16
Mijn lichaam
Voor een lesje rond 'mijn lichaam' dachten de leerlingen van het eerste leerjaar van basisschool Lucerna in Hoboken na over de ademhaling. Hoe werkt dat nu eigenlijk? Wat ademen we juist in en hoe doen we dat dan? Welke lichaamsdelen gebruiken we om te ademen? We dachten na over het ademhalingsproces en dachten aan mogelijkheden om dit visueel te maken.
The big five
In Het Klokhuis van VBS Het Appelmanneke in Hoepertingen waren de kleuters geïnteresseerd in de vijf machtigste zoogdieren van Afrika. Zo leerden ze meer over de leeuw, de olifant, de buffel, het luipaard en de neushoorn.
Klimaatdag met de hele school: wij trekken het ons aan!
In het kader van hun jaarthema organiseerde de lagere school KBO Mater van Oudenaarde een klimaatdag. Ze werkten daarbij volgens de fasen van de EDO-carrousel. Aan de hand van een centrale onderzoeksvraag brengen de leerlingen het thema in kaart, onderzoeken ze hun plaats in het systeem en denken ze na over wat ze uit zo’n themadag naar de toekomst kunnen meenemen.
Een katapult maken
De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.
Professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd
Meester Niels en Juf Emilie veranderden gedurende 3 namiddagen in professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd en dompelden hun leerlingen van de vrije basisschool de Heiberg in Sint-Truiden onder in een project rond wetenschappen en techniek. Dit met leeftijdsgemengde groepen, in 6 laboratoria en aan de hand van een energizer, roterende hoeken, gamification, flipped classroom en exit tickets.
Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften
De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.
Uit Fors editie december 2022
Uit Fors editie december 2022
Waterdicht of niet? De kleuters onderzoeken!
Juf Katrien én juf Katrien slaan de handen in elkaar om hun kleuters van de 2de en 3de kleuterklas uit de Vrije basisschool KoHa St-Anna uit Hamme een onderzoekje te laten uitvoeren via de methodiek van onderzoekend leren.
Outdoor learning én intergenerationeel leren
Via Cera kreeg de Vrije Basisschool Sleutelhof van Rumst een budget om verrijdbare plantenbakken te maken om het verharde deel van de speelplaats te vergroenen. De uitgelezen kans om de kleuters en leerlingen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum Sint-Jozef, buiten te laten spelen en leren.
Een prachtige bibliotheek met KAPLA-blokken
Meester Ivan Janssens uit de basisschool Sint-Joris te Blaasveld stimuleert de kleuters om na een bezoek aan de bibliotheek, met de KAPLA-blokken zelf een bibliotheek te maken in de bouwhoek.
De ontdektafel in de lente
In ’t Luikertje laat Juf Lore Verdoodt haar peuters graag experimenteren in de ontdektafel. En dit lukt aardig met het uitdagend materiaal dat ze kiest. De peuters hun belangstelling is gewekt zodra ze binnenkomen in de klas.
Aan de slag in het fietsatelier van meester Tommy
Meester Tommy en zijn leerlingen van de bovenbouw uit de Vrije basisschool de Kolibri uit Gavere-Asper slaan de handen in elkaar in het fietsateliertje op de speelplaats!
Close reading
‘Het is niet de ooievaar die kindertjes brengt’, dat leerden de leerlingen uit de zesde klas van Juf Lynn uit Immaculata in Deurne toen ze het fragment ‘Het begin van jouw bestaan’ uit ‘Het boek van het leven’ van Zwigtman uitspitten. Het was een uitdagende maar meer dan geslaagde taak voor juf en leerlingen om de principes van Close Reading toe te passen. Nederlands en wero gaan duidelijk hand in hand, ook in een superdiverse context.
Op stap in het dorp met Meester Nico
Niko Verbeeck geeft les in het zesde leerjaar van VBS Bleydenberg Wilsele, waar hij ook zelf als kind naartoe ging. Samen met zijn collega, Annelore Huysmans werkten ze het thema “Wilsele, vroeger en nu” uit. Ze gebruiken de omgeving om betekenisvol met hun leerlingen aan de slag te gaan.
Aan de slag met Creatool
De leerlingen van het vijfde leerjaar van juf Annick Deboudt van VBS Langemark gingen aan de slag met Creatool.
Het omgevingsboek van VBS Olsene
20 jaar geleden startte directeur Mia T’Kindt met het opmaken van een omgevingsboek. VBS Olsene zet deze verzameling van erfgoed, locaties, weetjes, verhalen, … in als middel, illustratie en als leerinhoud bij het creëren van een krachtige leeromgeving. Ook al gaat Mia met pensioen, toch blijft zij de penhouder van het uitgebreid en gestructureerd omgevingsboek.
We maken van onze oude T-shirt een draagtas
Kledij heeft een grote impact op ons milieu. Het produceren ervan zorgt voor 10 % van de totale CO₂-uitstoot. Zoveel mogelijk recycleren zorgt ervoor dat we onze voetafdruk kunnen verkleinen. Dat leerden de leerlingen van het 6de leerjaar in KBO Nederename bij Juf Isabel.