Klasbezoeken/flitsbezoeken

Met klas- en flitsbezoeken wordt een observatie van het lesgebeuren in de klas bedoeld. Zowel de leraar als leerling(en) kunnen de focus zijn. In het kader van aanvangsbegeleiding gaat het in principe om de leraar.
Bedoeling is om de starter te coachen door gerichte feedback (feed forward, feed up) te geven vanuit de observaties. Flitsbezoeken zijn een bijzonder vorm van klasbezoeken. Het gaat om (doorgaans) onaangekondigde bezoeken van hooguit 10 minuten, met een repetitief karakter.

Een veilige context is bijzonder belangrijk bij deze methodiek. Een klasbezoek kan bedreigend ervaren worden door de startende leraar, zeker als het door de directie gebeurt. Belangrijke voorwaarden daarom zijn:

  • Klas- of flitsbezoeken in het kader van aanvangsbegeleiding zijn ontwikkelingsgericht en uitdrukkelijk niet beoordelend.
  • Goede communicatie vooraf en achteraf is belangrijk. Vooraf wordt duidelijk gemaakt wat de bedoeling is van dergelijke bezoeken en wat de focus is. Indien een vast observatiesjabloon gehanteerd wordt, is het ook aangewezen om dit op voorhand te bezorgen zodat de starter weet wat belangrijk is. In de nabespreking is het belangrijk dat de feedback ontwikkelingsgericht geformuleerd wordt en dat dit vanuit een positief waarderende insteek gebeurt. De nabespreking neemt de vorm aan van een dialoog: de starter moet ook de kans krijgen om zijn/haar ervaringen en gevoelens te uiten en vragen te kunnen stellen.
  • De observaties en gesprekken worden vertrouwelijk behandeld. 

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het gaat om directe observatie over het hele klasgebeuren: het biedt onmiddellijke informatie over hoe het er in de klas aan toe gaat, de context wordt duidelijk, ook hoe de leerlingen reageren en zich gedragen.
  • Het biedt de kans tot ‘tijdig’ bijsturen via concrete tips vanuit observaties.
  • Als dit binnen een veilige context en vanuit een positief waarderende insteek gebeurt, wordt dit meestal als heel waardevol ervaren door de starter.
  • Flitsbezoeken vragen slechts een korte tijdsinvestering (10tal minuten en later nabespreking) en door dit meermaals te doen, krijg je een beter beeld en schakel je toevalligheden uit. Daarnaast lenen flitsbezoeken er zich toe dat elke leraar geobserveerd wordt. Daardoor voelen starters zich niet zozeer geviseerd en maakt het onderdeel uit van de cultuur waarin leraren het gewoon worden. Bovendien krijg je makkelijker informatie over heel de school (of jaar/graad). 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • De belangrijkste valkuil bestaat erin dat een klas- of flitsbezoek ervaren kan worden als een evaluatiemoment waarin een beoordeling gebeurt. Dit leidt tot onzekerheid, stress of sociaal wenselijk gedrag.
  • Een gevaar bij de nabespreking is dat het een eenrichtingsgesprek wordt waarin één bepaalde visie, interpretatie en kennis aangebracht (doorgedrukt?) wordt.
  • Als teveel bedenkingen aangebracht worden, kan men zich overdonderd voelen. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Camps, W. (2015). Flitsbezoeken stimuleren reflectie in de school. LBBO Beter Begeleiden. 5-9.
  • Downey, C.J., Steffy, B.E., English, F.W., Frase, L.E., Poston Jr, W.K. (2004). Flitsbezoek. Rotterdam: Bazalt Uitgeverij 

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio