Lesson study of lesreflectie is een professionaliseringsmethodiek waarbij je samen met één of meerdere collega’s een les voorbereidt, uitvoert, evalueert en bijstuurt.
Samen met collega’s onderzoek je het leren van de leerlingen door een les te ontwerpen over een specifiek leerdoel, die les uit te voeren waarbij liefst één of meerdere collega’s observeren en vervolgens samen te reflecteren op wat leerlingen leerden en hoe dat leren tot stand kwam.
De focus ligt niet op het beoordelen van de lesgever maar op het begrijpen van het leerproces van de leerlingen en het ontwikkelen van professionele kennis over effectief lesgeven.
Deze methodiek is dus ook bruikbaar als aanvangsbegeleiding waarbij de starter dit samen uitvoert met een of meerdere collega’s en begeleid wordt om onderzoekend te leren handelen samen met collega’s.
Lesson study kan gezien worden als een specifieke vorm van gezamenlijk praktijkonderzoek.
- Lesson study/lesreflectie Inhoudstafel
Over deze databank
We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!
