Tip Top

Je kan dit evaluatie-instrument inzetten als zelf- of peerevaluatie voor een opdracht in duo of kleine groep over meerdere lessen.

Als leraar vorm je de lesdoelen om naar enkele korte succescriteria/stellingen. Deze overloop je aan het begin van de opdracht.

De leerlingen werken  in duo of trio’s aan een muzische opdracht en letten op welke van de succescriteria/stellingen vlot gaan in hun groepje (TOP) en welke beter kunnen (TIP)
Aan het einde vullen ze het tip-top-blad in en bespreken ze samen wat ze volgende les beter kunnen doen.

  • Leerlingen kunnen tips en tops aan zichzelf geven of aan een teamlid.
  • Leerlingen kunnen een tip en top geven voor het team samen.

Aan het begin van de volgende les bespreken de leerlingen wat hun werkpunt was en hoe ze dat werkpunt kunnen verbeteren.

Taak leerkracht: rekening houden met de tips en observeren hoe de leerlingen het deze keer aanpakken. Is er evolutie? Houden ze rekening met de tips/tops?

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio