Supervisie is een professionaliseringsmethodiek waarbij wordt ingegaan op de persoonlijke leervragen die iemand heeft ten aanzien van zijn of haar werk. De bedoeling is om te leren door onder begeleiding te reflecteren op eigen werkervaringen. Supervisie kan individueel met een begeleider (supervisor) of kan in (kleine) groep met een supervisor. De rol van supervisor kan opgenomen worden door de mentor of voor een externe (bv. pedagogisch begeleider).
Het doel is dat men zich bewust wordt dat er verschillende gedragskeuzes zijn en dat die invloed hebben op het professioneel handelen. Men vertrekt hierbij vanuit eigen ervaringen die je expliciteert. Daarna wordt hierop gereflecteerd en gaat men de confrontatie door naar het incident of de situatie te kijken met de ‘bril’ van de andere deelnemers. Hierdoor geeft men het functioneren van alle deelnemers een andere of diepere betekenis. Men wordt zich immers bewust van eigen waarden en normen en daardoor kan men verantwoordelijkheid opnemen: niet alleen voor zichzelf, maar ook voor collega’s, de directie, de leerlingen, de ouders… het is dus een ervaringsgericht leerproces.
Intervisie heeft dezelfde doelstelling, maar gebeurt in kleine groep zonder supervisor en veronderstelt dus een grote mate van zelfsturing. Intervisie in het kader van aanvangsbegeleiding is daarom minder aangewezen.Collegiale consultatie is gelijkaardig aan individuele supervisie maar waar supervisie een diepgaande vorm van reflectie en een leerproces beoogt, kan collegiale consultatie zich beperken tot meer probleemoplossende tips en tricks.