Inspirerende praktijkvoorbeelden

Filter

Ontwikkelveld
Leeftijd
2
2
18
18

Het zelfreflectiebord

In de Vrije Basisschool De Leeroase in Stelen zetten ze erg in op sociale vaardigheden, op het ik in relatie met anderen en op het zelfregulerend vermogen van de kinderen. De leerlingen van de derde graad leren zichzelf inschatten op een bepaald sociaal niveau. De meester bepaalt welk doel een bepaalde periode in de focus staat. Meester Stijn vertelt hoe hij te werk gaat.

Wie is wie?

Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.

Onrust in de getallenfabriek

In basisschool Heilige Familie in Schoten kwam een bijzondere brief toe. De getallen roepen om hulp en daarbij kunnen de leerlingen helpen. Dat is het begin van een Grote Rekendag met de hele school.

Betekenisvolle instap in de wiskundeles

Juf Kathy uit De Kinderberg te Bierbeek zorgt voor een betekenisvolle instap bij elke wiskundeles. Deze is gekoppeld aan het WO-thema of de actualiteit. Het voorbeeld dat hier voorgesteld wordt, past in het thema van wereldhandel, transport, duurzaamheid, eerlijke handel, gezonde voeding, ...Via deze insteek kwamen de leerlingen in contact met volumeberekening.

Op stap in AI-land

AI, je kan er tegenwoordig niet meer naast kijken! Het afgelopen jaar hebben AI-tools en platformen meerdere malen het nieuws gehaald. Maar hoe breng je deze technologie nu in jouw klas? Aan de hand van de lessenreeks “Op stap in AI-land” maakt Niels Dillen, ICT-coördinator van scholengemeenschap Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas, de leerlingen van de derde graad wegwijs in de wereld van artificiële intelligentie.

Er is iets aan de kip met je hand

De kleuters van De Omnibus in Tielen maakten naar aanleiding van een gedicht van Geert De Kockere uit de dichtbundel Er is iets aan de kip met je hand een stoet van ‘hand-dieren’. Net voor de krokusvakantie stapten alle kleuters in een echte carnavalsstoet door de straten van Tielen.

De Gemaskerde Dichter

In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.

Roodkapje: van sprookje tot rap

De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.

Een warme school met Warme William

De Vrije basisschool Moerkerke verwelkomde in november 2023 Warme William, de grote knuffelbeer die symbool staat voor een luisterend oor voor wie het even moeilijk heeft.

Welkom in het fluisterbos!

Het fluisterbos is de schoolbib waarmee ze in basisschool Sint-Vincentius uit Kachtem iedereen aan het lezen willen krijgen. Van voorleesboeken voor de allerkleinsten tot superinteressante weetboeken, tijdschriften, luisterverhalen en beeldverhalen. Roald Dahl inspireert met een quote op de muur ‘ Blijf met fonkelende ogen om je heen kijken, want daar waar je het 't minst verwacht zitten de prachtigste schatten verborgen.

Safety first

Reeds drie decennia lang wordt er elk jaar in de Vrije basisschool ‘De Wingerd’ in Bavikhove met een jaarthema gewerkt. Aanvankelijk vertrok men van een thema voor de eucharistieviering bij het begin van het schooljaar: een inspirerende titel met een boodschap voor de leerlingen. Zorgcoördinator Heidi Geldhof neemt je mee in de rijke historiek.Uit Fors editie juni 2023

Vormen en verkeer

Focus op wiskundig denken in elk thema bij de jongste kleuters? Geen probleem voor juf Annemie in VBS Groot-Vorst. Ze moest niet ver zoeken naar wiskundige kansen in het thema verkeer. De jaarlijkse verkeersweek kreeg een make-over met vormen in allerlei soorten en maten. Het werd voor de jongste kleuters een ontdekkingstocht met kijken, voelen en vormen.

​​​Diep in de zee

De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging voor het derde trimester van vorig schooljaar. De kleuters van de tweede en derde kleuterklas gingen diep in de zee op onderzoek uit.

Samen muzisch op weg met Kunstkuur!

BuSO KOCA ging samen met Kunstkuur muzisch aan de slag. Wil jouw school dat ook? Je kunt je nog tot en met 15 februari 2024 kandidaat stellen voor Kunstkuur. Laat je inspireren door hun filmpje!

Kunst in de derde kleuterklas

In de derde kleuterklassen van Heilig-Hart & College Halle werkten de kleuters samen met hun leraren twee weken rond het thema 'kunst'. Elke dag lieten ze zich inspireren door een andere schilder of kunstenaar. Een boeiend thema met heel wat kansen binnen het leerplan Zin in leren! Zin in leven!.

Beweeg je mee(r)?

De Bernadetteschool uit Zottegem (type 9 en type basisaanbod) stelt hun project rond psychomotoriek en bewegend leren voor. Zij stellen dat iedereen kan bijdragen aan de motorische ontwikkeling van de leerlingen. Moev kwam filmen op hun school als voorbeeld van goede praktijk.

Inclusief onderwijs, het team rond Léon doet het!

Het team van ’t Biekorfje in Aalbeke staat graag klaar om kinderen met specifieke noden op te vangen. Zie hier het verhaal van Léon. Léon is een blinde jongen en liep zijn kleuterjaren op de wijkschool. Sinds september 2023 zit hij in het eerste leerjaar waar hij braille leert lezen en typen.Kijk mee hoe Léon het doet in zijn klas en met zijn klasgenootjes.

Dansende windrichtingen

In VBS Spring in’t Veld (Pepingen) laat Gilke Vandersteen haar leerlingen kennismaken met choreograaf Akram Khan. De leerlingen laten zich inspireren door de richting van de wind om een dansende groepsopdracht te realiseren.

Sam en Julia vieren samen kerst

De kleuters van de muizenklas maakten zelf een interactief verhaaltje rond Sam en Julia. Sam en Julia zijn de twee klasfiguren die centraal staan in de muizenklas van de Vrije Basisschool Berchem-Kwaremont.

Een toeristische poster maken in bullet journal stijl

In het thema “Europa” werkte Daphné een les uit rond bullet journaling. Op een creatieve wijze leerden haar leerlingen veel bij over enkele Europese landen.

Wiskundige lijnen uit het Monsterboek

Een boek zonder woorden. Zonder kleur. In het begin toch. Wel met een monster. Een lange rode lijn, een dapper meisje en meetkundige doelen. Dat waren de ingrediënten voor de uitwerking van een project met het kleuterteam van VBS De Reuzenpoort in Borgerhout.

Het kunstmuseum waar kinderen ontdekken, verbeeldingskracht creëren en leren van kunst

Benieuwd hoe kleuters taal krijgen voor kunst? Na twee weken werken rond het thema kunst leiden de kleuters van Basisschool Sint-Jan in Eisden Maasmechelen de leerkrachten en directeur rond in hun eigen museum.

Pre-teaching in de kleuterklas

In de Sint-Jozefschool te Ieper zet juf Joke in op woordenschatverwerving door pre-teaching te gebruiken. Ze gaat strategisch in de klas aan de slag met haar kleuters en betrekt er ook hun ouders bij.

Welkom in de Marioclub!

Wist je dat in de Kleuterschool Groenendaal uit Merksem, kleuters met een extra zorgnood die niet volledig kunnen geholpen worden binnen de brede basiszorg, welkom zijn in de Marioclub!Zorgcoördinator Inge Verschueren, vertelt je er alles over.

De leerladder helpt leerlingen hun leerdoel te evalueren

Om het leerproces van hun leerlingen op een hoger niveau te brengen, maken de leraren in de basisschool van het Sint-Barbaracollege te Zottegem de doelen zichtbaar en koppelen er succescriteria aan. Op het einde van het onderwijsarrangement evalueren de leerlingen zelf de doelen die vooropgesteld werden. Een middel hiervoor is de leerladder.

Inzetten op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften

De wereld is steeds in beweging en brengt kinderen uit alle windstreken naar de scholen van de scholengroep Arkorum uit Roeselare-Ardooie. Anderstalige nieuwkomers krijgen er een warm onthaal. Hoe de scholengroep inzet op onthaalonderwijs vanuit drie basisbehoeften licht pedagogisch coördinator Fanny Schoorens even toe.Uit Fors editie december 2022​

Dobbelsteenspel in het speelbos

De kleuters van de derde kleuterklas van de Vrije school De Bosstraat in Wilsele spelen een dobbelsteenspel in het speelbos. Ze kunnen er zes opdrachten uitvoeren.

Een doelenbord in de klas

'Ik ben nu meer gefocust op het doel van de les', vertelt juf Nora van het zesde leerjaar van basisschool De Wegwijzer uit Antwerpen. Ze gebruikt het doelenbord, net zoals haar collega's, bij elke les wiskunde. Het is een schoolafspraak om het doelgericht werken te versterken.

De ei-lander

Een bijzonder landing vond plaats in basisschool Reuzepas in Oud-Turnhout. Vanuit het raam op de eerste verdieping volgden de leerlingen de landing van hun ei met grote ogen. Nog meer aandacht ging naar het resultaat: was hun ei 'heelhuids' geland of niet? En waarom? Of hoe leerlingen hun eigen ei-lander gingen ontwerpen en testen.

Logisch en algoritmisch denken met behulp van app-prototyping

In Montessori Klimop te Gent werd ter gelegenheid van de EU-codeweek het programmeren even in de kijker geplaatst. Aan de hand van het ontwerpen van een app, ook wel app-prototyping genoemd, werd het logisch en algoritmisch denken van de leerlingen van de derde graad gestimuleerd.

30 van 73

×
Kijkt als...
Niveau
Regio