Er bestaat geen formele (decretale) functiebeschrijving van een mentor. ‘Mentor’ is immers geen afzonderlijk ambt. Met deze taakomschrijving willen we een inspiratiebron of voorbeeld bieden van wat de taak van een mentor kan inhouden.
Aanvangsbegeleiding zien we als een taak voor het hele team. Meerdere teamleden kunnen daarbij een specifieke rol opnemen. Elke school en scholengemeenschap maakt daarin eigen keuzes. Het is daarom belangrijk om in jouw specifieke schoolcontext met de directie en andere betrokkenen te bespreken welke van de taken die hierna opgenomen zijn door jou als mentor opgenomen kunnen worden. Het is niet onze bedoeling om aan te geven dat (enkel) de mentor (al) deze taken moet op- nemen, maar wel dat hij/zij ze kan opnemen.
Als mentor krijg je van de directie/schoolbestuur het mandaat om startende leraren/personeelsle- den mee te begeleiden en te coachen in hun eerste jaren op school. Deze ondersteuning omvat zo- wel wegwijsbegeleiding, werk- als leerbegeleiding. Je doet dit gestructureerd, systematisch, doel- gericht en hanteert daarbij best verschillende methodieken:
Jouw ondersteuning is erop gericht te zorgen dat de starters hun job goed én graag doen, dat wil zeggen: hun professionele ontwikkeling ondersteunen, de praktijkschok verminderen, het welbevin- den verhogen en de integratie in de school faciliteren. Met verschillende initiatieven kun je talen- ten, noden, leerbehoeften en/of onderliggende problemen van de starter detecteren, analyseren en bespreekbaar maken en kun je hen coachen in de ontwikkeling van hun (basis-)competenties.
Belangrijk is dat je advies, feedback, ondersteuning geeft binnen een veilige en vertrouwelijke re- latie en je geen formele rol hebt in de evaluatie van het de starter.
De taken van een mentor kunnen zich op verschillende vlakken situeren:
1 Met vragen, suggesties en opmerkingen kan je altijd terecht bij jouw regionale pedagogisch begeleider, de dienst Personeel van Katholiek Onderwijs Vlaanderen of bij frederik.maes@katholiekonderwijs.vlaanderen. Aanvullende informatie over aanvangsbegeleiding in de vorm van een inspiratienota en mogelijke methodieken vind je op https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/over-ons/structuur/personeel/aanvangsbegeleiding.