Meester Tommy en zijn leerlingen van de bovenbouw uit de Vrije basisschool de Kolibri uit Gavere-Asper slaan de handen in elkaar in het fietsateliertje op de speelplaats!
Meester Tommy op school als leraar en Tommy als fietshersteller in zijn vrije tijd. Het werd een mooie combinatie en mondde uit in een projectje op de speelplaats: het fietsatelier. In het fietsatelier worden probleempjes met de fietsen, steps en alles wat rolt aangepakt in samenwerking met de leerlingen van de bovenbouw. De leerlingen werden uitgedaagd om in groepjes na te denken over het herstellen van het kapotte loopfietsje. Ze onderzochten de onderdelen van de fiets (= technisch systeem) en gingen samen nadenken over het herstellen van de fiets. Welke nieuwe onderdelen waren nodig? Samen zochten ze het uit. Elke groep maakte een werktekening van de fiets en stelde hun plan aan de klas voor. Omdat elke groep zo enthousiast was, koppelde meester Tommy er enkele lessen muzische vorming aan. Gedreven maakten ze van hun werktekening een prototype met kosteloos materiaal. Een mooi voorbeeld van betekenisvol leren!
OWte1 Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen OWte3 Eenvoudige bestaande technische systemen uit de omgeving hanteren, begrijpen, vergelijken, (de)monteren, evalueren en onderhouden OWte4 Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem, daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen
Surf naar Wetenschappen en techniek/ Aan de slag in je klas (katholiekonderwijs.vlaanderen)