Juf Katrien én juf Katrien slaan de handen in elkaar om hun kleuters van de 2de en 3de kleuterklas uit de Vrije basisschool KoHa St-Anna uit Hamme een onderzoekje te laten uitvoeren via de methodiek van onderzoekend leren.
Wat een regenweertje deze ochtend! Dankzij de regenjas of de paraplu werden we niet nat. Het vormde een mooie gelegenheid om een onderzoekje op te zetten over ‘waterdicht of niet’! Op de onderzoekstafel liggen allerlei materialen zoals een regenjas, een paraplu, een T-shirt, een keukenhanddoek, schoonmaakdoekjes, keukenrol, een plastic mapje en een spons. Om de beurt maken de kleuters de materialen één voor één nat met een spuitje. Ze kijken met aandacht, voelen en vertellen wat ze opmerken. Proefondervindelijk ontdekken de kleuters zelf welke materialen waterdicht zijn en welke materialen water opnemen. Vervolgens worden de kleuters uitgedaagd om een plas water op de tafel op te drogen. Met de resultaten van het onderzoek pakken de kleuters dat probleempje handig en enthousiast aan. Tot slot wordt een luier samen onderzocht en komen de kleuters zelf tot de vaststelling waarom een pamper uit verschillende materialen is gemaakt en waarom. Zowel de juffen als de kleuters genoten samen van onderzoekend leren!
2,5-7 Eenvoudige onderzoeken en ontwerpen, waarvoor het probleem, de materialen en methode al bepaald zijn door de leraar, uitvoeren - (al dan niet bewust) vanuit voorspellingen experimenteren en onderzoeken.
Surf naar Wetenschappen en techniek/aan de slag in je klas en naar Onderzoekend en Ontwerpend leren.