Leesmotivatie en leesinteresse nagaan

In Zin in leren! Zin in leven! lees je dat we leerlingen plezier willen laten beleven aan taal. Hoe staat het met hun leesplezier, de motivatie daarvoor en hun interesse in lezen?

Situering van de evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Waarom wil ik dat weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Als leerlingen weten wat ze graag lezen en dat kunnen verwoorden, brengen we ze makkelijker bij het geschikte boek. Zo maken ze een gepastere keuze uit het ruime aanbod.

Wat wil ik weten?

sla link op in klembord

Kopieer

In welke mate lezen leerlingen graag? Wat lezen ze graag? Genieten ze van (voor)lezen (TOsn1 & TOsn2)? Hebben ze er plezier aan (TOtg1)? Wil de leerling moeite doen om te lezen? Vindt hij het belangrijk om goed te kunnen lezen? …

Hoe kom ik dat te weten?

sla link op in klembord

Kopieer

Via de vragen (schriftelijk en/of mondeling) proberen we de leerling een beeld van zichzelf voor te houden en daarover in gesprek te gaan met zichzelf, andere leerlingen, de leraar, de ouders …

Een eenvoudigere vragenlijst over leesgedrag vind je in ‘Leesgedrag’.

Wanneer zet ik het in?

sla link op in klembord

Kopieer

Elke leraar zou zich een beeld moeten vormen van de leesinteresse van een leerling. In die zin geeft dat een beeld op lange termijn. Zo wordt het een soort van leerlingvolgsysteem.

Voor wie zet ik dit in?

sla link op in klembord

Kopieer

Voor oudere leerlingen.

Waarvoor gebruik ik wat ik weet?

sla link op in klembord

Kopieer

Om de leerling bewust keuzes te laten maken van teksten/boeken die interessant of motiverend kunnen zijn om te lezen. Zo vergroten we de leesmotivatie.

Evaluatietechnieken en -instrumenten

sla link op in klembord

Kopieer

Vragen over leesmotivatie en leesinteresse

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder een aantal items/vragen die je als leraar kan bespreken in een klasgesprek over leesmotivatie en leesinteresses. De lijst ligt aan de basis van de vragenlijst die we maakten voor de leerlingen.

Nieuwsgierigheid en interesse

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Ik hou van lezen, want ik word er blij van als ik iets lees wat leuk of interessant voor me is.
  2. Als mijn juf/meester over een interessant onderwerp praat, wil ik er wel meer over gaan lezen.
  3. Ik heb verschillende onderwerpen waarover ik graag lees.
  4. Ik lees om meer te leren over onderwerpen die me interesseren.
  5. Ik lees graag over mijn hobby’s want dan kom ik er meer over te weten.
  6. Ik vind het leuk om over nieuwe dingen iets te lezen.
  7. Ik lees graag boeken over mensen in andere landen.
  8. Als mijn leraar een fragment voorleest ga ik dat boek lezen…
  9. Als ik aan het lezen ben, kan ik zomaar de tijd vergeten.
  10. Ik maak plaatjes in mijn hoofd als ik lees.
  11. Als ik een goed boek lees, krijg ik het gevoel dat ik vrienden kan worden met de mensen uit het verhaal.

Voorkeur voor uitdaging

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Ik houd wel van een moeilijk boek.
  2. Als het onderwerp mij interesseert, dan kan ik ook wel moeilijke boeken en teksten lezen.
  3. Ik vind het wel leuk als ik over de vragen in een boek moet nadenken.
  4. Ik leer vaak moeilijke dingen omdat ik er iets over gelezen heb.

Leesniveau

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Mijn leesniveau vertelt me hoe goed ik kan lezen.
  2. Ik wil graag weten op welk niveau ik lees.
  3. Ik wil graag mijn leesniveau verbeteren.
  4. Ik vind het leuk als mijn ouders vragen op welk leesniveau ik zit.

Lezen in de sociale context

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Ik ga graag alleen of met mijn familie naar de bibliotheek.
  2. Ik word thuis vaak voorgelezen.
  3. Ik lees graag mijn broertje of zusje voor.
  4. Ik lees mijn ouders wel eens voor.
  5. Thuis wordt er veel gelezen door mijn familieleden.
  6. Ik vind het leuk om met mijn vriendinnen/vrienden iets te ruilen om te lezen.
  7. Ik vind het leuk om mijn vriendinnen/vrienden te vertellen over wat ik heb gelezen.
  8. Ik vind het leuk om thuis te vertellen over wat ik heb gelezen.
  9. We hebben thuis veel boeken.

Taakmotivatie

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Ik lees omdat ik de leestoetsen graag goed wil doen.
  2. Ik lees omdat ik wil lezen.
  3. Ik lees alleen als het moet voor school.
  4. Ik krijg graag complimentjes over mijn lezen.

Vragenlijst voor de leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

Om op een andere manier naar het leesgedrag te kijken, ontwikkelden we in samenwerking met een school een vragenlijst. Je kan de vragen ook gemakkelijk aanpassen aan de leeftijd. Dat maakt het mogelijke de voorkeur en motivatie meerdere keren te meten tijdens het basisonderwijs. De vragenlijst als bijlage maakten we voor de leerlingen van de tweede graad.

Bron: gebaseerd op van de Mortel & Förrer. Grip op leesbegrip (CPS). Gebaseerd op van den Mortel en Förrer (2010). Lezen… denken… begrijpen! (CPS). ​​​​​

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio