Met dit instrument reflecteren leerlingen op hun eigen handelen. Hierdoor krijgen ze meer grip op hun eigen leerproces. Ze ontdekken waar ze staan, wat ze al goed kunnen, wat hun volgende stap kan zijn …
Met dank aan Ingrid Molein
Aan het einde van een arrangement reflecteren leerlingen met de dobbelsteen of de vooropgestelde doelen bereikt zijn. Dit doel staat dan in de focus bij deze evaluatie.
Bijvoorbeeld:
Met de dobbelsteen evalueren leerlingen hun proces en/of product na:
Je observeert hoe de leerlingen reflecteren: kennen ze zichzelf? Zijn ze eerlijk met zichzelf en tegenover anderen? Durven ze zich kritisch opstellen en hoe verwoorden ze dit? Nemen ze feedback aan en doen ze er achteraf iets mee?
De leerlingen gooien op het einde van de les met een dobbelsteen. Bij elk getal hoort een vraag om de les en hun eigen leerproces te evalueren. Dit kan zowel klassikaal, als in kleine groepjes of individueel.
Eens de leerlingen gewoon zijn om te reflecteren, kan een gelamineerde versie standaard op de bank van de leerling liggen. Zo kunnen zij voor zichzelf na elke les even terugblikken.
Bij jonge kinderen begeleid je sterker, zeker in het begin. De eerste keer wordt de dobbelsteen nog niet gebruikt. Je kiest één vraag (eventueel vertaald naar jongere leerlingen) om het arrangement te evalueren. Gebruik hierbij zeker het getalbeeld. Wanneer de leerlingen dit goed doen, gaat hij de volgende keer over naar een volgende vraag. Een pictogram of visuele ondersteuning helpt om de vragen te ‘lezen’.
Het reflectierad: door een pijl met splitpen aan het reflectie rad te bevestigen, kunnen leerlingen draaien aan het rad in plaats van te gooien met een dobbelsteen.
De reflectiekiezer: een meer uitgebreid rad (voor oudere leerlingen) vind je op https://expertis.nl/kennisbank/de-reflectiekiezer/. Hier kan je ook de digitale toer mee op.