Scholen hebben een rijke traditie om samen met geëngageerde mensen hun beleid vorm te geven. Ze zorgen er bewust voor dat de diverse onderdelen van de eigen schoolstructuur (bv. kleuter- en lagere school in de basisschool, verschillende graden, onderwijsvormen, studierichtingen in de secundaire school of opleidingsvorm) representatief vertegenwoordigd zijn. De verschillende betrokkenen investeren hier veel tijd en energie in. Katholiek Onderwijs Vlaanderen is voorstander van het huidige participatiedecreet. Het houdt het evenwicht tussen flexibiliteit en decretale regels. Elke school en elke geleding organiseert zich het best volgens de eigen cultuur. Dit leidt tot een hogere transparantie en minder planlast voor alle betrokkenen. 
 
De regeling over de participatie op school van leerlingen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs (voltijds en deeltijds) is opgenomen in:

Hoe wordt de leerlingenraad samengesteld?

Waarover kan de leerlingenraad beslissen?

Hoe werkt de leerlingenraad concreet?

Welke vormen van leerlingenparticipatie zijn er?

Hoe kan de leerlingenraad efficiënt vergaderen?

Welke thema's kunnen aan bod komen?

Aandacht voor de leerlingen van de eerste graad

Hoe belangrijk is de rol van de begeleidende leraar?

Vorming van leerlingen en leraren

×
Kijkt als...
Niveau
Regio