en mag-taken. Bij bepaalde activiteiten moeten maar enkele leerlingen de activiteit nog eens extra inoefenen. Er zijn ook mag-taken voor die leerlingen die sneller klaar zijn of nood hebben aan een fun-momentje tussen de andere moet-taken door. De tablets en de kijkwijzers zijn de eerste hulplijn voor de leerlingen, de medeleerlingen zijn de tweede hulplijn en de leraar zelf komt pas als laatste hulplijn. Zo leren de leerlingen hun eigen leerproces in handen te nemen en elkaar te ondersteunen.
Bron: Elke Willems van VBS Nieuwland, Borgloon