Met ‘Een pluim voor …’ reflecteren leerlingen na een muzisch arrangement op het proces en het product. Met het doel in de focus in het achterhoofd, verwoorden ze waarom ze een pluim geven aan een medeleerling.
- IVzv5Op een constructieve manier met feedback omgaandetail
- -8Op basis van waardevolle feedback van anderen het eigen handelen bijsturen - gepast reageren op aanwijzingen, correcties en kritiek
- -4Taakgebonden feedback geven aan en ontvangen van leeftijdsgenoten
- -4De eigen en andermans inspanning inschatten en waarderen
- MUgr1De wereld open benaderen met aandacht voor en goesting in het kunstzinnige, de verbeelding, de creativiteit en het esthetische
- MUgr2Durven fantaseren en verbeelden
- MUge3Boodschappen en symboliek in kunst en muzische expressie begrijpen en verwerken
De gekozen doelen zijn maar een voorbeeld. Wanneer je met de pluimen gaat werken, spreek je met de leerlingen af welke doelen je vooropstelde. Met andere woorden: leerlingen denken verder na dan "vind ik het mooi of niet?"
Na een muzisch arrangement zitten de leerlingen in een kring. Ze hebben elk een pluim gekregen van de leraar. Ze mogen nu hun pluim aan iemand anders geven. Vervolgens verantwoorden ze waarom die bepaalde leerling de pluim verdient.
Je kunt deze werkvorm ook gebruiken bij andere arrangementen.
Bijvoorbeeld:
Dupont, K. 'Muzische reflectie- en evaluatiekoffer’. Diocesane Pedagogische Begeleiding Mechelen-Brussel.