Deze zelfevaluatie is gebaseerd op de zes hoeden van De Bono. Leerlingen kijken naar toetsen en/of projecten op verschillende manieren. Door de denkhoeden te gebruiken, worden ze gedwongen om het proces langs alle kanten te bekijken.
De Bono beschrijft zes manieren waarop je situaties kan beschouwen. Deze zes denkhoeden kun je gebruiken bij het (onder)zoeken van mogelijke oplossingen voor problemen vanuit de verschillende denkwijzen. Denk je vanuit verschillende denkhoeden dan ontstaat een completer beeld. De techniek gaat uit van het idee dat mensen vaak geneigd zijn problemen steeds op eenzelfde manier te benaderen. Door de denkhoeden te gebruiken, word je gedwongen om het probleem ook eens van een andere kant te bekijken.
Het is wel belangrijk dat leerlingen eerst leren denken vanuit de zes hoeden van De Bono. Meer hierover vind je in het praktijkvoorbeeld 'Werken met de zes hoeden van De Bono' .
De evaluatie gebeurt op basis van het doel dat in het project of de toets in de focus staat. Je observeert hoe leerlingen zichzelf evalueren. Zijn ze eerlijk tegenover zichzelf? Komen ze tot inzichten en hoe zetten ze deze dan verder in? Lukt het de leerlingen om een kijk te krijgen op een eventueel probleem? Komen ze tot mogelijke oplossingen en een planning? Zien ze hoe het anders kan...?
Als afsluiting van een project of van een toets (rapport) evalueren leerlingen met de zes hoeden zichzelf of het proces dat gelopen is. De doelen in de focus van deze projecten of toetsen worden dan mee geëvalueerd.
De leerlingen gebruiken hierbij een hulpblad. De volgorde op het hulpblad hoeft niet bepalend te zijn. Het is een voorstel.
Evaluatie project 'Reis om de wereld' (basisschool Oeterveld Neeroeteren, 5e leerjaar, Clijsters Stella)
Als afsluiting van ons W.O.-project 'Reis rond de wereld' organiseerden we een groot vakantiesalon. Hier hadden de leerlingen in duo's aan gewerkt. Om dit vakantiesalon te evalueren, gebruikte ik de zes denkhoeden van de Bono. Na een korte voorstelling van de zes denkhoeden kreeg ieder duo zes papieren hoeden in de zes kleuren. Op de voorkant werden de hoeden benoemd en stond een reeks hulpvragen.
Ieder duo noteerde de antwoorden en ervaringen op de achterkant van iedere hoed. Nadien werd dit in de kring besproken. Deze werkwijze leverde een ruimere evaluatie op en is een prachtige methodiek om vanuit verschillende standpunten te evalueren.
Evaluatiekring als afsluiting van de week (3de leerjaar basisschool kadee Tongerlo – juf Anja Schrooten)
Op vrijdag het laatste kwartiertje houden we een weekevaluatie met de hoeden. Voorlopig nemen we enkel de zwarte, de gele en de rode hoed.
Bakkers Erik. contactgroep EGO Limburg. www.letop.be