Je kan dit evaluatie-instrument inzetten als zelf- of peerevaluatie voor een opdracht in duo of kleine groep over meerdere lessen.

- SErv3Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
- SErv4Bewust sociale rollen opnemen die zowel het individueel als het groepsbelang ten goede komen in diverse situaties en contextendetail
- Leiding geven
- Leiding aanvaarden en opvolgen
- Hulp bieden
- Hulp vragen en aanvaarden
- Zich present stellen
- Zich openstellen voor een ander
- Zich kritisch opstellen ten opzichte van zichzelf en de ander
- Opkomen voor zichzelf en zich weerbaar opstellen
- Zich discreet opstellen
- Tot zichzelf komen
- SEiv2De eigenheid en grenzen van anderen respecteren
- IVzv3Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
- IVzv5Op een constructieve manier met feedback omgaan
- MUgr3Zich bewust worden van de eigen muzische en creatieve mogelijkheden (talenten) en die tonen
- MUva1Tot kwaliteitsvol muzisch samenspel komen
Als leraar vorm je de lesdoelen om naar enkele korte succescriteria/stellingen. Deze overloop je aan het begin van de opdracht.
De leerlingen werken in duo of trio’s aan een muzische opdracht en letten op welke van de succescriteria/stellingen vlot gaan in hun groepje (TOP) en welke beter kunnen (TIP)
Aan het einde vullen ze het tip-top-blad in en bespreken ze samen wat ze volgende les beter kunnen doen.
Aan het begin van de volgende les bespreken de leerlingen wat hun werkpunt was en hoe ze dat werkpunt kunnen verbeteren.
Taak leerkracht: rekening houden met de tips en observeren hoe de leerlingen het deze keer aanpakken. Is er evolutie? Houden ze rekening met de tips/tops?