Supervisie/intervisie

Supervisie is een professionaliseringsmethodiek waarbij wordt ingegaan op de persoonlijke leervragen die iemand heeft ten aanzien van zijn of haar werk. De bedoeling is om te leren door onder begeleiding te reflecteren op eigen werkervaringen. Supervisie kan individueel met een begeleider (supervisor) of kan in (kleine) groep met een supervisor. De rol van supervisor kan opgenomen worden door de mentor of voor een externe (bv. pedagogisch begeleider).

Het doel is dat men zich bewust wordt dat er verschillende gedragskeuzes zijn en dat die invloed hebben op het professioneel handelen. Men vertrekt hierbij vanuit eigen ervaringen die je expliciteert. Daarna wordt hierop gereflecteerd en gaat men de confrontatie door naar het incident of de situatie te kijken met de ‘bril’ van de andere deelnemers. Hierdoor geeft men het functioneren van alle deelnemers een andere of diepere betekenis. Men wordt zich immers bewust van eigen waarden en normen en daardoor kan men verantwoordelijkheid opnemen: niet alleen voor zichzelf, maar ook voor collega’s, de directie, de leerlingen, de ouders… het is dus een ervaringsgericht leerproces.

Intervisie heeft dezelfde doelstelling, maar gebeurt in kleine groep zonder supervisor en veronderstelt dus een grote mate van zelfsturing. Intervisie in het kader van aanvangsbegeleiding is daarom minder aangewezen.Collegiale consultatie is gelijkaardig aan individuele supervisie maar waar supervisie een diepgaande vorm van reflectie en een leerproces beoogt, kan collegiale consultatie zich beperken tot meer probleemoplossende tips en tricks.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bij een supervisie kan men reflecteren over allerlei thema’s: pedagogisch-didactisch, emotioneel, waarden en normen, het schoolleven, sociaal-relationeel. De verschillende meningen krijgen geen waardeoordeel, toch zullen deelnemers alternatieven en nieuwe ideeën beluisteren waardoor ze inspiratie opdoen.
  • Het is een vorm van collegiale ondersteuning en leren. De herkenbaarheid verhoogt het welbevinden.
  • Deze methodiek kan ook schooloverstijgend ingericht worden (bv. binnen een scholengemeenschap). Dit biedt bijzondere leerkansen omdat diverse contexten en leervragen aan bod komen. 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De supervisie is niet grondig voorbereid of volgt geen leermodel (vb. dat van Korthagen). Het risico is dan reëel dat het eerder een uiting van frustratie, een vrijblijvende babbel of een ongestructureerd overleg wordt.
  • Er zijn onvoldoende of te veel participanten.
  • Er is geen of weinig betrokkenheid als het niet over een eigen leervraag gaat.
  • Er is onvoldoende vertrouwen en veiligheid in de intervisiegroep. 

Randvoorwaarden/aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het creëren van een veilige omgeving is cruciaal voor het welslagen.
  • Het strekt tot aanbeveling dat de supervisor daarvoor een specifieke opleiding/nascholing volgde. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Hendriksen J. (1997). Begeleid intervisiemodel. Collegiale advisering en probleemoplossing. Amsterdam: Boom.
  • Hendriksen J. (1998). Intervisie bij werkproblemen. Procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Amsterdam: Boom.
  • Stevens, J.,  Coenjaerts, D., & Van Horebeek, G. (1998). Praktijkbegeleiding van docenten in het perspectief van onderwijskwaliteit en professionalisering. Leuven/Apeldoorn: Garant. 

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio