- Verbindend schoolklimaat verbinding. Pesten aanpakkenOndanks de toegenomen aandacht voor pesten op school krijgen jaarlijks meer dan 30 000 leerlingen te maken met pesterijen. Tijdens dit initiatief leer je hoe je met het hele team pesten kunt aanpakken.Meerdere dataOp locatie
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplanTijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Opdracht en rollen van de leerondersteunerWil je op basis van kennis over jouw opdracht en mogelijke rollen als leerondersteuner, jouw eigen professionele praktijk versterken; dan is dit initiatief iets voor jou.22 april 2024Brugge
- Groeitraject leerlingbegeleiders SO - leerlingenbegeleiding: groei in je rol als sleutelfiguur in co-creatie met partners in en rond de schoolMeerdere dataOp locatie
- Persoonlijke groei. Sleutel tot succes en welzijn in het levenDeze inspiratiedag voor onderwijsmensen wordt uitgesteld naar volgend schooljaar.3 mei 2024Antwerpen
- Diversiteit - Trajecten. Identiteit in diversiteit: visie als basis voor een krachtig schoolbeleid in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- Netwerk voor leerlingenbegeleiders - 11 juni 2024Ben je als leerlingenbegeleider op zoek naar collega's om ervaringen uit te wisselen? Ga je graag in gesprek met collega's over concrete casussen vanuit je eigen praktijk? Wil je je kennis verdiepen over prangende thema's zoals omgaan met moeilijk gedrag, langdurig zieke leerlingen, ... Dan is dit delend netwerk zeker iets voor jou.11 juni 2024Brugge
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) Mechelen-Brussel online - mei 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.31 mei 2024Online
- Tweedaagse van de beleidsmedewerker OVLTe bepalenTe bepalen
- Leerpad: Geïntegreerd gelijke onderwijskansenbeleid secundair onderwijsStart je als GOK-coördinator? Ben je zoekende in je rol als lid van het GOK-team? Wil je je kennis met betrekking tot GOK op eigen tempo opfrissen? Dan is dit leerpad iets voor jou!Te bepalenTe bepalen
- Netwerkdag zorg- en kansenbeleid secundair onderwijs West-Vlaanderen - sessie 4Wil je binnen het decreet leerlingenbegeleiding en het nieuwe Leersteundecreet reflecteren over het zorg-en kansenbeleid, samen met partners? Wil je inzetten op kwalitatief, duurzaam en verbindend samenwerken met een gedeelde verantwoordelijkheid? Dan is dit initiatief zeker iets voor jou!14 mei 2024Roeselare
- Samen verder aan de slag met het Gemeenschappelijk funderend leerplan. (teamgericht)Tijdens deze nascholing ga je na wat je in jouw school reeds kan borgen en waar er nog mogelijkheden zijn om de implementatie van het nieuw Gemeenschappelijk funderend leerplan (tweede en derde graad) te optimaliseren; verken je aan de hand van concrete voorbeelden de mogelijkheden voor inbedding van de doelen en evaluatie van de leerlingen; krijg je met je eigen team een exclusieve vorming op maat van je school. Je kan tijdens een intakegesprek met de lesgever de keuze maken om meer of minder krachtlijnen in de focus van de vorming te plaatsen in functie van de context van jouw school.Op aanvraag
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) SO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Consult GOK en leerlingenbegeleiding (zorg) BaO Mechelen-Brussel - april 2024Tijdens dit initiatief kan je in een 1-op-1 gesprek met een begeleider je meest prangende vragen rond zorg en GOK stellen en verhelderen.29 april 2024Mechelen
- Tweedaagse Verbindend schoolklimaat: hoe, wat, waarom?Scholen staan voor grote uitdagingen: moeilijk te begrijpen gedrag, grote diversiteit, pesten, klagende ouders… Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil hierop een preventief en positief antwoord bieden: herstelgericht werken in een verbindend schoolklimaat.Inzetten op een verbindend schoolklimaat is een proactief beleid voeren op sociaal-didactisch terrein dat preventief werkt tegen pesten, conflicten, moeilijk begrijpbaar gedrag, radicalisering en polarisering. Leerlingen worden niet losgelaten in een verbindende school. Ook niet wanneer het fout loopt.Of het nu gaat over leerlingengedrag of een zwaar conflict, de verbindende school zal conflicten steeds herstelgericht benaderen. De principes van een verbindend schoolklimaat en herstelgericht werken zijn toepasbaar in alle scholen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Uiteraard zullen zij vertaald moeten worden naar de concrete schoolsituatie, het schoolteam, de leerlingenpopulatie en de ouders. Belangrijk is dat de deelnemers aan het nascholingsproject bereid zijn om hun huidig schoolklimaat en het sanctioneringsbeleid onder de loep te nemen en dit te toetsen aan de kaders die vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden aangeboden.Te bepalenTe bepalen
- Webinar: Omgaan met controverse en heikele thema’s in de klasSinds enkele jaren nemen de maatschappelijke spanningen en tegenstellingen toe. Deze spanningen en conflicten komen - vaak onaangekondigd - de school en de klas binnen. Een maatschappelijk omstreden thema in de actualiteit (migratie, gender, racisme, koloniaal erfgoed, klimaat, inclusie,…), een schijnbaar banale uitspraak in de klas, op de speelplaats of een omstreden lesonderwerp kunnen de klas in lichterlaaie zetten. Niet zelden krijgt een ‘offline’ incident een bitsig online vervolg op (sociale) media. De controverse kan leiden tot polarisatie en omgekeerd. We hebben over het algemeen een negatieve perceptie bij de begrippen controverse en polarisatie, we zien het als een bedreiging van ons schoolklimaat. We worden uitgedaagd om hier constructief mee om te gaan.Hoe doe je dat dan? In deze webinar krijg je een aantal concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan.Te bepalenTe bepalen
- Kick-off: krachtig aan de slag met diversiteitDeze webinar richt zich tot iedereen die werkzaam is in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt. Hoe manifesteert diversiteit zich? Wat betekent dit voor mij als professional? Wat betekent dit voor de school in zijn geheel?Meerdere dataOnline
- Lesgeven in de diverse klas van vandaag: een wereld van verschil (so)Dit netwerk richt zich tot leraren, beleidsmedewerkers, middenkader, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders die werkzaam zijn in scholen met een veranderende context waarbij de diversiteit toeneemt.De aanwezige diversiteit maakt lesgeven uitdagend.Hoe ga je om met die diversiteit?Hoe maak je je lessen sterker?Hoe bereik je optimale leerwinst bij alle leerlingen?Welke vaardigheden, competenties en inzichten helpen je daarbij?Te bepalenTe bepalen
- Traject: Identiteit in diversiteit: krachtig schoolbeleid voeren in een veranderende contextSteeds meer scholen krijgen te maken met een toenemende diversiteit. Dit brengt verschillende vragen met zich mee en daagt de school uit om de eigen visie en de eigen identiteit te actualiseren en te vertalen in een krachtig schoolbeleid. In dit traject ondersteunen we je in het actualiseren van je identiteit- en diversiteitsbeleid, twee zijden van dezelfde medaille.Het traject op maat speelt in op de noden in de specifieke context van de school en laat daarom toe om op verschillende aspecten te focussen: een gedeelde visie op diversiteit, een gelijkgericht standpunt inzake religieuze kentekens en symbolen, een gelijkgerichte aanpak omtrent specifieke onderwijsbehoeften, diverse lerarenkamer, armoedebeleid…Op aanvraag
- NETWERKDAG: Gelijke onderwijskansen met focus op kostenbeheersing (i.s.m. vzw Krijt)Tijdens dit initiatief deel je praktijkervaringen en materialen over het thema kansarmoede/kostenbeheersing. Je zoekt samen met anderen naar antwoorden op je leervragen.Meerdere dataMechelen