Regelgeving

Een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding is essentieel om nieuwe personeelsleden een goede start te geven. Het helpt hen zich te ontwikkelen en professioneel te groeien. Starters ondersteunen om hun job goed én graag te doen, is een belangrijke opdracht voor scholen, onderwijsinternaten en centra. Daarbij gaat het erom dat starters zich erkend en ondersteund voelen.

Wat is aanvangsbegeleiding?

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvangsbegeleiding is de structureel verankerde ondersteuning van tijdelijke personeelsleden aangesteld voor bepaalde duur (TABD).

Het is zowel een recht als een plicht voor wie een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur wil verwerven. Scholen beschikken vaak al over een uitgewerkte aanpak voor aanvangsbegeleiding. Deze kan verder uitgewerkt of aangepast worden.

Instellingen ontvangen hiervoor gekleurde middelen, die enkel hiervoor mogen worden aangewend. Indien dit niet lukt, kunnen de middelen gebruikt worden om de kerntaak van het onderwijzend personeel te ondersteunen.

Schriftelijke overeenkomst

sla link op in klembord

Kopieer

De aanvangsbegeleiding die aan een tijdelijk personeelslid moet worden geboden en de wijze waarop die aanvangsbegeleiding in en door de school, het schoolbestuur of de scholengemeenschap wordt georganiseerd en uitgebouwd, behoort tot de bevoegdheid en verantwoordelijkheid van het schoolbestuur.

Algemene afspraken over de aanvangsbegeleiding worden door het schoolbestuur onderhandeld in het bevoegd lokaal comité.

Wat de school voorziet als gepersonaliseerd traject van aanvangsbegeleiding wordt opgenomen en geconcretiseerd in een schriftelijke overeenkomst tussen het betrokken personeelslid en diens eerste evaluator.

Als er in de loop van het traject van aanvangsbegeleiding nieuwe afspraken worden gemaakt, dan wordt de schriftelijke overeenkomst aangepast. Deze aanpassing gebeurt steeds in onderling overleg tussen het personeelslid en de eerste evaluator.

Voorbeelden van concrete afspraken:

sla link op in klembord

Kopieer

  • Juf An wordt aangesteld als meter. Eén keer per maand is er een overleg met collega An. Je gaat in op de uitnodiging van An.
  • Gedurende dit schooljaar verwacht het schoolbestuur minstens twee beurten van collegiale visitatie. Je spreekt af met een collega bij wie je wenst te observeren.
  • Klasbezoeken gebeuren door de directeur en de pedagogische begeleiding. Deze worden steeds aangekondigd.
  • Je neemt deel aan de dagen voor de startende leraar georganiseerd door de pedagogische begeleidingsdienst.
  • Je gaat in overleg met je parallelle collega voor het opstellen van de proefwerken.
  • Je maakt een kort reflectieverslag bij een klasbezoek door de directeur of de mentor.
  • Bij specifieke vragen over basiszorg krijg je ondersteuning van de zorgcoördinator/leerlingenbegeleider. Aarzel niet om hem/haar te contacteren.

Beoordeling in functie van het verwerven van het recht op TADD

sla link op in klembord

Kopieer

Als directeur of medewerker personeelsbeleid draag je de verantwoordelijkheid voor een correcte toepassing van de regels rond tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). In deze tekst lees je alles over de voorwaarden, soorten beoordelingen en lokale afspraken.

Voorwaarden voor het recht op TADD

sla link op in klembord

Kopieer

Een personeelslid kan vanaf 1 september 2021 recht hebben op TADD als het aan de volgende voorwaarden voldoet:

  1. Dienstanciënniteit opbouwen
    Het personeelslid moet uiterlijk op 30 juni 2021 minstens 290 dagen dienstanciënniteit hebben opgebouwd, waarvan minstens 200 dagen effectief gepresteerd moeten zijn.
    Hoe de anciënniteit precies berekend wordt, staat uitgelegd in de mededeling “Dienstanciënniteit in het kader van TADD, vaste benoeming, reaffectatie en VVP”.
  2. Positieve beoordeling ontvangen
    Het personeelslid moet uiterlijk op 30 juni van het schooljaar waarin het de vereiste dienstanciënniteit bereikt, een positieve beoordeling ontvangen van de eerste evaluator.
    Let op: als de eerste evaluator geen beoordeling geeft, wordt dit beschouwd als een positieve beoordeling, op voorwaarde dat de andere voorwaarden vervuld zijn.
  3. Geldige kandidatuurstelling indienen
    Het personeelslid moet zich uiterlijk op 15 juni van het voorgaande schooljaar kandidaat stellen bij het bestuur of bij een instelling binnen de scholengemeenschap.
    Als dit niet gebeurt, vervalt het recht op TADD.

Aandachtspunt: het bereiken van de vereiste dienstanciënniteit en de kandidaatstelling staan los van het bekwaamheidsbewijs. Elk personeelslid (ook wanneer het aangesteld is met bekwaamheidsbewijs ‘andere’) dat de vereiste dienstanciënniteit bereikt en geldig kandideert, kan het recht verwerven. Echter heeft het personeelslid een vereist of voldoende geacht bekwaamheidsbewijs nodig op 1 september om het recht ook effectief te kunnen gebruiken.

De beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

De beoordeling door de eerste evaluator is van groot belang voor het verwerven van het recht op TADD. Dit instrument is niet enkel een formeel vereiste, maar ook een onderdeel van een coachend en waarderend personeelsbeleid. Het biedt de kans om sterktes te bevestigen en werkpunten te benoemen.

De eerste evaluator is verantwoordelijk voor het objectief beoordelen van elk tijdelijk personeelslid dat een traject van aanvangsbegeleiding heeft doorlopen.

Deze beoordeling kan op drie manieren worden geformuleerd:

  • een positieve beoordeling
  • een beoordeling met werkpunten
  • een negatieve beoordeling.

Hieronder lees je de details van elke vorm van beoordeling, inclusief de gevolgen en opvolging.

Positieve beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

Een positieve beoordeling wordt toegekend als de eerste evaluator oordeelt dat het personeelslid voldoet aan de verwachtingen. Dit betekent dat het personeelslid de dienstanciënniteit die het in het ambt en de instelling heeft opgebouwd kan gebruiken om zich kandidaat te stellen voor TADD.

Als er tegen uiterlijk 30 juni geen beoordeling wordt toegekend, geldt dit automatisch als een positieve beoordeling.

Beoordeling met werkpunten

sla link op in klembord

Kopieer

Een beoordeling met werkpunten betekent dat de eerste evaluator vaststelt dat het personeelslid nog bepaalde werkpunten heeft waaraan gewerkt moet worden. De gevolgen en vervolgstappen zijn als volgt.

Gevolgen van een beoordeling met werkpunten

sla link op in klembord

Kopieer

Deze beoordeling heeft tot gevolg dat het personeelslid de dienstanciënniteit voorlopig niet kan gebruiken om zich kandidaat te stellen voor TADD.

De eerste evaluator stelt een verslag op waarin de werkpunten worden beschreven, samen met het traject dat tijdens de aanvangsbegeleiding werd doorlopen.

Bezwaarprocedure

sla link op in klembord

Kopieer

Als het personeelslid niet akkoord gaat met de beoordeling met werkpunten, kan het beroep aantekenen bij het bestuur.

Het bestuur onderzoekt of de werkpunten redelijk zijn en kan de beoordeling bevestigen of vernietigen. Zowel het personeelslid als de eerste evaluator worden gehoord.

Heraanstelling

sla link op in klembord

Kopieer

Bij een heraanstelling moet het personeelslid opnieuw 200 dagen effectief presteren alvorens opnieuw in aanmerking te komen voor TADD. Het personeelslid heeft recht op bijkomende begeleiding, gericht op de specifieke werkpunten die in het verslag van de eerdere beoordeling worden vermeld.

Wanneer het personeelslid de bijkomende 200 dagen effectieve prestaties bereikt, kent de eerste evaluator uiterlijk op 30 juni van het schooljaar opnieuw een beoordeling toe. Hij kan dan echter slechts kiezen uit twee mogelijkheden: een positieve beoordeling of een negatieve beoordeling

Opgelet: als het personeelslid van de eerste evaluator geen beoordeling krijgt, geldt dit als een positieve beoordeling.

Negatieve beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

Een negatieve beoordeling wordt toegekend als de eerste evaluator oordeelt dat het personeelslid niet voldoet aan de verwachtingen voor een nieuwe aanstelling in de instelling.

Gevolgen van een negatieve beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

Het personeelslid verliest de dienstanciënniteit voor het specifieke ambt in de instelling waar de negatieve beoordeling werd gegeven.

Als het personeelslid zich opnieuw kandidaat stelt en een nieuwe aanstelling krijgt, wordt de negatieve beoordeling omgezet in een beoordeling met werkpunten.

Heraanstelling na een negatieve beoordeling

sla link op in klembord

Kopieer

Het bestuur kan beslissen om een personeelslid, dat eerder van de eerste evaluator een negatieve beoordeling heeft gekregen en zich later opnieuw kandidaat stelt voor een tijdelijke aanstelling, een nieuwe tijdelijke aanstelling van bepaalde duur toe te wijzen.

De eerdere negatieve beoordeling wordt dan omgezet in een beoordeling met werkpunten. Het personeelslid moet opnieuw 200 dagen effectief presteren om in aanmerking te komen voor TADD.

Lokale afspraken over beoordelingen

sla link op in klembord

Kopieer

De algemene afspraken over beoordelingen worden vastgelegd in het bevoegde lokaal comité. Dit kan gaan over de manier waarop het instrument van beoordeling wordt toegepast. De afspraken mogen echter nooit in strijd zijn met de decretale bepalingen over het recht op TADD.

Ongeacht de afspraken die op lokaal vlak gemaakt worden, moet bij de toekenning van een beoordeling rekening gehouden worden met de volgende principes.

Principes bij negatieve beoordelingen en werkpunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Een tijdelijk personeelslid kan gespreid over meerdere schooljaren maximaal twee keer een negatieve beoordeling of een combinatie van een beoordeling met werkpunten en een negatieve beoordeling krijgen. Als de eerste evaluator oordeelt dat het personeelslid niet langer in aanmerking komt voor een nieuwe tijdelijke aanstelling, kan dit enkel via een evaluatie met eindconclusie “onvoldoende”.
  • Als een tijdelijk personeelslid in meerdere instellingen binnen een dan tellen alle negatieve beoordelingen en beoordelingen met werkpunten die in hetzelfde schooljaar zijn toegekend voor de toepassing van het hiervoor vermelde principe samen slechts als één beoordeling.

Aanvullende lestijden voor aanvangsbegeleiding, beleidsondersteuning en professionalisering in het basisonderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Bedoeling

sla link op in klembord

Kopieer

Het bestuur is de eerste verantwoordelijke voor de ontwikkeling en concrete invulling van de aanvangsbegeleiding. Scholen binnen een scholengemeenschap maken specifieke afspraken over de aanvangsbegeleiding.

Deze aanvullende lestijden kun je inzetten voor voor:

  • personeelsleden die de aanvangsbegeleiding verzorgen
  • personeelsleden die aanvangsbegeleiding ontvangen

Hoe aanwenden in het gewoon basisonderwijs?

sla link op in klembord

Kopieer

Als schoolbestuur kan je aanvullende lestijden gebruiken om betrekkingen in te richten in de volgende ambten:

  • kleuteronderwijzer
  • onderwijzer
  • leermeester lichamelijke opvoeding
  • leermeester godsdienst

De lestijden kun je omzetten naar:

  • uren kinderverzorging, waardoor het mogelijk is een betrekking in het ambt van kinderzorger in te richten.
  • punten, waarmee de volgende ambten kunnen worden ingericht:
    • zorgcoördinator
    • ICT-coördinator
    • administratief medewerker

Als je als school deze lestijden niet kan gebruiken voor aanvangsbegeleiding, mag je ze toch inzetten. Dit moet dan wel ter ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel gebeuren.

Hoe aanwenden in het buitengewoon basisonderwijs?

sla link op in klembord

Kopieer

In het buitengewoon basisonderwijs kan je als schoolbestuur aanvullende lestijden gebruiken om betrekkingen in te richten in de volgende ambten:

  • kleuteronderwijzer ASV
  • onderwijzer ASV
  • leermeester ASV, specialiteit lichamelijke opvoeding of compensatietechnieken braille (type 6).
  • leermeester godsdienst

Daarnaast kan je de lestijden worden omzetten naar:

  • uren voor paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch of orthopedagogisch personeel, zoals:
    • ergotherapeut
    • kinderverzorger
    • kinesitherapeut
    • logopedist
    • verpleger
    • psycholoog
    • orthopedagoog
    • arts
    • maatschappelijk werker
  • punten, waarmee je de volgende ambten kan inrichten:
    • zorgcoördinator
    • ICT-coördinator
    • administratief medewerker

Net als in het gewoon basisonderwijs geldt dat lestijden die niet worden gebruikt voor aanvangsbegeleiding, moeten worden aangewend ter ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel.

Overdracht en herverdeling

sla link op in klembord

Kopieer

Omdat de lestijden per school worden toegekend en niet per niveau, is het niet nodig om lestijden te herverdelen. Het schoolbestuur kan het ambt vrij kiezen.

Overdracht van lestijden is mogelijk:

  • binnen of buiten de scholengemeenschap
  • naar het buitengewoon basisonderwijs

De uren mag je uitsluitend gebruiken voor aanvangsbegeleiding of ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel. Het gaat om gekleurde middelen. Overdracht is enkel mogelijk met vacante lestijden en mag geen terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking veroorzaken.

Elke overdracht moet vóór 15 oktober van het lopende schooljaar gebeuren.

Inzetbaarheid van personeelsleden

sla link op in klembord

Kopieer

Personeelsleden die worden aangesteld in overgedragen uren of lestijden kunnen worden ingezet:

  • voor en in andere scholen binnen de scholengemeenschap.
  • mits een maximale afstand van 25 kilomteter tussen de aanstellings- en tewerkstellingsschool.
  • bij een grotere afstand, mits instemming van het personeelslid.

Over een ruimere inzetbaarheid moet worden onderhandeld binnen het bevoegde overlegcomité.

Administratieve code

sla link op in klembord

Kopieer

Personeelsleden die worden aangesteld in uren voor aanvangsbegeleiding, moet je melden met de vakcode 1746 (aanvangsbegeleiding).

Aanvangsbegeleiding in het secundair onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Bedoeling

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur is de eerste verantwoordelijke voor de ontwikkeling en de concrete invulling van de aanvangsbegeleiding. Scholen binnen een scholengemeenschap maken specifieke afspraken over de aanvangsbegeleiding binnen die scholengemeenschap.

De aanwending van de lestijden, steeds binnen onderstaande wervingsambten, kan zowel gaan naar personeelsleden die de aanvangsbegeleiding verzorgen als naar personeelsleden die de aanvangsbegeleiding krijgen.

Hoe aanwenden in het gewoon secundair onderwijs?

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur kan betrekkingen inrichten in het ambt van:

  • leraar
  • godsdienstleraar
  • begeleider (kso)

De lesuren kun je ook omzetten naar punten, waardoor je de volgende ambten kan inrichten:

  • administratief medewerker
  • opvoeder
  • ICT-coördinator

De omzettingstabellen voor de mogelijke aanwending van toegekende uren-leraar naar punten vind je in punt 3 van de Omzendbrief SO/2019/02 van 24 april 2019.

Hoe aanwenden in het buitengewoon secundair onderwijs?

sla link op in klembord

Kopieer

Het schoolbestuur kan betrekkingen inrichten in het ambt van:

  • leraar algemene sociale vorming (asv)
  • leraar asv, specialiteit lichamelijke opvoeding
  • leraar asv, specialiteit compensatietechniek braille, type 6
  • leraar beroepsgerichte vorming (bgv)
  • godsdienstleraar

De lestijden aanvangsbegeleiding kun je ook omzetten in uren voor paramedisch, medisch, sociaal, psychologisch of orthopedagogisch personeel, zoals:

  • ergotherapeut
  • kinderverzorger
  • kinesitherapeut
  • logopedist
  • verpleger
  • psycholoog
  • orthopedagoog
  • arts
  • maatschappelijk werker

Daarnaast kunnen je de lestijden omzetten naar punten, waarmee je de volgende ambten kan inrichten:

  • administratief medewerker
  • opvoeder
  • ICT-coördinator

De omzettingstabellen voor de omzetting van lestijden naar uren of punten vind je in punt 3.2. van de Omzendbrief SO/2019/02 van 24 april 2019.

Kun je deze lestijden niet aanwenden voor aanvangsbegeleiding? Dan moet je ze inzetten ter ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel.

Overdracht en herverdeling

sla link op in klembord

Kopieer

Overdracht van lestijden naar een andere school binnen of buiten de scholengemeenschap is mogelijk. Dit moet uiterlijk op 1 november van het lopende schooljaar vastgelegd worden. De uren mag je alleen aanwenden voor aanvangsbegeleiding of voor ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel. Deze uren zijn immers gekleurde middelen.

Let op: Bij overdracht van uren voor schooloverstijgende aanvangsbegeleiding (bijvoorbeeld op niveau van de scholengemeenschap):

  • kan de betrokken leraar niet in ATO4 worden aangesteld;
  • zijn de uren niet benoembaar;
  • gebeurt de aanstelling in ATO2, eventueel via TAO voor vastbenoemden.

Administratieve code

sla link op in klembord

Kopieer

Personeelsleden die worden aangesteld in de uren aanvangsbegeleiding meld je met de vakcode 1746 (aanvangsbegeleiding).

Uren aanvangsbegeleiding in de onderwijsinternaten

sla link op in klembord

Kopieer

Bedoeling

sla link op in klembord

Kopieer

Net zoals in scholen is aanvangsbegeleiding een recht en een plicht voor internaatsmedewerkers en administratief medewerkers in onderwijsinternaten. Als bestuur ben je verantwoordelijk voor de ontwikkeling en organisatie van deze begeleiding. Dit neem je op in het professionaliseringsplan.

Elk internaat ontvangt hiervoor uren aanvangsbegeleiding, uitgedrukt in omrekeningseenheden (ORE) sinds 1 september 2023.

Hoe aanwenden?

sla link op in klembord

Kopieer

Het bestuur kan de uren aanvangsbegeleiding inzetten om betrekkingen op te richten in de wervingsambten van internaatsmedewerkers en administratief medewerkers. Zowel personeelsleden die aanvangsbegeleiding geven als personeelsleden die recht hebben op aanvangsbegeleiding, kunnen in deze uren worden aangesteld.

Als een vastbenoemd personeelslid een deel van zijn opdracht aanvangsbegeleiding geeft, wordt de opdracht gesplitst in een deel met en een deel zonder aanvangsbegeleiding.

Let op: Een melding via een verlof TAO is niet correct omdat de uren benoembaar zijn en dus binnen de vaste benoeming vallen.

De betrekkingen moet je jaarlijks vacant verklaren. Ze komen in aanmerking voor vaste benoeming, affectatie of mutatie. Betrekkingen moeten eerst worden aangeboden aan personeelsleden met rechten, zowel vastbenoemden als tijdelijke personeelsleden van doorlopende duur.

Mogelijke concrete invulling

sla link op in klembord

Kopieer

De aanvangsbegeleiding in het internaat kan op verschillende manieren worden ingevuld:

  • Onthaal: een rondleiding of onthaalbrochure. In de praktijk wordt dit vaak door de directeur verzorgd.
  • Mentorschap of peter-/meterschap
  • Collegiale visitatie of consultatie: de TABD’er (tijdelijk aangestelde van bepaalde duur) woont een activiteit van een collega bij en bespreekt de aanpak.
  • Teamoverleg: bespreking van werking en eigen aanpak.
  • Nascholing
  • Intervisie: dit kan al dan niet internaatoverstijgend zijn.

Meer informatie hierover vind je ook op onze tegel hierover.

Voor de organisatie van de aanvangsbegeleiding kunnen onderwijsinternaten ervoor kiezen om de uren samen te leggen. In dat geval maken de internaten afspraken over de inzet en aanwending van deze uren. In overgedragen uren kan geen vaste benoeming plaatsvinden.

Schriftelijke overeenkomst

sla link op in klembord

Kopieer

Algemene afspraken over de aanvangsbegeleiding onderhandel je als bestuur in het bevoegde lokaal onderhandelingscomité (LOC). Als er geen LOC is, maak je de afspraken tijdens een vergadering waarop alle personeelsleden worden uitgenodigd.

De afspraken over de aanvangsbegeleiding leg je vast in een schriftelijke overeenkomst tussen de eerste evaluator en het betrokken personeelslid. Deze overeenkomst wordt door beide partijen ondertekend.

Voorbeelden van afspraken

sla link op in klembord

Kopieer

  • Internaatsmedewerker An wordt aangesteld als meter. Eén keer per maand (of tweemaandelijks) is er overleg met collega An. De TABD-er gaat in op de uitnodiging van An.
  • De TABD-er neemt deel aan één nascholing of intervisiemoment georganiseerd door de pedagogische begeleiding internaten.
  • Bij specifieke vragen rond begeleiding van internen krijg je ondersteuning van je mentor.
  • Bij de voorbereiding van het teamoverleg/activiteiten/oudercontact/… overleg je samen met je mentor.

Overdracht en herverdeling

sla link op in klembord

Kopieer

Onderwijsinternaten kunnen samenwerken in de organisatie van aanvangsbegeleiding. Internaten die ervoor kiezen om de omkaderingsrekeneenheden (ORE) samen te leggen, richten samenwerkingsverbanden 'aanvangsbegeleiding, beleidsondersteuning en professionalisering' op. In deze samenwerkingsverbanden maken ze afspraken over de aanwending van de ORE. (art. 26 Decreet onderwijsinternaten)

In overgedragen uren is geen vaste benoeming mogelijk. In dat geval kan een vastbenoemd personeelslid enkel via een verlof TAO belast worden met aanvangsbegeleiding.

Administratieve code

sla link op in klembord

Kopieer

Personeelsleden die aangesteld worden in de uren aanvangsbegeleiding, geef je aan met vakcode 1746.

Uren aanvangsbegeleiding in het volwassenenonderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Bedoeling

sla link op in klembord

Kopieer

De toegekende leraarsuren zijn gekleurde middelen en mogen alleen worden ingezet voor aanvangsbegeleiding.

De aanvangsbegeleiding, altijd binnen de voormelde wervingsambten, kan zowel worden besteed aan personeelsleden die aanvangsbegeleiding verzorgen als personeelsleden die aanvangsbegeleiding ontvangen.

De organisatie van de aanvangsbegeleiding wordt opgenomen in het professionaliseringsplan. Het bestuur is in eerste instantie verantwoordelijk voor de ontwikkeling en concrete invulling van deze aanvangsbegeleiding.

Hoe aanwenden?

sla link op in klembord

Kopieer

Als bestuur kan je betrekkingen inrichten in het ambt van:

  • leraar secundair volwassenenonderwijs

De leraarsuren kun je ook omzetten in punten om aanvangsbegeleiding voor ondersteunend personeel te organiseren. Het bestuur kan daarbij betrekkingen inrichten in de ambten van:

  • administratief medewerker
  • stafmedewerker
  • ICT-coördinator

In artikel 98 §4bis van het Decreet betreffende het volwassenenonderwijs vind je de omzettingstabellen. Deze tabellen tonen hoe je de uren aanvangsbegeleiding kunt omzetten naar punten.

Als de centra deze uren niet kunnen gebruiken voor aanvangsbegeleiding, en ze toch willen inzetten, dan moet dit gebeuren ter ondersteuning van de kerntaak van het onderwijzend personeel.

Overdracht en herverdeling

sla link op in klembord

Kopieer

Centra kunnen ervoor kiezen om in het kader van samenwerking de uren voor aanvangsbegeleiding samen te leggen met andere centra. In dat geval maken de betrokken instellingen afspraken over de inzet van de middelen.

Ze moeten ook een verklaring van middelenoverdracht binnen een samenwerkingsverband indienen. Dit document kan je vinden in de bijlage van de omzendbrief VWO/2011/01: De erkenning en financiering of subsidiëring van de centra voor volwassenenonderwijs en de centra voor basiseducatie.

Aanvangsbegeleiding in de leersteuncentra

sla link op in klembord

Kopieer

De regelgeving over aanvangsbegeleiding in leersteuncentra staat in de omzendbrief Leersteun in het basis- en secundair onderwijs.

Specifieke leersteuncentra

sla link op in klembord

Kopieer

Net zoals in andere onderwijsniveaus is aanvangsbegeleiding in specifieke leersteuncentra zowel een recht als een plicht. Het specifieke leersteuncentrum krijgt hiervoor geen aparte middelen om dit te organiseren.

Elk personeelslid, ongeacht het ambt waarin het is aangesteld, kan binnen zijn takenpakket de opdracht van aanvangsbegeleiding opnemen. Er is geen administratieve code aan deze opdracht gekoppeld, omdat er geen aparte middelen voorzien zijn.

Omdat het specifieke leersteuncentrum verbonden is aan een school voor buitengewoon onderwijs, kan er voor aanvangsbegeleiding samengewerkt worden.

Zelfstandige leersteuncentra

sla link op in klembord

Kopieer

Ook in zelfstandige leersteuncentra is aanvangsbegeleiding zowel een recht als een plicht. Het zelfstandig leersteuncentrum krijgt hiervoor geen aparte middelen om dit te organiseren.

Elk personeelslid, ongeacht het ambt waarin het is aangesteld, kan de opdracht van aanvangsbegeleiding opnemen binnen zijn takenpakket. Er is geen administratieve code aan deze opdracht gekoppeld, omdat er geen aparte middelen voorzien zijn.

Aanstellingsverplichting

sla link op in klembord

Kopieer

Alle betrekkingen die worden opgericht, moet je aanbieden aan personeelsleden die recht hebben op een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur voor het gekozen vak.

Deze betrekkingen komen ook in aanmerking voor:

  • vacantverklaring
  • vaste benoeming
  • mutatie of nieuwe affectatie

Deze betrekkingen zijn eveneens van toepassing op:

  • reaffectatie
  • wedertewerkstelling

Contact

Els Goeminne
stafmedewerker
      02 507 08 60
      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio