Didactisch coachen

Didactisch coachen is een begeleidingsmethodiek waarbij een coach (mentor/aanvangsbegeleider) met één of twee leraren samen een les gaat voorbereiden.
Ze maken daarbij gebruik van inhouden vanuit effectieve didactiek, zie bijvoorbeeld de visual lessen met effect (Effectieve didactiek in het basisonderwijs en Lessen met effect (secundair).

Vanuit dit gemeenschappelijk kader kijken we welke elementen we kunnen toevoegen aan de les om zo meer effect te hebben op het leren van de leerling. Dit proces bestaat uit 4 stappen:

  1. Gezamenlijk lessen voorbereiden
  2. De voorbereide les observeren bij elkaar
  3. Reflecteren op het effect op het leren van de leerling in deze lessen
  4. Inzichten delen met andere leraren tijdens intervisie

Tijdens de cyclus zijn er een aantal uitgangspunten die bijdragen aan het succes van de ‘lesson study’:

  • We gaan gezamenlijk op zoek naar de vraag hoe we meer effect kunnen hebben op het leren van de leerling in een les.
  • We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het lesontwerp en de daarbij horende effecten.
    De uitvoerende leraar brengt een grof lesontwerp mee, samen zoeken we naar manieren om de les effectiever te maken.
  • We focussen op het leren van de leerling, zowel in de voorbereiding, de lesobservatie als ook in het reflectiegesprek achteraf.
  • We bepalen vooraf welke leerlingen we volgen en bevragen die leerlingen aan het einde van de les.
  • We reflecteren als voorbereidingsgroep waar we effect hadden op het leren van de leerling in deze les(sen).
  • Tijdens het reflectiegesprek spreken we in de wij-vorm, omdat we gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de ontworpen les.

Sterktes/voordelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • We focussen ons op het leren van de leerling
  • Voor zowel ervaren als startende leraren relevant en van meerwaarde
  • Je creëert een gemeenschappelijke taal over didactiek
  • Je werkt aan collective teacher efficacy
  • Leerlingen worden er beter van 

Valkuilen/nadelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het kan worden ervaren als arbeidsintensief
  • Belangrijk om in de WIJ te blijven spreken en over het leren van de leerling. Hiermee krijgen we de meeste diepgang en ervaren mensen het niet als aanvallend.
  • Het vraagt tijd en ruimte die gefaciliteerd moet worden 

Type begeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio