- Netwerkdag 7de jaar Commercieel assistentGeef je het vak Commercieel assistent in het 7de jaar A-finaliteit? Tijdens de netwerkmomenten ontmoet je collega-leraren met dezelfde uitdagingen en vragen. Samen ontdekken we inspirerende praktijkvoorbeelden, wisselen we tips en bezorgdheden uit en bekijken we hoe we de leerdoelen kunnen vertalen naar effectieve lessen. Je gaat naar huis met nieuwe inzichten en een netwerk van gelijkgestemde collega’s en waardevolle input uit de praktijk.4 februari 2026Brussel
- (Toegepaste) sociale en gedragswetenschappen - kwaliteitsvol evalueren van leerplandoelen met als handelingswerkwoord analyserenTijdens dit initiatief denken we samen na, op basis van kwaliteitscriteria voor evaluatie, over je huidige evaluatie van analysevragen.Meerdere dataOp locatie
- Lerend netwerk 7de jaar Communicatie en InteractieGeef je het vak Communicatie en interactie in het 7de jaar A-finaliteit of in 7HO? Tijdens de netwerkmomenten ontmoet je collega-leraren met dezelfde uitdagingen en vragen. Samen ontdekken we inspirerende praktijkvoorbeelden, wisselen we tips en bezorgdheden uit en bekijken we hoe we de leerdoelen kunnen vertalen naar effectieve lessen. Je gaat naar huis met nieuwe inzichten en een netwerk van gelijkgestemde collega’s en waardevolle input uit de praktijk.Te bepalenTe bepalen
- Netwerk Applicatie- en databeheer: stage en werkpleklerenWil je samen met je collega’s ervaringen en ideeën uitwisselen rond de realisatie van werkplekleren of stage in Applicatie- en databeheer dan is dit netwerk iets voor jou.Te bepalenTe bepalen
- Intervisie Maatschappij en welzijn 2de graad DATijdens deze intervisie kijken we kritisch naar hoe we ondertussen met het leerplan Maatschappij en welzijn aan de slag gaan. We bekijken beeldvorming en begeleiding - vanuit differentiatieIn schooljaar 23-24 stond de leerplandoelgerichtheid in de focus; In 24-25 legden we de klemtoon op het aanbod & de leermiddelen.We maken tijd om uit te wisselen hoe we met het leerplan doorheen de graad aan de slag gaan.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag PersoonsbegeleiderDe collega's die in de leerplancommissie zaten waren vragende partij om een (delend/lerend/...) netwerk te starten.Te bepalenTe bepalen
- Lerend netwerk taalbeleid op niveau scholengemeenschapTijdens dit initiatief werk je als directeur of taalbeleidscoördinator samen met collega’s uit je scholengemeenschap aan een krachtig, gedragen taalbeleid.Je bouwt stapsgewijs aan een actieplan dat vertrekt vanuit de beginsituatie van jouw school, gekoppeld aan een gedeelde visie. Je leert hoe je taalontwikkeling bij leerlingen in álle vakken kan stimuleren én ondersteunen, en hoe je je schoolteam hierin meeneemt.Door ervaringen en expertise te delen, versterk je niet alleen je eigen beleid, maar werk je mee aan een breed gedragen taalbeleid op scholengemeenschapsniveau.Op aanvraag
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Zorg en welzijn 2de graad A: infomomentTe bepalenTe bepalen
- Voor het eerst aan de slag met het leerplan Assistentie in wonen, zorg en welzijn - InfomomentTe bepalenTe bepalen
- Intervisie Sociologie en PsychologieTijdens dit initiatief verduidelijken we de verwachting van de leerplandoelen met handelingswerkwoord 'toelichten' en wisselen we uit omtrent aanpak/werkvormen.Je verkent de open space methodiek (waar jullie zelf onderwerpen kunnen aanbrengen om over in gesprek te gaan).Meerdere dataOp locatie
- Indirecte zorg in zorg en welzijn 2de graad AJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Indirecte zorg in Maatschappij en Welzijn 2de graad DAJe krijgt inspiratie om met de doelen van indirecte zorg aan de slag te gaan.Je krijgt inzicht in de didactiek rond indirecte zorg adhv werkvormen, differentiëren, ... Je reflecteert over de manier waarop je met de doelen rond indirecte zorg aan de slag gaat en ze evalueert.Je wisselt uit over mogelijke ideeën, lesontwerpen om aan de leerplandoelen te werken.Meerdere dataOp locatie en online
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Oost-Vlaanderen. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.2 juni 2026Gent
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Oost-Vlaanderen. Sessie 2Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.26 maart 2026Gent
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Mechelen-Brussel. Sessie 2Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.19 maart 2026Brussel
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Mechelen-Brussel. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.27 mei 2026Mechelen
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Mechelen-Brussel. Sessie 1Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.4 december 2025Mechelen
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Limburg. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.9 juni 2026Hasselt
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Limburg. Sessie 2Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.25 maart 2026Hasselt
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Antwerpen. Sessie 2Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.18 maart 2026Antwerpen
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Antwerpen. Sessie 3Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.9 juni 2026Antwerpen
- Adviesgroep directies studiedomein Economie en organisatie. Regio Antwerpen. Sessie 1Ook in het schooljaar 2025-2026 organiseren we drie overlegmomenten met de regionale adviesgroep als klankbord voor de CODI Economie en organisatie. Deze adviesgroep werkt in twee richtingen: de vertegenwoordigers van de regio in de CODI van Brussel toetsen informatie af bij de regionale directeurs, die op hun beurt bekommernissen, vragen, voorstellen doen aan de vertegenwoordigers om mee te nemen naar het CODI-overleg in Brussel.4 december 2025Antwerpen
- Lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands regio Limburg. Sessie 3Tijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.5 mei 2026Hasselt
- Lerend netwerk vakcoördinatoren Nederlands regio Limburg. Sessie 2Tijdens dit initiatief maak je kennis met vakcoördinatoren Nederlands uit verschillende scholen in de regio Limburg. Je vertrekt vanuit didactische thema's en wisselt ideeën, materiaal, werkvormen ... uit met je collega's. Je wordt bovendien geïnspireerd om je rol als vakcoördinator binnen je vakgroep vorm te geven.26 februari 2026Hasselt
- Verdiepend aan de slag met leerplan Maatschappelijke oriëntatie – MaOr: InspiratiedagStart je in september 2025 met het nieuwe leerplan Maatschappelijke oriëntatie in je school? Geef jij les Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar? Ben je op zoek naar frisse ideeën om je lessen boeiender, effectiever en doelgerichter te maken?Dan is onze inspiratiedag precies wat je nodig hebt! Speciaal voor leerkrachten Maatschappelijke oriëntatie in het 7de jaar organiseren we een dag vol inspiratie. Je verkent het leerplan in de diepte en werkt samen met collega’s aan concreet en bruikbaar lesmateriaal.Laat je inspireren door collega’s en onderwijsprofessionals en ervaar de kracht van samenwerking. Ontdek hoe verrijkend het is om samen lesmateriaal te ontwikkelen, met inzet van praktische werkvormen, digitale tools en doeltreffende didactiek. Alles is erop gericht om jouw aanpak te versterken en de leerplandoelen écht te realiseren in je klas.Heb jij oog voor het leereffect in jouw klas? Kom ontdekken, uitwisselen en experimenteren – en ga naar huis met concrete ideeën die je meteen kan inzetten.2 februari 2026Brussel
- Netwerkdag Wiskunde - Probleemoplossend denken en wiskundig redeneren in de derde graad D-finaliteit (Leerplan B, B+S, B+S’)Tijdens deze netwerkdag verdiepen we ons in drie belangrijke thema’s voor onze klaspraktijk: probleemoplossend denken, redeneren en argumenteren en differentiatie. We voorzien voldoende intervisiemomenten om goede praktijkvoorbeelden en leservaringen te delen. De focus ligt op praktische toepassingen, het oplossen van problemen en het aanleren van denk- en redeneerstrategieën.Meerdere dataOp locatie
- Netwerkdag Wiskunde - Probleemoplossend denken en wiskundig redeneren in de tweede graad D-finaliteit (Leerplan B, B+, B+S, B+S’)Tijdens deze netwerkdag verdiepen we ons in drie belangrijke thema’s voor onze klaspraktijk: probleemoplossend denken, redeneren en argumenteren en differentiatie. We voorzien voldoende intervisiemomenten om goede praktijkvoorbeelden en leservaringen te delen. De focus ligt op praktische toepassingen, het oplossen van problemen en het aanleren van denk- en redeneerstrategieën.25 februari 2026Op locatie
- Netwerkdag Wiskunde - Problemen oplossen, redeneren en differentiëren in DA-finaliteitTijdens deze netwerkdag ga je samen met collega’s aan de slag rond krachtig wiskundeonderwijs voor leerlingen in de DA-finaliteit. We verkennen hoe je probleemoplossend denken en wiskundige redeneren kan versterken, ook bij leerlingen die het moeilijk hebben met abstracte leerstof. We wisselen praktijkvoorbeelden, werkvormen en tips uit rond differentiatie, motivatie en functionele contexten en maken hierbij de brug van de tweede naar de derde graad. Doorheen de dag is er ruimte voor reflectie, uitwisseling en inspiratie die je meteen kan meenemen naar je klaspraktijk.3 december 2025Op locatie
- Deel- en inspiratiedag communicatiewetenschappen en taaltechnologie. Dag 2Als leraar communicatiewetenschappen (en taaltechnologie) staan we voor de uitdaging om onze leerinhouden eigentijds en actueel te houden. Via deze sessie willen we jou hierin ondersteunen. Zo bieden we actuele lesmaterialen en inspirerende voorbeelden aan, waarna je samen met collega's ideeën en ervaringen mag uitwisselen. Alleen ga je misschien sneller, maar samen komen we verder.3 maart 2026Gent
- Meer talen, meer leren? Meertaligheid op school en meertalig functioneel leren.Dit initiatief richt zich tot leerkrachten, taalcoördinatoren en beleidsteams uit scholen die werkzaam zijn in een context waarin de talige diversiteit van de schoolpopulatie toeneemt.De talige verschillen tussen leerlingen en het bewustzijn dat er voor velen een kloof ligt tussen de schooltaal en de thuistaal maken het lesgeven tot een uitdaging nu en in de toekomst.Tijdens dit initiatief leer je over verschillende mogelijkheden om met deze talige diversiteit om te gaan. Wat moet je weten over het (taal)leren van je meertalige leerlingen? Welke plaats kan de thuistaal al dan niet op school krijgen? Hoe kunnen we, mits wederzijds respect, toch blijven inzetten op het Nederlands?We willen inzichten bieden maar ook tools geven om naar je eigen diverse en meertalige school te kijken. We verkennen hoe je lessen taalsterker maakt. We bekijken ook hoe je een taalkrachtige leeromgeving in een ruimer (meer)talenbeleid kan verankeren. We bespreken of meertaligheid een plaats kan krijgen op school om een optimale leerwinst te boeken bij al je leerlingen.24 februari 2026Gent
30 van 37