Aanbod en ondersteuning vanuit pedagogische begeleiding

De pedagogische begeleiding biedt op twee manieren ondersteuning op vlak van aanvangsbegeleiding.

Enerzijds is de ondersteuning gericht op het versterken van de aanvangsbegeleiding van de school/scholengemeenschap zelf, door de personen die de aanvangsbegeleiding op school vorm geven (directies, mentoren) te ondersteunen en te begeleiden.

Anderzijds neemt de pedagogische begeleiding ook initiatieven waarbij de starters zelf rechtstreeks ondersteund worden.  Die directe ondersteuning kan op verschillende manieren:

  • Zo organiseert de pedagogische begeleiding specifieke dagen voor starters. Daarop worden de starters uit de regio uitgenodigd en wordt ingegaan op specifieke thema’s zoals het leerplan, klasmanagement, oudercontact, enzovoort. Voor het secundair onderwijs gebeurt dit doorgaans vakgebonden door de vakbegeleider.
  • Sommige begeleidingsdiensten doen (op vraag of aanbodgericht) directe coaching van de starter door middel van een klasbezoek en/of een coachingsgesprek dat ook kan uitmonden in een coachingstraject.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De combinatie van zowel vraaggestuurde als aanbodgestuurde ondersteuning kan een meerwaarde betekenen voor wat op school al gebeurt.
  • De dagen voor starters brengen starters van verschillende scholen binnen een regio bijeen. Dit biedt een meerwaarde omdat starters zo kunnen leren van elkaar en er een grote herkenbaarheid van elkaars noden en problemen is.
  • De vakgerichte ondersteuning, zeker in het secundair onderwijs, wordt zeer waardevol ervaren door starters. De focus op de vakinhoud en het leerplan blijkt een meerwaarde. 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het is niet de bedoeling dat de aanvangsbegeleiding ‘uitbesteed’ wordt aan de pedagogische begeleiding. De school blijft de eerste verantwoordelijke.
  • Het gevaar bestaat dat de starter zich onwennig of gecontroleerd voelt door de pedagogisch begeleider. Een heldere communicatie door de directie, mentor en begeleider over de begeleiding is daarom belangrijk. 

Randvoorwaarden/aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

Het is belangrijk om een complementaire ondersteuning uit te werken door de school en de pedagogische begeleiding. Goede afstemming is belangrijk.

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Bekijk de website van jouw pedagogische begeleidingsdienst om te zien wat het aanbod is en welke ondersteuning er geboden wordt.

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio