Collegiale visitatie/hospiteren

Collegiale visitatie is een professionaliseringsmethodiek waarbij men door het vrijwillig observeren van elkaars lessen wil bijleren. Deze methodiek is ook goed bruikbaar in het kader van aanvangsbegeleiding.
Met hospiteren wordt hetzelfde bedoeld. De termen worden dan ook door elkaar gebruikt (collegiaal visiteren, collegiaal hospiteren, hospiteren). Typisch aan deze methodiek is dat men bij elkaar gaat kijken en nadien ervaringen uitwisselt als kritische vrienden.

Collegiale visitatie is een methodiek die ook in het kader van kwaliteitsontwikkeling op schoolniveau gehanteerd wordt. Dan gaan scholen bij elkaar op bezoek.

Collegiale visitatie is niet hetzelfde als collegiale consultatie. ‘collegiale consultatie’ is een georganiseerde vorm van gesprekken met collega’s waarbij informatie en adviezen worden uitgewisseld en problemen besproken. Collegiale consultatie leunt dan ook dichter aan bij intervisie.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het is voor beide deelnemers heel leerrijk: zowel voor degene die observeert als degene die feedback krijgt van de observator.
  • Het doorbreekt de gewoonte waarbij iedereen in zijn eigen klas bezig is. 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Een mogelijke valkuil is dat deze methodiek ervaren wordt als een ‘inspectie’ of beoordeling.
  • Een goede verstandhouding tussen de betrokkenen is belangrijk voor het welslagen.
  • Het gevaar bestaat dat de doelstelling ‘leren van elkaar’ uit het oog verloren wordt als het te informeel wordt en een gewoon ‘bezoekje’ wordt waarbij er nauwelijks nabespreking is. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Cautreels, P., & Van Petegem, P. (2006). Ik zie, ik zie wat jij niet ziet. Collegiale visitatie als hefboom voor schoolontwikkeling. Mechelen: Wolters Plantyn.
  • De Ruysscher, K. (2015). Collegiaal hospiteren als opstap naar professionalisering, Visie, 7(5), 28-30.
  • Van Petegem, P., & Cautreels, P. (2006). Collegiale visitatie: een strategisch instrument voor schoolontwikkeling. Impuls voor onderwijsbegeleiding, 37(2), 60-74. 

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio