Je observeert het samenwerken en het digitaal opzoeken van informatie bij het uitvoeren van een praktische opdracht.
Daarnaast reflecteren de leerlingen via een zelfevaluatie op hun sterktes en zwaktes bij dit groepswerk en noteren hierbij werkpunten.
Je kiest een praktische opdracht waarbij de leerlingen informatie opzoeken op het internet. De opdracht wordt in een kleine groep bij jou uitgevoerd, terwijl de andere leerlingen zelfstandig werken.
Tijdens de praktische opdracht observeer je hoe de leerlingen samenwerken en hoe ze informatie opzoeken op het internet. Je noteert dit op het observatieformulier.
Opmerking: je observeert hier niet of de leerlingen een stappenplan kunnen gebruiken, maar het is wel een mogelijkheid binnen deze praktische opdracht. In dat geval zoek je een ander soort evaluatie (al dan niet bijkomend).
De leerlingen vullen het evaluatieformulier in, waarbij ze vooral kijken naar het eigen werk- en leerproces en de samenwerking. Ze noteren werkpunten voor zichzelf rond samenwerken en opzoeken van informatie. Je bespreekt dit indien nodig individueel met een leerling, in een kleine groep of klassikaal.
De leerlingen krijgen de opdracht om een gaatje in een fietsband te plakken.