Begrippenwaaiers

Een aangepast jargon met woorden waar kinderen niet spontaan over beschikken maar dat belangrijk is om met een genuanceerd taalgebruik te kunnen beschouwen.

Geef de leerlingen een vocabularium waaruit ze kunnen kiezen: vb. knap, leuk, zou ik volgende keer anders doen, goed bedacht, origineel, harmonieus, kleurrijk, netjes afgewerkt, ik word er stil van, overdreven, moeilijk, griezelig, om te lachen, goed te volgen, duidelijk, boeiend, interessant, net echt, stevig, losjes, verzorgd, origineel materiaal, leuk bedacht,….

Zorg eventueel voor een begrippendoos met bouwstenen/technieken. Afhankelijk van het doel/domein vooraf laten lezen en eventueel ophangen.
Bijvoorbeeld begrippendoos DRAMA: ruimtelagen, decor, attributen, personage, gebruik van speelvlak, rol, climax, spanning, mis en scène, mimiek, stemgebruik, rolvastheid, verhaallijn, conflict, scenario, werkelijke tijd, verbeelde tijd, …

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kan je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kan ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio