“In teamteaching werken meerdere onderwijsprofessionals samen aan kwaliteitsvol onderwijs voor al hun leerlingen. De samenwerking situeert zich zowel in het voorbereiden en uitvoeren van lessen, als in de reflectie op hun gedeelde lesopdracht.” (Meirsschaut & Ruys, 2018, p. 8). Co-teaching wordt door deze auteurs gezien als een bijzonder vorm van teamteaching waarbij leraren samenwerken vanuit een complementaire expertise (bv. klas- of vakleraar en een leraar met bijzondere expertise over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften). In het werkveld worden beide termen meestal door elkaar gebruikt.
Er zijn meerdere redenen om aan teamteaching te doen. De belangrijkste bedoeling is het beter begeleiden van leerlingen. Maar daarnaast is ondersteuning van een leraar ook een veel genoemde bedoeling. Teamteaching kan ook als professionaliseringsmethodiek voor aanvangsbegeleiding gebruikt worden. Het biedt immers een unieke werkvorm voor een starter om samen met een collega aan de slag te gaan en te leren hoe de zaken samen aangepakt kunnen worden.
Teamteaching kan verschillende vormen aannemen. Men onderscheidt doorgaans zes of zeven modellen:
Meirsschaut, M., & Ruys, I. (2018). Teamteaching: samen onderwijs. Een leidraad voor de praktijk. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO). Te raadplegen op: http://steunpuntsono.be/wp-content/uploads/2018/01/SONO_2017.OL2_.2_4_Praktijkbrochure.pdf