Een aangepast jargon met woorden waar kinderen niet spontaan over beschikken maar dat belangrijk is om met een genuanceerd taalgebruik te kunnen beschouwen.

- IVzv3Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
- MUge2De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanterendetail
- BeeldLicht
- BeeldRuimte
- BeeldLijn
- BeeldVorm
- BeeldKleur
- BeeldTextuur
- BeeldCompositie
- MuziekKlankkleur
- MuziekRitme
- MuziekMelodie
- MuziekTempo
- MuziekDynamiek
- MuziekStructuur/vorm
- MuziekSamenklank
- DramaRol (inleving, transformatie, rolvastheid, oogcontact, présence en focus)
- DramaHandeling en taal (mimisch uitbeelden)
- DramaStructuur (spelinhoud verzinnen, verhaalopbouw, spanning en sfeer)
- DramaTijd (verbeelde tijd, timing)
- DramaRuimte (ruimtebewustzijn, ruimtesuggestie, ruimteverdeling, open spelen, mise-en-scène)
- DramaSamenspel (interactie, aandacht geven, acceptatie, generositeit)
- MUva2Gericht beschouwen van beelden, muziek, dans en drama met oog voor de muzische bouwstenen, werkvormen en vormgevingsmiddelen detail
- Beeld
- Muziek
- Drama
Geef de leerlingen een vocabularium waaruit ze kunnen kiezen: vb. knap, leuk, zou ik volgende keer anders doen, goed bedacht, origineel, harmonieus, kleurrijk, netjes afgewerkt, ik word er stil van, overdreven, moeilijk, griezelig, om te lachen, goed te volgen, duidelijk, boeiend, interessant, net echt, stevig, losjes, verzorgd, origineel materiaal, leuk bedacht,….
Zorg eventueel voor een begrippendoos met bouwstenen/technieken. Afhankelijk van het doel/domein vooraf laten lezen en eventueel ophangen.
Bijvoorbeeld begrippendoos DRAMA: ruimtelagen, decor, attributen, personage, gebruik van speelvlak, rol, climax, spanning, mis en scène, mimiek, stemgebruik, rolvastheid, verhaallijn, conflict, scenario, werkelijke tijd, verbeelde tijd, …