Taakomschrijving voor mentoren

Er bestaat geen formele (decretale) functiebeschrijving van een mentor. ‘Mentor’ is immers geen afzonderlijk ambt. Met deze taakomschrijving willen we een inspiratiebron of voorbeeld bieden van wat de taak van een mentor kan inhouden.

Aanvangsbegeleiding zien we als een taak voor het hele team. Meerdere teamleden kunnen daarbij een specifieke rol opnemen. Elke school en scholengemeenschap maakt daarin eigen keuzes. Het is daarom belangrijk om in jouw specifieke schoolcontext met de directie en andere betrokkenen te bespreken welke van de taken die hierna opgenomen zijn door jou als mentor opgenomen kunnen worden. Het is niet onze bedoeling om aan te geven dat (enkel) de mentor (al) deze taken moet op- nemen, maar wel dat hij/zij ze kan opnemen.

Als mentor krijg je van de directie/schoolbestuur het mandaat om startende leraren/personeelsle- den mee te begeleiden en te coachen in hun eerste jaren op school. Deze ondersteuning omvat zo- wel wegwijsbegeleiding, werk- als leerbegeleiding. Je doet dit gestructureerd, systematisch, doel- gericht en hanteert daarbij best verschillende methodieken:

  • vraaggestuurd en aanbodgestuurd,
  • individueel en in groep,
  • formeel en informeel,
  • proactief en reactief.

Jouw ondersteuning is erop gericht te zorgen dat de starters hun job goed én graag doen, dat wil zeggen: hun professionele ontwikkeling ondersteunen, de praktijkschok verminderen, het welbevin- den verhogen en de integratie in de school faciliteren. Met verschillende initiatieven kun je talen- ten, noden, leerbehoeften en/of onderliggende problemen van de starter detecteren, analyseren en bespreekbaar maken en kun je hen coachen in de ontwikkeling van hun (basis-)competenties.

Belangrijk is dat je advies, feedback, ondersteuning geeft binnen een veilige en vertrouwelijke re- latie en je geen formele rol hebt in de evaluatie van het de starter.

De taken van een mentor kunnen zich op verschillende vlakken situeren:

  • het ondersteunen en mee ontwikkelen van een schoolbeleid over aanvangsbegeleiding;
  • het rechtstreeks ondersteunen van de starters zelf, binnen een relatie van vertrouwen en respect;
  • naast taken in het kader van de aanvangsbegeleiding van starters, kan het ook zijn dat je als mentor een opdracht krijgt in het coördineren van de begeleiding van stagiairs op school of in het coachen van collega’s in het kader van loopbaanbegeleiding en professionele ontwikkeling.

1 Met vragen, suggesties en opmerkingen kan je altijd terecht bij jouw regionale pedagogisch begeleider, de dienst Personeel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen of bij frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen. Aanvullende informatie over aanvangsbegeleiding in de vorm van een inspiratienota en mogelijke methodieken vind je op https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/over-ons/structuur/personeel/aanvangsbegeleiding.

Taken in het kader van aanvangsbegeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

Ondersteunen van het schoolbeleid over aanvangsbegeleiding

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je werkt mee aan de ontwikkeling van een visie op en planmatige aanpak van de begeleiding van starters in de school/scholengemeenschap;
  • Je coördineert de wegwijs-, werk- en leerbegeleiding van de starters;
  • Je stelt een planning/traject op voor de aanvangsbegeleiding van starters;
  • Je bespreekt de aanpak van begeleiding van starters binnen de school (met het team) en binnen de scholengemeenschap en maakt afspraken over een gemeenschappelijke aanpak;
  • Je werkt mee aan een professionaliserings- en nascholingsbeleid voor starters;
  • Je staat in voor de kwaliteitsontwikkeling van de aanvangsbegeleiding: je evalueert de aan- pak van de aanvangsbegeleiding en stuurt bij.

Ondersteunen van starters

sla link op in klembord

Kopieer

Starters wegwijs maken in de school (wegwijsbegeleiding).

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je geeft informatie over de praktisch-organisatorische afspraken en de gewoontes en gebrui- ken van de school (bv. informatiegesprek, rondleiding, brochure, schoolreglement, school- werkplan, materialen, …);
  • Je bent verbindingspersoon tussen de starter en de andere teamleden (andere leraren, an- dere starters, de directeur, graadcoördinatoren, de zorgcoördinator, de ICT-coördinator, het administratief personeel, het opvoedend personeel, het onderhoudspersoneel, externen …) en bevordert de integratie van de starter in het schoolteam door de contacten met collega’s te faciliteren;
  • Je duidt de concrete werking op de school vanuit het pedagogisch project van de school.

Starters ondersteunen in het uitvoeren van onderwijstaken zowel op (vak)inhoudelijk, (vak)didactisch, opvoedkundig als praktisch vlak (werkbegeleiding)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je helpt bij het uitvoeren van nieuwe of moeilijke onderwijstaken;
  • Je houdt (in)formele gesprekken met de starter over werkgerelateerde vragen en proble- men;
  • Je verwijst de beginnende collega door naar anderen (bv. zorgcoördinator, pedagogisch be- geleider, vakcollega …) voor specifieke ondersteuning;
  • Je organiseert overlegmomenten om praktijken en ervaringen uit te wisselen;
  • Je ondersteunt de starter bij de opvolging en de evaluatie door het schoolbestuur/directeur.

De professionele ontwikkeling van starters stimuleren (leerbegeleiding)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je organiseert initiatieven ter ondersteuning van het professioneel leren van de starter zoals klas-/flitsbezoeken, supervisie, collegiale visitatie, teamteaching, lesson study, enzovoort;
  • Je biedt steun via ‘observatie – reflectie – feedback’ bij het leren van de starter;
  • Je zet aan tot reflectie en zelfevaluatie. Je reflecteert mee over hun onderwijsgedrag, visie op onderwijs en beleving.

Ondersteuning bieden op persoonlijk-emotioneel vlak

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je hebt oog voor het persoonlijk-emotioneel welzijn van de starter;
  • Je bewaakt de taakbelasting van de starter.

Starters ondersteunen binnen een relatie van vertrouwen en respect

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je creëert een veilige sfeer van onderling vertrouwen en wederzijds respect;
  • Je stelt je positief en waarderend op en bemoedigt de starter;
  • Je leeft je in in de situatie van de starter;
  • Je bent discreet en neemt geen evaluerende rol op.

Andere mogelijke taken

sla link op in klembord

Kopieer

Coördineren van de begeleiding van stagiairs

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je coördineert de stagebegeleiding van studenten: maakt afspraken, volgt die op, verzorgt contacten met de stagementor, brengt stagecontracten in orde;
  • Je coacht de leerkrachten in het begeleiden van stagiairs;
  • Je werkt mee aan het ontwikkelen van een visie op stagebegeleiding in de school/scholenge- meenschap en bewaakt mee die visie.

Coachen van collega’s in hun loopbaan

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je coacht collega’s doorheen hun loopbaan.
  • Je stimuleert de professionele ontwikkeling van collega’s.

Over deze databank

We verzamelen in deze databank interessante methodieken en bronnen om de aanvangsbegeleiding in je onderwijsinstelling vorm te geven. Heb je zelf nog interessant bronnen, materiaal of boeken? Laat het ons zeker weten via mail naar frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen!

×
Kijkt als...
Niveau
Regio