- Indirecte zorg in zorg en welzijn 2de graad AJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Lerend netwerk Basiszorg en ondersteuning 3de graad AIn dit lerend netwerk brengen we gepassioneerde collega’s samen om ideeën uit te wisselen, inspiratie op te doen, lesmateriaal te ontwikkelen en samen te groeien.Tijdens een eerste overleg willen we graag volgende zaken realiseren:de leervraag te bepalen met de groepverbinding: ervaring leert dat delen gemakkelijker verloopt als je elkaar kentafspraken maken voor het vervolg (hoe en waar zal worden afgesproken: op een school, wij kunnen een lokaal voorzien, fysiek of digitaal, frequentie van afspreken …)29 september 2025Brussel
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Mechelen-Brussel. Sessie 2Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.19 maart 2026Brussel
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Mechelen-Brussel. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.27 mei 2026Mechelen
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Limburg. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.9 juni 2026Hasselt
- Verdiepend aan de slag met leerplan Maatschappelijke oriëntatie – MaOr: InspiratiedagStart je in september 2025 met het nieuwe leerplan Maatschappelijke oriëntatie in je school? Geef jij les Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar? Ben je op zoek naar frisse ideeën om je lessen boeiender, effectiever en doelgerichter te maken?Dan is onze inspiratiedag precies wat je nodig hebt! Speciaal voor leerkrachten Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar organiseren we een dag vol inspiratie. Je verkent het leerplan in de diepte en werkt samen met collega’s aan concreet en bruikbaar lesmateriaal.Laat je inspireren door collega’s en onderwijsprofessionals en ervaar de kracht van samenwerking. Ontdek hoe verrijkend het is om samen lesmateriaal te ontwikkelen, met inzet van praktische werkvormen, digitale tools en doeltreffende didactiek. Alles is erop gericht om jouw aanpak te versterken en de leerplandoelen écht te realiseren in je klas.Heb jij oog voor het leereffect in jouw klas? Kom ontdekken, uitwisselen en experimenteren – en ga naar huis met concrete ideeën die je meteen kan inzetten.29 september 2025Brussel
- Netwerkdag Wiskunde - Probleemoplossend denken en wiskundig redeneren in de derde graad D-finaliteit (Leerplan B, B+S, B+S’)Tijdens deze netwerkdag verdiepen we ons in drie belangrijke thema’s voor onze klaspraktijk: probleemoplossend denken, redeneren en argumenteren en differentiatie. We voorzien voldoende intervisiemomenten om goede praktijkvoorbeelden en leservaringen te delen. De focus ligt op praktische toepassingen, het oplossen van problemen en het aanleren van denk- en redeneerstrategieën.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag Wiskunde - Probleemoplossend denken en wiskundig redeneren in de tweede graad D-finaliteit (Leerplan B, B+, B+S, B+S’)Tijdens deze netwerkdag verdiepen we ons in drie belangrijke thema’s voor onze klaspraktijk: probleemoplossend denken, redeneren en argumenteren en differentiatie. We voorzien voldoende intervisiemomenten om goede praktijkvoorbeelden en leservaringen te delen. De focus ligt op praktische toepassingen, het oplossen van problemen en het aanleren van denk- en redeneerstrategieën.25 februari 2026Op locatie
- Netwerkdag Wiskunde - Problemen oplossen, redeneren en differentiëren in DA-finaliteitTijdens deze netwerkdag ga je samen met collega’s aan de slag rond krachtig wiskundeonderwijs voor leerlingen in de DA-finaliteit. We verkennen hoe je probleemoplossend denken en wiskundige redeneren kan versterken, ook bij leerlingen die het moeilijk hebben met abstracte leerstof. We wisselen praktijkvoorbeelden, werkvormen en tips uit rond differentiatie, motivatie en functionele contexten en maken hierbij de brug van de tweede naar de derde graad. Doorheen de dag is er ruimte voor reflectie, uitwisseling en inspiratie die je meteen kan meenemen naar je klaspraktijk.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiedag communicatiewetenschappen en taaltechnologie. Dag 2Als leraar communicatiewetenschappen (en taaltechnologie) staan we voor de uitdaging om onze leerinhouden eigentijds en actueel te houden. Via deze sessie willen we jou hierin ondersteunen. Zo bieden we actuele lesmaterialen en inspirerende voorbeelden aan, waarna je samen met collega's ideeën en ervaringen mag uitwisselen. Alleen ga je misschien sneller, maar samen komen we verder.3 maart 2026Gent
- Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.Meerdere dataOp locatie
- Deel- en inspiratiedag communicatiewetenschappen en taaltechnologie. Dag 1Als leraar communicatiewetenschappen (en taaltechnologie) staan we voor de uitdaging om onze leerinhouden eigentijds en actueel te houden. Via deze sessie willen we jou hierin ondersteunen. Zo bieden we actuele lesmaterialen en inspirerende voorbeelden aan, waarna je samen met collega's ideeën en ervaringen mag uitwisselen. Alleen ga je misschien sneller, maar samen komen we verder.Meerdere dataOp locatie
- Herhaling webinar leerplantoelichting 7de jaar: OndernemerschapTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het complementair leerplan Ondernemerschap bestemd voor de studierichtingen in het 7de leerjaar.8 september 2025Online
- Webinar leerplantoelichting 7de jaar: Medisch administratief assistentTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het leerplan van het 7de jaar Medisch assistent magazijn.27 augustus 2025Online
- Webinar leerplantoelichting 7de jaar: Logistiek assistent magazijnTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het leerplan van het 7de jaar.9 september 2025Online
- Webinar leerplantoelichting 7de jaar: Commercieel assistentTijdens dit initiatief word je geïnformeerd over het leerplan van het 7de jaar Commercieel assistent.28 augustus 2025Online
- Webinar "Voor het eerst aan de slag met het leerplan Public relations"Mag je voor het eerst aan de slag met het leerplan Public relations? Dan is deze sessie iets voor jou. In dit webinar maken we kennis met het leerplan. We bekijken waar we informatie kunnen vinden en leren leerplandoelen omzetten naar concrete lesideeën.17 september 2025Online
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan communicatiewetenschappen (en taaltechnologie)Mag je voor het eerst aan de slag met het leerplan communicatiewetenschappen (en taaltechnologie)? Dan is deze sessie iets voor jou. In dit webinar maken we kennis met het leerplan. We bekijken waar we informatie kunnen vinden en leren leerplandoelen omzetten naar concrete lesideeën.24 september 2025Online
- Van leerplandoelen naar groeigerichte evaluatie in NederlandsSamen verkennen we hoe je in het vak Nederlands zinvolle en leerplangerichte evaluatie kan inzetten die leerlingen motiveert en ondersteunt in hun groei en word je geïnspireerd om evalueren niet langer als eindpunt te zien, maar als krachtige hefboom voor leren.Meerdere dataOp locatie
- Een sterk A-team: traject wiskundeWil je als leraar het verschil maken in de wiskundelessen binnen de A-finaliteit? Dan is dit traject iets voor jou. We vertrekken vanuit het leerplandoel probleemoplossend denken en reiken krachtige, haalbare didactische strategieën aan die écht werken in de klaspraktijk. Geef je wiskundelessen meer impact en stimuleer élke leerling in zijn of haar groei. Doe mee aan dit traject en bouw mee aan sterk wiskundeonderwijs in de A-finaliteit!Meerdere dataOp locatie en online
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1ste graad secundair onderwijs B-stroom. Dag 2Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Netwerk Maatschappelijke vorming 1ste graad secundair onderwijs B-stroom. Dag 1Tijdens dit netwerk verdiep je je samen met collega's verder in het leerplan Maatschappelijke vorming 1ste graad. We gaan in op eventuele vragen die jullie hebben met betrekking tot het leerplan. Daarnaast is het vooral de bedoeling om van elkaar te leren, elkaar te inspireren, materialen en eigen praktijkvoorbeelden met elkaar te delen.Meerdere dataOp locatie
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteit - TerugkomdagTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.26 maart 2026Mechelen
- Sterk A-team Nederlands: taalvaardigheid versterken van leerlingen in 2de en 3de graad A-finaliteitTijdens dit initiatief versterk je je didactische aanpak voor het vak Nederlands in de tweede en derde graad A-finaliteit.Leerlingen in de A-finaliteit hebben vaak moeite met functionele taalvaardigheid: duidelijk formuleren, gericht lezen en vlot schrijven zijn niet vanzelfsprekend, terwijl net die vaardigheden cruciaal zijn voor hun verdere opleiding, stage en werkveld.Tijdens dit initiatief maak je kennis met evidence-informed strategieën die aantoonbaar werken in het versterken van taalvaardigheid bij deze doelgroep. Je ontdekt hoe je als leraar Nederlands via haalbare, praktijkgerichte werkvormen focust op functioneel lezen, schrijven, spreken en luisteren.Je krijgt handvatten om taaldoelen betekenisvol te koppelen aan realistische contexten, leert differentiëren in taalondersteuning én bouwt mee aan een krachtig A-team waarin vakdidactiek en leerlinggerichtheid hand in hand gaan.Kortom: een nascholing die wetenschap en praktijk verbindt – helemaal op maat van de leraar Nederlands of PAV in de A-finaliteit.Meerdere dataOp locatie
- Geïnspireerd lesgeven in de A-FinaliteitTijdens deze boeiende nascholingsdag van en voor leerkrachten algemene vakken in de A-Finaliteit doe je inspiratie op in tal van interessante workshops, ontmoet je andere leerkrachten uit de A-Finaliteit, verbreed en verdiep je jouw kennis van de leerplannen en doe je ideeën op om je lesgeven te versterken.Meerdere dataOp locatie
- Colloquium buitengewoon onderwijs 25-27 maart 2026 Vayamundo OostendeWelkom op het colloquium buitengewoon onderwijs dat doorgaat van 25 tot 27 maart 2026 in Vayamundo, Oostende.Meerdere dataOostende