Dobbelsteenreflectie

Met dit instrument reflecteren leerlingen op hun eigen handelen. Hierdoor krijgen ze meer grip op hun eigen leerproces. Ze ontdekken waar ze staan, wat ze al goed kunnen, wat hun volgende stap kan zijn …
Met dank aan Ingrid Molein

Aan het einde van een arrangement reflecteren leerlingen met de dobbelsteen of de vooropgestelde doelen bereikt zijn. Dit doel staat dan in de focus bij deze evaluatie.

Bijvoorbeeld:

Met de dobbelsteen evalueren leerlingen hun proces en/of product na:

  • Het maken van stop-motionfilmpjes: MEva2 (digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen).
  • Het bouwen van een raket met behulp van een stappenplan: OWte3 (eenvoudige bestaande technische systemen uit de omgeving hanteren, begrijpen, vergelijken, (de)monteren, evalueren en onderhouden).
  • Een groepswerk: SErv3 (samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel).
  • Een rekentoets + en - tot 20: WDrv4 (Handig hoofdrekenen: Optellen > Natuurlijke getallen > 6 - 7 Optellingen met een som tot 20 paraat kennen + Aftrekken > Natuurlijke getallen > 6 - 7 Aftrekkingen met een aftrektal tot 20 en een aftrekker tot 10 paraat kennen).
  • Het ontwerpen van een poster voor het schoolfeest: TOsn3 (een schriftelijke boodschap overbrengen > Informatie overzichtelijk neerschrijven (in aantekeningen, antwoorden, oproepen, instructies, formulieren, correspondentie)) en of T0sn4 (bij het schrijven aandacht besteden aan zins- en tekststructuur, lay-out en beeldende elementen, leesbaarheid, spelling en interpunctie).
  • Samen een dans aanleren voor Sinterklaas: MUge2 (de muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren > Dans > Relatie (samen bewegen en dansen)).
  • ...

Je observeert hoe de leerlingen reflecteren: kennen ze zichzelf? Zijn ze eerlijk met zichzelf en tegenover anderen? Durven ze zich kritisch opstellen en hoe verwoorden ze dit? Nemen ze feedback aan en doen ze er achteraf iets mee?

Reflecteren met dobbelsteen

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen gooien op het einde van de les met een dobbelsteen. Bij elk getal hoort een vraag om de les en hun eigen leerproces te evalueren. Dit kan zowel klassikaal, als in kleine groepjes of individueel.

Eens de leerlingen gewoon zijn om te reflecteren, kan een gelamineerde versie standaard op de bank van de leerling liggen. Zo kunnen zij voor zichzelf na elke les even terugblikken.

Tip

sla link op in klembord

Kopieer

Bij jonge kinderen begeleid je sterker, zeker in het begin. De eerste keer wordt de dobbelsteen nog niet gebruikt. Je kiest één vraag (eventueel vertaald naar jongere leerlingen) om het arrangement te evalueren. Gebruik hierbij zeker het getalbeeld. Wanneer de leerlingen dit goed doen, gaat hij de volgende keer over naar een volgende vraag. Een pictogram of visuele ondersteuning helpt om de vragen te ‘lezen’.

Variaties

sla link op in klembord

Kopieer

Het reflectierad: door een pijl met splitpen aan het reflectie rad te bevestigen, kunnen leerlingen draaien aan het rad in plaats van te gooien met een dobbelsteen.

De reflectiekiezer: een meer uitgebreid rad (voor oudere leerlingen) vind je op https://expertis.nl/kennisbank/de-reflectiekiezer/. Hier kan je ook de digitale toer mee op.

Over deze databank

De evaluatiebox biedt een veelheid aan verschillende evaluatie-instrumenten aan waaruit jij en je collega's kunnen kiezen. Daarbij kun je uitgaan van een bepaald ontwikkelveld, -thema of specifieke doelen. Je kunt ook een keuze maken op basis van een bepaalde referentieperiode. De evaluatiebox bevat ook gevalideerde, leergebiedgebonden toetsen. Dit om tegemoet te komen aan de decretale verplichting om op het einde van het gewoon basisonderwijs minstens drie leergebieden te toetsen met het oog op interne kwaliteitsontwikkeling. Gebruik de filters om gerichter te zoeken.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio