Kijkkaarten

De leerlingen kijken door een kijkkaart naar een beeldend werk van een kunstenaar of van één of meer klasgenoten. Ze beantwoorden voor zichzelf de vragen die op de kaart genoteerd staan. Je kunt ervoor kiezen om de leerlingen mondeling te laten verwoorden of schriftelijk te noteren op de achterkant van het kaartje.
Elke kijkkaart bevat telkens een identieke vraag en een verschillende keuze-vraag.

Identieke vraag kan bijvoorbeeld zijn:
- Wat zie je?
- Wat kan je zeggen over…vorm, lijn, kleur (bouwstenen)
 
Keuze-vraag:
- Waaraan doet dit ‘beeld’ jou denken?
- Wat stelt het voor?
- Welk gevoel krijg je als je dit beeld ziet?

Lukt het de leerlingen om de geziene leerinhoud (bouwstenen bijvoorbeeld) te benoemen?

Deze kijkvensters kan je ook gebruiken om gericht te leren beschouwen.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio