Visie

Het begeleiden van starters in het onderwijs is essentieel. Een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding helpt hen om niet alleen hun job goed, maar ook graag te doen. Deze inspiratienota biedt je als school en mentor concrete handvatten om sterke aanvangsbegeleiding op te zetten of te verfijnen.

We lichten eerst de vijf bouwstenen van aanvangsbegeleiding toe, die de visie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen weerspiegelen. Daarna bespreken we wat de overheid van scholen verwacht, inclusief het referentiekader onderwijskwaliteit en cao XI. Tot slot bieden we een aantal instrumenten en methodieken om aanvangsbegeleiding concreet vorm te geven.

Zorg voor een kwaliteitsvolle begeleiding van starters

sla link op in klembord

Kopieer

Starters in het onderwijs beginnen met veel passie, kennis en vaardigheden aan hun job. Ze brengen specifieke talenten en ervaringen mee. Toch hebben ze ook nood aan adequate ondersteuning Hier ligt jouw rol als directeur of mentor: je biedt hen de nodige ondersteuning om de uitdagingen van hun eerste jaren in het onderwijs aan te pakken.

Waarom is aanvangsbegeleiding zo belangrijk?

sla link op in klembord

Kopieer

Starters in het onderwijs hebben specifieke begeleiding nodig. Zonder deze ondersteuning lopen ze het risico op uitval. Onderzoek toont aan dat beginnende leraren tem maken krijgen met volgende noden en problemen:

  • Praktijkschok: Starters ervaren vaak een kloof tussen hun opleiding en de praktijk.
  • Handelingsverlegenheid: Ze voelen zich soms onvoldoende voorbereid op taken zoals klasmanagement, oudercontacten of werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
  • Hoge werkbelasting: De combinatie van werk, gezin en emotionele druk maakt de startperiode intens.
  • Onzekere arbeidssituatie: De startperiode wordt vaak gekenmerkt door opeenvolgende kortdurende en deeltijdse, versnipperde opdrachten. De objectieve en subjectieve werkonzekerheid is groter in het onderwijs dan in andere sectoren: meer gedwongen deeltijds werk, vaker een contract van bepaalde duur en minder zekerheid in vergelijking met andere sectoren (Elchardus, Huyge, Kavadias, Siongers & Vangoidsenhoven, 2009).

Deze obstakels leiden tot een uitstroom van 10 à 15 % in het basisonderwijs en 20 à 30 % in het secundair onderwijs binnen de eerste vijf jaar (Departement onderwijs en vorming, 2013; Tierens & Smet, 2015). Dit is een verlies voor het onderwijs en versterkt het bestaande lerarentekort.

Drie doelstellingen van aanvangsbegeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Met een goede begeleiding help je starters niet alleen overleven, maar ook excelleren. Aanvangsbegeleiding richt zich op:

  1. Professionele ontwikkeling: Versterk hun competenties en jobtevredenheid.
  2. Vlotte overgang: Verminder de praktijkschok en help hen integreren in het schoolteam.
  3. Behouden van talent: Voorkom uitstroom en behoud waardevolle leraren in het onderwijs (retentie).

Wie behoort tot de ‘starters’?

sla link op in klembord

Kopieer

Met starters bedoelen we zowel startende leraren bedoelen als het startend ondersteunend personeel bij het begin van hun loopbaan binnen onderwijs.

Doorgaans spreekt men van een startperiode in de eerste 3 (soms 5) jaar van tewerkstelling. De startperiode wordt ook vaak gekoppeld aan het statuut van ‘tijdelijke aanstelling van bepaalde duur’ (TABD).

Jouw cruciale rol als school

sla link op in klembord

Kopieer

Als directeur, mentor of lid van het schoolbestuur speel jij een onmisbare rol. Jij bent de eerste verantwoordelijke voor de begeleiding van starters. Het beleid benadrukt dit ook, bijvoorbeeld in het Referentiekader Onderwijskwaliteit.

Hoe kan je dit concreet aanpakken?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Begrijp de diversiteit onder starters: De groep is niet uniform. Naast jonge, net afgestudeerde leraren zijn er ook zij-instromers met een andere carrièreachtergrond.
  • Bied maatwerk: Stem je begeleiding af op hun noden. De eerste drie tot vijf jaar zijn cruciaal.
  • Werk samen: Doe een beroep op de expertise van pedagogische begeleidingsdiensten, lerarenopleidingen en andere ondersteuningspartners.

Samen maken we een verschil voor onze nieuwe collega’s!

Vijf bouwstenen voor kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Om de aanvangsbegeleiding binnen een school kwaliteitsvol vorm te geven, zien we vijf noodzakelijke bouwstenen. Door deze vijf bouwstenen te integreren, bied je starters een veilige en stimulerende omgeving waarin ze kunnen groeien en bijdragen aan sterk onderwijs.

We sommen ze eerst op en lichten ze daarna kort toe.

Vijf bouwstenen

Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding:

  • heeft aandacht voor elke starter en voor de totale persoon van de starter;
  • is gericht op introductie in het beroep én in de school;
  • kadert in een samenhangend personeels- en professionaliseringsbeleid en maakt deel uit van loopbaanbegeleiding die de volledige professionele loopbaan omvat;
  • is op maat, heeft aandacht voorde talenten van de starter en geeft eigenaarschap aan de starter;
  • creëert contexten en een cultuur van formeel en informeel leren.

Aandacht voor elke starter en de totale persoon

sla link op in klembord

Kopieer

Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding begint met aandacht voor elke starter, ongeacht de duur van hun aanstelling, en voor de totale persoon van de starter.

Waarom is dit belangrijk?

sla link op in klembord

Kopieer

Goed onderwijs hangt in hoge mate af van de kwaliteit van leraren. Daarom is het essentieel om te investeren in hun professionele ontwikkeling. Aanvangsbegeleiding biedt ondersteuning op meerdere vlakken:

  • Professioneel: aanleren van vaardigheden en kennis, hulp bij het lesgeven en klasmanagement.
  • Sociaal: integratie in het team en de schoolcultuur.
  • Persoonlijk/levenbeschouwelijk: oog voor welzijn en persoonlijke ontwikkeling en voor de dieperliggende motieven, idealen, waarden die de leraar heeft en nastreeft.

Introductie in het beroep én in de school

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvangsbegeleiding helpt starters op twee terreinen:

  • Introductie in het beroep: ondersteuning bij het uitvoeren van hun taken als leraar.
  • Introductie in de school: wegwijs maken in de schoolstructuur, cultuur en het pedagogisch project.

Welke vormen van begeleiding zijn er?

sla link op in klembord

Kopieer

Deketelaere, Kelchtermans, Robben en Sondervorst (2004) maken een onderscheid tussen drie types van begeleiding:

  • Wegwijsbegeleiding: starters letterlijk en figuurlijk wegwijs maken in de school.
    Bijvoorbeeld: informeren over evaluatieregels, toezichten, schoolgebouwen en afspraken.
  • Werkbegeleiding: ondersteuning bij onderwijstaken, zoals klasmanagement, omgaan met ouders of het differentiëren in de klas. Hier staat de taak centraal
  • Leerbegeleiding: stimulerend werken aan de professionele groei van de starter. Hier staat de persoon centraal.

Hoe verschuift de focus?

sla link op in klembord

Kopieer

In het begin ligt de nadruk vooral op wegwijsbegeleiding. Zodra de starter vertrouwd is met de school, verschuift de focus naar werk- en leerbegeleiding. Deze vormen van begeleiding stimuleren diepgaande professionele ontwikkeling en levenslang leren.

Inbedding in een samenhangend personeels- en professionaliseringsbeleid

sla link op in klembord

Kopieer

Een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding staat niet op zichzelf, maar maakt deel uit van het brede personeels- en professionaliseringsbeleid van de school.

Wat houdt dit in?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het beleid moet zorg dragen voor alle personeelsleden, in alle fasen van hun loopbaan.
  • Aanvangsbegeleiding moet aansluiten bij de missie, visie en het pedagogisch project van de school.

Wat is de uitdaging?

sla link op in klembord

Kopieer

De combinatie van begeleiding en beoordeling kan spanningen veroorzaken. Daarom is een duidelijke scheiding nodig tussen coaching en evaluatie.

  • Coaching: gericht op ondersteuning en groei, uitgevoerd door mentoren of vakcollega’s.
  • Evaluatie: uitsluitend de verantwoordelijkheid van de directie.

Een veilige context creëer je door deze rollen strikt te scheiden. Dit biedt starters ruimte om open en eerlijk te werken aan hun ontwikkeling.

Aandacht voor de talenten en eigenaarschap

sla link op in klembord

Kopieer

‘De starter’ bestaat niet. Elke starter heeft een unieke achtergrond, ervaring, talenten en noden.

Hoe pas je begeleiding aan?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Aanvangsbegeleiding moet op maat zijn en aandacht hebben voor de talenten en ervaringen van de starter.
  • Het eigenaarschap van de starter is cruciaal. Goede begeleiding biedt kansen om zelf mee vorm te geven aan de eigen professionele ontwikkeling.

Waarom is dit belangrijk?

sla link op in klembord

Kopieer

Een meerjarig traject biedt de mogelijkheid om duurzaam in te spelen op de noden van de starter. Dit stimuleert niet alleen professionele groei, maar ook een gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Creëren van een cultuur van formeel en informeel leren

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvangsbegeleiding vraagt om een schoolcultuur waarin starters kunnen leren en zich ontwikkelen, zowel formeel zoals via mentoren of nascholing als informeel zoals het delen van informatie met collega’s in de lerarenkamer.

Hoe creëer je deze cultuur?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Gebruik verschillende werkwijzen: individueel of in groep, vrijwillig of verplicht, op vraag of door aanbod.
  • Combineer methodieken zoals mentoring, nascholing, input van experten, collegiale ondersteuning en reflectie.

Wat is essentieel?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Psychologische veiligheid is een belangrijke voorwaarde. Starters moeten zich veilig voelen om twijfels te delen, fouten te maken en ontwikkelingskansen aan te grijpen.
  • De mate waarin men als gelijkwaardig aanzien wordt: er spelen geen machtsverhoudingen en er is bereidheid om echt samen te werken
  • De mate waarin de onderwijspraktijk centraal staat: hoe kunnen we de praktijk verbeteren in plaats van ‘wat kom jij nog tekort om een goede leraar te zijn’.

Wat verwacht de overheid van jou als school over aanvangsbegeleiding?

sla link op in klembord

Kopieer

Doelstellingen

sla link op in klembord

Kopieer

Aanvangsbegeleiding is een recht en een plicht voor elke startende leraar. Startende leraren moeten immers de kans krijgen en de kans nemen om de verworven competenties uit de lerarenopleiding verder te ontwikkelen en waar nodig bij te sturen. Dit is ook een plicht: zij moeten eraan deelnemen om hun competenties verder te ontwikkelen.

Het geldt niet alleen voor startende leraren, maar ook voor andere tijdelijke personeelsleden, zoals administratief medewerkers, orthopedagogen, logopedisten en ICT-coördinatoren.

Verankerd in het professionaliseringsplan

sla link op in klembord

Kopieer

Elke school moet aanvangsbegeleiding opnemen in het professionaliseringsplan. Dit plan vervangt het vroegere schoolwerkplan. Het schoolbestuur draagt hierbij de eindverantwoordelijkheid en heeft de autonomie om de invulling zelf te bepalen.

Aanvangsbegeleiding voor tijdelijke personeelsleden

sla link op in klembord

Kopieer

Bij de start in het onderwijs wordt een tijdelijk personeelslid aangesteld voor bepaalde duur (TABD). Aanvangsbegeleiding is een recht en een plicht. Dit wordt vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst tussen het personeelslid en de eerste evaluator. Nieuwe afspraken kunnen tijdens het traject worden toegevoegd aan deze overeenkomst.

Uitzondering: Personeelsleden met een tijdelijke aanstelling door verlof tijdelijk andere opdracht (TAO), reaffectatie of wedertewerkstelling zijn vrijgesteld van aanvangsbegeleiding.

Het doel van aanvangsbegeleiding is om objectief vast te stellen of een tijdelijk personeelslid klaar is voor de volgende carrièrestap: een tijdelijke aanstelling van doorlopende duur (TADD). Dit wordt ondersteund door begeleiding, ondersteuning en bijsturing.

Middelen

sla link op in klembord

Kopieer

Elke instelling ontvangt aanvullende lestijden voor aanvangsbegeleiding. Deze lestijden kunnen worden gebruikt voor de mentor of voor het startende personeelslid zelf.

Binnen een scholengemeenschap worden specifieke afspraken gemaakt over de invulling van aanvangsbegeleiding. Het schoolbestuur blijft echter de eerste verantwoordelijke.

Referentiekader Onderwijskwaliteit (ROK)

sla link op in klembord

Kopieer

Het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ROK) definieert verwachtingen voor kwaliteitsvol onderwijs. De in totaal 37 kwaliteitsverwachtingen worden geordend in vier rubrieken. Binnen het rubriek ‘Personeels- en professionaliseringsbeleid’ zijn twee kwaliteitsverwachtingen relevant:

  • BL8: De school voert een doeltreffend personeelsbeleid dat integraal en samenhangend is.
  • BL9: De school voert een doeltreffend professionaliseringsbeleid met specifieke aandacht voor beginnende leraren.

De inspectie beoordeelt deze verwachtingen aan de hand van vier ontwikkelingsschalen, waarvan één specifiek gericht is op aanvangsbegeleiding.

Reflectievragen

  • Is er op jouw school een beleid om starters te integreren in de schoolwerking en het schoolteam?
  • Is er ondersteuning en begeleiding voor de concrete klaspraktijk?
  • Heb je als school zicht op de startcompetenties van de starters en maken we een inschatting met wat nodig is voor hun opdracht?
  • Op welke manier coach je starters om bekwamer te worden in hun job?
  • Kunnen starters terecht bij een aangeduide persoon (mentor, peter, meter) met hun vragen en zorgen?
  • Zorg je ervoor dat starters een haalbare opdracht toebedeeld krijgen?
  • Zet je als school in op zowel wegwijs-, werk- als leerbegeleiding?
  • Zoek je hoe het aanbod van externen (pedagogische begeleiding, lerarenopleidingen, nascholingsinstanties) kan bijdragen tot de aanvangsbegeleiding op jouw school?
  • Evalueer je de aanvangsbegeleiding op school? Vragen we aan de starters na verloop van tijd of de voorziene begeleiding voldoet en waar er verbeterd kan worden?

Wat moet je als school/scholengemeenschap nu doen?

sla link op in klembord

Kopieer

Vanaf 1 september 2019 heeft aanvangsbegeleiding een formeel karakter gekregen. Dit vraagt om een doorgedreven beleid. Wat kun je concreet doen?

  • Evalueer en versterk je beleid: Kijk kritisch naar je huidige aanpak en onderzoek waar verbeteringen mogelijk zijn.
  • Maak afspraken binnen je scholengemeenschap: Zorg voor een gelijkgericht personeelsbeleid.
  • Stel een afsprakennota op: Leg hierin vast welke begeleiding en ondersteuning de starter krijgt.
  • Integreer aanvangsbegeleiding in je professionaliseringsplan: Zorg dat dit een structureel onderdeel wordt.
  • Beoordeel TABD-personeelsleden: Maak een beoordeling voor personeelsleden met een Tijdelijke Aanstelling van Bepaalde Duur. Meer informatie hierover vind je op onze webpagina “Tijdelijke aanstelling en vaste benoeming in wervingsambten”.

Met deze stappen zet je als school in op een sterke en kwaliteitsvolle begeleiding van startende personeelsleden.

Instrumenten en methodieken voor aanvangsbegeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

In een databank sommen we een aantal concrete instrumenten, methodieken en strategieën op die je als school kan gebruiken om de aanvangsbegeleiding op jouw school vorm te geven.

De voorgestelde methodieken en strategieën zijn middelen om aanvangsbegeleiding te ondersteunen. Ze zijn niet zaligmakend, maar kunnen waardevol zijn als je ze doordacht inzet. Elke methodiek heeft zijn sterktes en zwaktes.

Let op: Eén enkele methodiek volstaat niet om kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding te garanderen. Een combinatie van methodieken binnen een open cultuur van leren en ontwikkelen leidt eerder tot succes.

Overweeg ook om de aanvangsbegeleiding op het niveau van de scholengemeenschap te organiseren. Voor methodieken zoals supervisie of collegiale visitatie is dit haalbaarder en biedt het bijkomende leerkansen.

Naar de databank.

Geciteerde bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Deketelaere, A., Kelchtermans, G., Robben, D., & Sondervorst, R. (2004). Samen voor de spiegel.

Een werkboek over de begeleiding van beginnende leraren (Cahiers voor Didactiek: nr. 17). Deurne: Wolters Plantyn.

Departement Onderwijs en Vorming (2014). Resultaten beleidsgroepen lerarenopleidingen. Brussel: Departement Onderwijs en Vorming.

Elchardus, M., Huyge, E., Kavadias, D., Siongers, J., & Vangoidsenhoven, G. (2009). Leraars - pro- fiel van een beroepsgroep. Leuven: Lannoo Campus.

European Commission. (2010). Developing coherent and system-wide induction programmes for be- ginning teachers: A handbook for policymakers. Brussels: European Commission. Available from http://ec.europa.eu/education/school-education/teacher_en.htm.

Tierens, H., & Smet, M. (2016). Early Career Teacher Attrition (Rapport nr. SSL/2015.28/3.3.1).

Leuven: Steunpunt SSL.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio