In deze portfolio verzamelen de leerlingen via tekeningen, verslagen, foto’s, werkstukjes … informatie over hun muzisch handelen. Daarbij is er ook ruimte voor hun eigen beleving (ideeën, emoties, welbevinden …) en die van de leraar of klasgenoten.
In de Muzenbox brengen de leerlingen verslag uit over hun muzisch handelen. Dat doen ze aan de hand van allerlei symbolen, fotoreportages, afbeeldingen, tekeningen ...
Elke leerling heeft een gelijkvormige doos. Die kleden ze aan op een persoonlijke manier (bijvoorbeeld een collage, een foto, tekening, schilderij ...) Op die manier herkent elke leerling zijn eigen Muzenbox. De zijkanten van de doos zijn beplakt met doorschijnende insteekhoesjes. Hierin kunnen de leerlingen zelf bepalen welk werkje ze willen tonen aan andere leerlingen. In de doos bewaren de leerlingen allerlei herinneringen aan voorbije muzische processen.
De kijkmuur op zich zorgt al voor veel spontane feedback en reflectiemomenten, waarbij de leerlingen veel leren van elkaar.
Door gebruik van stempels, stickers kan de leraar positieve feedback geven. Je voorziet ook op gepaste momenten tijd om met de leerlingen klassikaal, in kleine groep of in een tweegesprek te reflecteren over hun creatieve werk en op deze manier feedback te geven.
Om deze gesprekken doelgericht te houden, is het nodig om criteria en doelen uit het ontwikkelveld muzische ontwikkeling voorop te stellen.
De leerlingen nemen hun Muzenbox regelmatig mee naar huis. Hierdoor krijgen ook de ouders de kans om met hun kinderen in gesprek te gaan rond hun creatieve werk. Net zoals de leraar mogen ook ouders wat neerschrijven op de werkjes (of sticker, stempel ...) Op die manier is er feedback van alle partijen.