Inspirerende praktijkvoorbeelden

Filter

Ontwikkelveld
Leeftijd
2
2
18
18

Een vliegje in de klas

Het kleuterteam van de Ave Maria Basisschool in Vlezenbeek werken met het programma Padlet. Dit is een digitaal prikbord dat de school hanteert als verzamelplaats voor alle filmpjes die in de klas worden gemaakt. Hiermee proberen de kleuterleraren taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid te stimuleren.

Pop-upwinkel als uitdaging

Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van nul en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.

De Speelboom

Het Speelboom-initiatief van VLS de Boomgaard Maaseik is een spannend en nieuw project. In deze winkel met een heus scansysteem kunnen leerlingen spelmateriaal uitlenen tijdens de middagpauze. Het brede scala aan educatief speelgoed bevordert het delen en samenspel op de speelplaats. De leerlingen baten zelf de Speelboom uit. Zo krijgen ze de kans om te experimenteren, te leren en te spelen!

Aux Champs-Elysées!

De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van VBS Ellikom in Oudsbergen schreven een bedankbriefje naar een leerkracht die postkaarten had verstuurd vanuit Parijs. Ze maakten een kalligram van een versje op een ‘cravate’ voor de uitvoering van het lied ‘Aux Champs-Elysées’.

Koffieklets

Tijdens het koffiekletsmoment krijgen de kleuters van juf Steffi op de Paanderschool te Meulebeke de kans om aan hun woordenschat te werken. Lees hoe juf Steffi 'Koffieklets' bij een ex-collega leerde kennen.

Een katapult maken

De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.

Rikke-tikke-tik… Wie ben ik?

Om persoonsgebonden doelen in kaart te brengen, gebruiken de kinderen van de basisschool De Horizon in Zondereigen (Baarle-Hertog) en ’t Spoor in Weelde-Statie (Ravels) hun schooleigen kijkwijzer en ik-rapport. Twee keer per jaar evalueren de kinderen zichzelf en hun groei. Tijdens de oudercontacten gebruiken we deze instrumenten om over de doelen te rapporteren. We starten bij de jongste kleuters en bouwen dit verder op tot in het zesde leerjaar.

Pi-dag

14 maart, 14/3 of in Amerika 3/14... internationale Pi-dag! In Vrije basisschool Sint-Lodewijk te Deerlijk laten we deze dag niet zomaar voorbijgaan.Toen we een tijdje geleden de formule voor de omtrek van de cirkel leerden, maakten de jongens en meisjes kennis met het magisch getal pi. Hoe lang is het getal pi? Oneindig! En hoeveel cijfers na de komma zou jij kunnen onthouden?Wel... laten we deze uitdaging eens aangaan!

Eendjesbingo met schoolhond Zoë

De kleuters van ’t Augustijntje Ieper gingen op uitstap naar de kermis. De schoolhond Zoë moedigt de kleuters aan om de cijfers te herkennen in een verwerkingsactiviteit ”eendjesbingo”.

Den Heuvel rapt!

Basisschool Den Heuvel uit Lommel komt met een eigen schoolrap! Met hun zelfgeschreven lied willen ze de leerlingen de belangrijkste schoolregels aanleren.

Samen school maken met een hart voor inclusie en diversiteit!

Vrije basisscholen Oogappel en Zonnebloem, gelegen in Lo en in Pollinkhove, streven ernaar de ontwikkeling van de leerlingen positief te stimuleren. Ontdek hoe het burgerschapskompas van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hierbij de leidraad vormt om kinderen te laten uitgroeien tot de beste versie van zichzelf in de wereld van morgen.Uit Fors editie juni 2023

Moedige mammoet en de talentvolle kleuters van het Evermaruske

In de kleuterschool Evermaruske in Tongeren waar alle leeftijden van kleuters samen zitten, zijn Moedige mammoet, Opperhoofd en Aardige Arendsoog op bezoek. Zij willen hun indianenstam uitbreiden en zijn op zoek naar talentvolle indianen.

Hoe mooi kan liefde zijn in het Frans

Op 14 februari vieren we Valentijn, het feest van de (ge)liefde(n). Ook In het Frans kan je elkaar de liefde verklaren. De leerlingen van het zesde leerjaar van De Zandloper in Oudsbergen probeerden het alvast uit.

Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen

De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.

Jij krijgt mijn vraag

In basisschool De Wingerd in Reet ontdekten ze de kracht van de 100 denkvragen die wiskundig denken stimuleren. Hoe ze het gebruik van die vragen willen borgen, vertelt directeur Veronik.

Help je mij? Ik heb je iets te vertellen

Vanuit een sterke visie op ondersteunde communicatie reiken de logopedisten en leraren van bubao Sint-Franciscus Strijtem hun leerlingen zoveel mogelijk verschillende interactiemogelijkheden aan. Dit voorbeeld toont de vormen van ondersteunde communicatie en hoe ze leerlingen uitnodigen om een gesprekspartner te vinden om hun behoeften te uiten.

Doelenkaartjes in de kleuterklas

In basissschool Zwaneven in Oud-Turnhout is wiskunde een prioriteit. Juf Sofie vertelt tijdens een focusgesprek hoe ze de doelen met haar kleuters bespreekt en zichtbaar maakt in de klas.  Het is de laatste week voor carnaval.  Clown Tito is hoofdpersonage van dienst.

Vlieg je mee naar een school zonder pesten?

Bartel Bruyndonckx van het Heilig-Hart & College te Halle ging aan de slag met het thema “Vlieg je mee? Wondere ruimte!” en maakte een ganzenbord n.a.v. de antipestweek. Met dit spel wil Bartel wereldburgerschap en sociale vaardigheden in de kijker zetten.

Het zelfreflectiebord

In de Vrije Basisschool De Leeroase in Stelen zetten ze erg in op sociale vaardigheden, op het ik in relatie met anderen en op het zelfregulerend vermogen van de kinderen. De leerlingen van de derde graad leren zichzelf inschatten op een bepaald sociaal niveau. De meester bepaalt welk doel een bepaalde periode in de focus staat. Meester Stijn vertelt hoe hij te werk gaat.

Wie is wie?

Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.

Onrust in de getallenfabriek

In basisschool Heilige Familie in Schoten kwam een bijzondere brief toe. De getallen roepen om hulp en daarbij kunnen de leerlingen helpen. Dat is het begin van een Grote Rekendag met de hele school.

Betekenisvolle instap in de wiskundeles

Juf Kathy uit De Kinderberg te Bierbeek zorgt voor een betekenisvolle instap bij elke wiskundeles. Deze is gekoppeld aan het WO-thema of de actualiteit. Het voorbeeld dat hier voorgesteld wordt, past in het thema van wereldhandel, transport, duurzaamheid, eerlijke handel, gezonde voeding, ...Via deze insteek kwamen de leerlingen in contact met volumeberekening.

Op stap in AI-land

AI, je kan er tegenwoordig niet meer naast kijken! Het afgelopen jaar hebben AI-tools en platformen meerdere malen het nieuws gehaald. Maar hoe breng je deze technologie nu in jouw klas? Aan de hand van de lessenreeks “Op stap in AI-land” maakt Niels Dillen, ICT-coördinator van scholengemeenschap Katholiek Basisonderwijs Lokeren en Moerbeke-Waas, de leerlingen van de derde graad wegwijs in de wereld van artificiële intelligentie.

Er is iets aan de kip met je hand

De kleuters van De Omnibus in Tielen maakten naar aanleiding van een gedicht van Geert De Kockere uit de dichtbundel Er is iets aan de kip met je hand een stoet van ‘hand-dieren’. Net voor de krokusvakantie stapten alle kleuters in een echte carnavalsstoet door de straten van Tielen.

De Gemaskerde Dichter

In Vrije Basisschool De Verrekijker uit Rumbeke werken ze de gedichtenweek wel op een heel originele manier uit. Naar analogie van het bekende televisie-programma “The Masked Singer” gaan de leerlingen tijdens de gedichtenweek op zoek naar de dichters die achter de maskers verborgen zitten.

Roodkapje: van sprookje tot rap

De leerlingen van het vierde leerjaar van de Sint-Ludgardisschool in Merksem bekeken en verwerkten het verhaal van Roodkapje op verschillende manieren, zowel talig als muzisch. In dit voorbeeld is het opgevat als een voor- en naverwerking voor een toneelstuk, maar dit kan ook los daarvan gebruikt worden. In deze les wordt op een speelse en doelgerichte manier geoefend met leerstof van taal.

Een warme school met Warme William

De Vrije basisschool Moerkerke verwelkomde in november 2023 Warme William, de grote knuffelbeer die symbool staat voor een luisterend oor voor wie het even moeilijk heeft.

Welkom in het fluisterbos!

Het fluisterbos is de schoolbib waarmee ze in basisschool Sint-Vincentius uit Kachtem iedereen aan het lezen willen krijgen. Van voorleesboeken voor de allerkleinsten tot superinteressante weetboeken, tijdschriften, luisterverhalen en beeldverhalen. Roald Dahl inspireert met een quote op de muur ‘ Blijf met fonkelende ogen om je heen kijken, want daar waar je het 't minst verwacht zitten de prachtigste schatten verborgen.

Safety first

Reeds drie decennia lang wordt er elk jaar in de Vrije basisschool ‘De Wingerd’ in Bavikhove met een jaarthema gewerkt. Aanvankelijk vertrok men van een thema voor de eucharistieviering bij het begin van het schooljaar: een inspirerende titel met een boodschap voor de leerlingen. Zorgcoördinator Heidi Geldhof neemt je mee in de rijke historiek.Uit Fors editie juni 2023

Vormen en verkeer

Focus op wiskundig denken in elk thema bij de jongste kleuters? Geen probleem voor juf Annemie in VBS Groot-Vorst. Ze moest niet ver zoeken naar wiskundige kansen in het thema verkeer. De jaarlijkse verkeersweek kreeg een make-over met vormen in allerlei soorten en maten. Het werd voor de jongste kleuters een ontdekkingstocht met kijken, voelen en vormen.

30 van 91

×
Kijkt als...
Niveau
Regio