Lesson study/lesreflectie

Lesson study of Lesreflectie is een professionaliseringsmethodiek waarbij je samen met één of meerdere collega’s een les ontwerpt (voorbereidt), uitvoert, evalueert en bijstuurt. Het is dus ook bruikbaar als aanvangsbegeleiding waarbij de starter dit doet samen met een of meerdere collega’s.Lesson study kan gezien worden als een specifieke vorm van gezamenlijk praktijkonderzoek.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het is een efficiënte methodiek omdat de focus ligt op de eigen lespraktijk en het heel directe resultaten oplevert, zowel in termen van werkbegeleiding als leerbegeleiding.
  • Het gaat uit van samen leren (collectief) en is zeer goed bruikbaar voor parallelklassen en vakgroepen.
  • Het is laagdrempelig. 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Als de methodiek niet alle stappen doorloopt (voorbereiding, uitvoering, evaluatie) dreigt het leereffect beperkt te blijven.
  • Aansluitend bij het voorgaande kan dit heel pragmatisch ingevuld worden waarbij taken tussen collega’s verdeeld worden (bv. jij bereidt die les voor, ik maak die toets, enz.) en er uiteindelijke geen sprake is van samen leren.
  • Deze methodiek veronderstelt een goede verstandhouding tussen collega’s en een bereidheid om (onderzoekend) te leren. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

Je vindt veel informatie over lesson study op www.lessonstudy.vlaanderen

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio