Lesson study/lesreflectie

Lesson study of lesreflectie is een professionaliseringsmethodiek waarbij je samen met één of meerdere collega’s een les voorbereidt, uitvoert, evalueert en bijstuurt.
Samen met collega’s onderzoek je het leren van de leerlingen door een les te ontwerpen over een specifiek leerdoel, die les uit te voeren waarbij liefst één of meerdere collega’s observeren en vervolgens samen te reflecteren op wat leerlingen leerden en hoe dat leren tot stand kwam.
De focus ligt niet op het beoordelen van de lesgever maar op het begrijpen van het leerproces van de leerlingen en het ontwikkelen van professionele kennis over effectief lesgeven.
Deze methodiek is dus ook bruikbaar als aanvangsbegeleiding waarbij de starter dit samen uitvoert met een of meerdere collega’s en begeleid wordt om onderzoekend te leren handelen samen met collega’s.
Lesson study kan gezien worden als een specifieke vorm van gezamenlijk praktijkonderzoek.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De methodiek is heel praktijkgericht en vertrekt vanuit de reële klaspraktijk. Starters leren in de context van hun eigen lessen, waardoor de transfer naar de praktijk vanzelfsprekend is. Er is directe impact, zowel in termen van werk- als leerbegeleiding.
  • Er wordt geleerd van en met elkaar
    • De insteek is samen leren (collectief en collegiaal) in een ondersteunende en veilige context. Lesson study draagt bij tot een cultuur van gedeeld leren. De starter wordt ondersteund door collega’s in een niet-beoordelende setting, wat vertrouwen en leergroei bevordert. Iedereen neemt deel vanuit gelijkwaardigheid waarbij de insteek is dat iedereen leert, niet enkel de starter.
    • Er is collegiale kennisdeling. Door samenwerking met ervaren collega’s krijgt de starter toegang tot impliciete praktijkkennis, vakdidactische expertise en gedeelde reflectie. Dit versterkt zowel de individuele groei als het teamleren.
  • Het leidt tot meer inzicht in het leren van leerlingen. Door gezamenlijke observatie en nabespreking leert de starter gericht kijken naar wat leerlingen doen, begrijpen en nodig hebben. De focus verschuift van lesgeven naar het leren van leerlingen.
  • De methodiek versterkt de onderzoekende houding. De starter leert onderwijs te benaderen als een continu leerproces: vragen stellen, observeren, analyseren en bijsturen worden onderdeel van het professioneel handelen.
  • Het is een duurzame professionaliseringsmethodiek. De opbrengsten van lesson study blijven niet beperkt tot één les, maar het versterkt zowel het inzicht in het leren van leerlingen, het reflectievermogen, de vakkennis en zelfvertrouwen van de deelnemers, in het bijzonder de starter, als de teamwerking op lange termijn.

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Als de methodiek niet alle stappen doorloopt (voorbereiding, uitvoering, evaluatie) dreigt het leereffect beperkt te blijven.
  • Aansluitend bij het voorgaande kan de methodiek heel pragmatisch ingevuld worden waarbij taken tussen collega’s verdeeld worden (bv. jij bereidt die les voor, ik maak die toets, enz.) en er uiteindelijk geen sprake is van samen leren.
  • Wanneer de nadruk ligt op het ontwerpen van een “goede les” zonder observatie van het leren van de leerling, gaat de essentie van lesson study verloren.
  • Deze methodiek veronderstelt een goede verstandhouding tussen collega’s en een bereidheid om (onderzoekend) te leren. Dit vraagt tijd, begeleiding en vertrouwen. Zonder een veilige leercultuur kan deelname door starters als bedreigend worden ervaren.
  • Lesson study veronderstelt een onderzoekende houding bij alle betrokkenen; zonder die mindset blijft het proces oppervlakkig.

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?