In deze portfolio verzamelen de leerlingen via tekeningen, verslagen, foto’s, werkstukjes … informatie over hun muzisch handelen. Daarbij is er ook ruimte voor hun eigen beleving (ideeën, emoties, welbevinden …) en die van de leraar of klasgenoten.
- IVzv2Op een efficiënte manier informatie en leerervaringen opnemen, verwerken, weergeven (delen) en deze onthouden en inzetten bij nieuwe ervaringen en in complexere situaties
- IVzv3Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
- IVzv5Op een constructieve manier met feedback omgaan
- IVoc4Alleen en met anderen kritisch reflecteren op ervaringen en bevindingen en daaruit leren
- MUgr3Zich bewust worden van de eigen muzische en creatieve mogelijkheden (talenten) en die tonen
- TOmn2Een mondelinge boodschap overbrengendetail
- Persoonlijk verslag uitbrengen (over een beluisterde of gelezen tekst, een beleefd voorval, een behandeld onderwerp)
- TOsn3Een schriftelijke boodschap overbrengendetail
- Een verslag schrijven (over gebeurtenissen, (voor)gelezen verhalen of teksten)
In het muzisch dagboek brengen de leerlingen verslag uit over hun muzisch handelen. Dat doen ze aan de hand van allerlei symbolen, verslagjes, fotoreportages, afbeeldingen ...
Elke leerling maakt een origineel kaft voor zijn muzisch dagboek en verzint er een originele titel bij. Net als bij een echt dagboek wordt er chronologisch gewerkt. Je plant regelmatig tijd en ruimte, zodat leerlingen in hun dagboek kunnen werken.
Je voorziet voorbeeldbladen en stickers. Op de voorbeeldbladen maken de leerlingen 'verslag' van het muzisch arrangement, bijvoorbeeld door een zelf geschreven tekst, lied of gedicht, een tekening, een foto, een werkstuk ...
Via voorgedrukte etiketten geef je richting aan het nadenken en het reflecteren van de leerlingen. Deze etiketten worden dan bij het verslag geplakt.
Zelf reflecteer je ook via etiketten op het creatieve werk van de leerlingen. Hierbij kun je focussen op het proces, op het resultaat of op de ervaringen van de leerling zelf.
De muzische dagboeken krijgen een plaats in de klas (bijvoorbeeld in de klasbibliotheek). Op deze manier kunnen kinderen ook samen snuisteren in de dagboekjes en ontstaat er communicatie tussen de leerlingen en leren ze van elkaars ervaringen.
Door gebruik te maken van symbolen voor de vier bouwstenen, leren de leerlingen de begrippen 'beeld, muziek, dans en drama' ook herkennen, benoemen en hanteren.
Het spreekt voor zich dat het voorbeeldblad en de etiketten maar voorbeelden zijn, die kunnen aangepast worden naar de eigen context en ideeën.
De leerlingen nemen hun muzisch dagboek regelmatig mee naar huis. Hierdoor krijgen ook de ouders de kans om met hun kinderen in gesprek te gaan rond hun creatieve werk. Net zoals de leraar mogen ook ouders wat neerschrijven in het dagboek. Op die manier is er feedback van alle partijen.