De leerlingen noteren op een samenvattingskaart de essentie van het voorbije arrangement.
- IVzv2Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
- IVzv3Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
Op het einde van het arrangement krijgt elke leerling een samenvattingskaart (bijvoorbeeld ter grootte van postkaart).
Op deze kaart noteert elke leerling het onderwerp, de datum en voor zichzelf in vier zinnen waar het arrangement vandaag over ging.
De leerlingen wisselen een aantal keren met een klasgenoot uit wat ze noteerden op de kaart. Zo worden een aantal zaken nog eens herhaald, en hebben leerlingen de kans om hun eigen samenvattingskaart aan te vullen als ze dat nodig vinden.
Je zorgt ervoor dat je elke samenvattingskaart kort leest of beluistert en je duidt dit eventueel aan door een groen vinkje te zetten op elke kaart. Op deze manier zorg je ervoor dat het inhoudelijk klopt. Fouten die je opmerkt, benoem je indien nodig kort klassikaal.
De leerlingen houden hun eigen samenvattingskaarten bij die op een later moment opnieuw geraadpleegd kunnen worden.
De samenvattingskaart kan ook gebruikt worden in functie van het informeren van een afwezige leerling. De leerlingen in de klas zorgen er zo samen voor (eventueel in een beurtrol) dat hun klasgenoot op de hoogte blijft van wat er in de klas geleerd wordt.
De samenvattingskaart kan gebruikt worden, of de leerlingen creëren hun eigen samenvattingskaart: aan de voorkant ontwerpen ze een tekening die te maken heeft met de les, aan de achterkant is er ruimte om te schrijven.