Een trotsdoos (portfolio) is een doelgerichte verzameling van het werk van een leerling (doos/zak/digitaal platform/map). Het is een persoonlijk document.
Kinderen KIEZEN ZELF de inhoud, wat ze willen dat er in zit/staat. Het is een soort verzameling waarin kinderen een selectie van hun werkstukken mogen toevoegen/weglaten.
De inhoud kunnen teksten zijn, schema’s, foto’s, filmopnames, reflecties (eigen + leerkracht)…. Het is niet enkel een uitstalraam, het is ook een verhaal dat vertelt hoe en wanneer het tot stand kwam. Op afgesproken tijdstippen blik je terug op hun trotsmomenten.
Als leerkracht ga je in gesprek met de kinderen:
Een trotskist:
Verzamel met je kleuters gedurende een hele week muzische trotsmomenten en bewaar die in een klassikale trotskist. De kleuters stoppen hierin afgewerkte muzische producten bv. dansattribuut, cd, muziekinstrument, foto, of tekening,… één keer per week open je de kist en blik je terug op hun trotsmomenten. Geef andere kleuters de ruimte om te reageren op mekaars werk. (positief!) Noteer na afloop een korte zin over het muzisch product zelf, de betekenis die de kleuter eraan geeft, zijn ervaringen of beleving, dit kan een aanzet zijn om te communiceren met ouders.