Mentorschap

Een ervaren collega krijgt het mandaat van mentor om één of meerdere starters te helpen en gericht te coachen in hun eerste jaren op een (nieuwe) school. Dit omvat zowel wegwijsbegeleiding als werk- en leerbegeleiding. De mentor doet dit op een gestructureerde, systematische en doelgerichte manier binnen verschillende contexten: formeel en informeel; individueel en in groep; preventief, proactief en reactief; vraaggestuurd en via een aanbod van begeleidingsactiviteiten …

Het doel is o.a. om de praktijkschok te verminderen, het welbevinden te verhogen, de integratie in de school te faciliteren, zich persoonlijk en professioneel te ontwikkelen. De mentor geeft advies, begeleiding, ondersteuning en feedback in een veilige, vertrouwelijke relatie en wordt niet betrokken bij de evaluatie van de starter.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het is een structurele en herkenbare manier die zowel formeel als informeel ondersteuning biedt voor de starter.
  • De starter heeft een gemakkelijke toegang tot organisatorische, professionele en technische kennis en de cultuur van de school. Hij/zij krijgt de kans om in een veilige, niet-bedreigende relatie te leren van iemand met ervaring en contacten binnen de school.
  • De mentor kan netwerken tot stand brengen tussen de beginnende collega’s onderling, de beginner en de (vak)collega’s … 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Aanvangsbegeleiding is een verantwoordelijkheid van de hele school. Mentoraat is geen ‘exclusiviteitscontract’. Wanneer er een mentor aangesteld wordt, durft men de taak al eens alleen aan hem/haar toe te schrijven. De mentee (starter) moet ook overleggen en samenwerken met andere collega’s. Andere personeelsleden moeten ook zorg dragen voor de starters.
  • Het succes van mentorschap is in hoge mate afhankelijk van de goede relatie tussen mentor en mentee. Dat is geen evidentie. De verstandhouding kan moeilijk verlopen omwille van verschillen in persoonlijkheid, onderwijsvisie, leerbereidheid.
  • Mentorschap opnemen veronderstelt bijkomende competenties. Het is daarom aangewezen om de mentor daarin te laten professionaliseren. 

Bronnen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bosman, L., Detrez, C. & Gombeir, D. (2002). Coach zijn van beginnende (en andere) leraren. Mechelen: Wolters Plantyn.
  • Cautreels, P. (2008). Met beginnende leraren op weg naar professionaliteit. studie- en werkboek voor mentoren en schoolteams. Mechelen: Plantyn.
  • Van Poucke, N. (2014). Mentor-coach in aanvangsbegeleiding. Sint-Canisiusblad. 

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio