Met deze vragenlijst krijg je inzicht in de wiskundige attitude van je leerlingen bij het oplossen van wiskundige problemen.
- IKvk2Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkrachtdetail
- -9.5Zich bewust worden van de eigen kwetsbaarheid en daarmee kunnen omgaan - ontdekken dat eigenschappen en mogelijkheden niet vastliggen en hoe die ontwikkeld kunnen worden - binnen de beperkingen ook de mogelijkheden zien
- IKvk4Situaties die als moeilijk ervaren worden en frustraties ombuigen door te zoeken naar mogelijkheden om er bevrijdend mee om te gaandetail
- -9.5Situaties waarvan men weet dat ze voor hen moeilijk zijn herkennen en waar aangewezen vermijden - zien hoe anderen met lastige situaties en frustraties omgaan en daar uit leren - aanvaarden dat lastige situaties bestaan en dat ook daarvoor oplossingen bestaan
- WDlw8Geloven in de eigen wiskundige bekwaamheid en groeikracht door actief en constructief problemen op te lossen. Inzicht verwerven in het nut van wiskunde in studies en beroepen
De leerlingen vullen een vragenlijst in die hun kijk op het oplossen van wiskundige problemen of wiskunde in het algemeen weergeeft.
Je kunt inzetten op de veerkracht van die leerlingen die blijk geven van inadequate denkbeelden en houdingen. Dit doe je door rijke opgaven aan te bieden, krachtige instructietechnieken en werkvormen te gebruiken en door te werken aan een ondersteunende klascultuur.
Deze moeten gericht zijn op de ontwikkeling van waardevolle heuristische en metacognitieve vaardigheden. De klemtoon mag niet te veel gelegd worden op individueel en schriftelijk (leren) oplossen van wiskundige problemen aan de hand van opgelegde, vaste standaardoplossingsschema’s en –procedures. Mogelijke voorbeelden zijn dan:
Een ondersteunende klascultuur zit in kleine, allerlei subtiele en moeilijk zichtbare aspecten van het dagelijkse ritueel. Op een positieve manier omgaan met en kijken naar wiskunde bij de leraar bevordert positieve houdingen, adequate denkbeelden en diepgaande aanpakstrategieën bij de leerlingen. Het is dus zeker belangrijk om als leraar na te denken over:
Haesen, S., Janssens, P., Lefevre, L., Van de Ven, M. en Vranckx, S. (2015). Docentenhandleiding: ‘Grenzen verleggen’, pp. 108-109.