Teamteaching/co-teaching

“In teamteaching werken meerdere onderwijsprofessionals samen aan kwaliteitsvol onderwijs voor al hun leerlingen. De samenwerking situeert zich zowel in het voorbereiden en uitvoeren van lessen, als in de reflectie op hun gedeelde lesopdracht.” (Meirsschaut & Ruys, 2018, p. 8). Co-teaching wordt door deze auteurs gezien als een bijzonder vorm van teamteaching waarbij leraren samenwerken vanuit een complementaire expertise (bv. klas- of vakleraar en een leraar met bijzondere expertise over leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften). In het werkveld worden beide termen meestal door elkaar gebruikt.

Er zijn meerdere redenen om aan teamteaching te doen. De belangrijkste bedoeling is het beter begeleiden van leerlingen. Maar daarnaast is ondersteuning van een leraar ook een veel genoemde bedoeling. Teamteaching kan ook als professionaliseringsmethodiek voor aanvangsbegeleiding gebruikt worden. Het biedt immers een unieke werkvorm voor een starter om samen met een collega aan de slag te gaan en te leren hoe de zaken samen aangepakt kunnen worden.

Teamteaching kan verschillende vormen aannemen. Men onderscheidt doorgaans zes of zeven modellen:

  • Observatiemodel - Observation model
  • Coachingsmodel - Coaching model
  • Ondersteuningsmodel - Assistent teaching model
  • Sequentieel model - Sequential teaching model
  • Parallel model – Parallel teaching model
  • Hoekenwerk-model - Station teaching model
  • Interactief model - Teaming model 

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • In het specifieke geval waarbij de starter gekoppeld wordt aan een ervaren leraar, kan dit ook een efficiënte vorm van aanvangsbegeleiding zijn.
  • Het biedt onmiddellijke ondersteuning in de klas en biedt ook kansen om samen te reflecteren. 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Als teamteaching zich beperkt tot de uitvoering is minder kans dat men iets bijleert.
  • Teamteaching veronderstelt meer overleg. De tijdsbelasting kan daarom groter zijn. 

Randvoorwaarden/aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Teamteaching gebeurt best vanuit een vrijwillige keuze. Men moet immers willen samenwerken.
  • Een goede verstandhouding tussen de betrokkenen is noodzakelijk. Men moet elkaar goed kunnen aanvoelen en ook durven open en eerlijk feedback te geven en te ontvangen.
  • Ook al gaat het in het geval van aanvangsbegeleiding om teamteaching van een starter en een ervaren leraar, toch is samenwerken vanuit evenwaardigheid en gedeelde verantwoordelijkheid een belangrijke voorwaarde.
  • Een ondersteunend beleid waarin tijd voorzien wordt om te plannen en te overleggen en de nodige infrastructuur aanwezig is.
  • Continuïteit in de samenwerking is nodig. Het heeft immers tijd nodig om elkaar aan te voelen en goed op elkaar af te stemmen.
  • Teamteaching doe je best in dialoog met ouders en leerlingen. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Meirsschaut, M., & Ruys, I. (2018). Teamteaching: samen onderwijs. Een leidraad voor de praktijk. Gent: Steunpunt Onderwijsonderzoek (SONO). Te raadplegen op: http://steunpuntsono.be/wp-content/uploads/2018/01/SONO_2017.OL2_.2_4_Praktijkbrochure.pdf

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio