In Zin in leren! Zin in leven! lees je dat we leerlingen plezier willen laten beleven aan taal. Hoe staat het met hun leesplezier, de motivatie daarvoor en hun interesse in lezen?
- TOtg1Plezier beleven aan taal en het spelen met taal
- TOsn1Een schriftelijke boodschap verwerkendetail
- Informatie herkennen en selecteren (in instructies, schema’s, tabellen en informatieve teksten uit tijdschriften en andere media)
- Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit verhalen en informatieve teksten uit kinderliteratuur, schoolboeken en andere media)
- Informatie beoordelen (uit verhalen, brieven, uitnodigingen en reclameteksten uit verschillende media)
- TOsn2Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen
Als leerlingen weten wat ze graag lezen en dat kunnen verwoorden, brengen we ze makkelijker bij het geschikte boek. Zo maken ze een gepastere keuze uit het ruime aanbod.
In welke mate lezen leerlingen graag? Wat lezen ze graag? Genieten ze van (voor)lezen (TOsn1 & TOsn2)? Hebben ze er plezier aan (TOtg1)? Wil de leerling moeite doen om te lezen? Vindt hij het belangrijk om goed te kunnen lezen? …
Via de vragen (schriftelijk en/of mondeling) proberen we de leerling een beeld van zichzelf voor te houden en daarover in gesprek te gaan met zichzelf, andere leerlingen, de leraar, de ouders …
Een eenvoudigere vragenlijst over leesgedrag vind je in ‘Leesgedrag’.
Elke leraar zou zich een beeld moeten vormen van de leesinteresse van een leerling. In die zin geeft dat een beeld op lange termijn. Zo wordt het een soort van leerlingvolgsysteem.
Hieronder een aantal items/vragen die je als leraar kan bespreken in een klasgesprek over leesmotivatie en leesinteresses. De lijst ligt aan de basis van de vragenlijst die we maakten voor de leerlingen.
Om op een andere manier naar het leesgedrag te kijken, ontwikkelden we in samenwerking met een school een vragenlijst. Je kan de vragen ook gemakkelijk aanpassen aan de leeftijd. Dat maakt het mogelijke de voorkeur en motivatie meerdere keren te meten tijdens het basisonderwijs. De vragenlijst als bijlage maakten we voor de leerlingen van de tweede graad.
Bron: gebaseerd op van de Mortel & Förrer. Grip op leesbegrip (CPS). Gebaseerd op van den Mortel en Förrer (2010). Lezen… denken… begrijpen! (CPS).