Inspirerende praktijkvoorbeelden

Filter

Ontwikkelveld
Leeftijd
2
2
18
18

Ik stem op...

In de 3de kleuterklas van juf Veerle uit het 't schoolke in Rugge werden naar jaarlijkse gewoonte in de maand oktober verkiezingen gehouden. Uit de klas werden een burgemeester en 2 helpers verkozen.

Meetkunde in het thema verkeer

In basisschool VBS Groot-Vorst in Laakdal ligt de focus op wiskunde. Met de doelen van meetkunde in de focus ging juf Kaat met haar oudste kleuters op verkenning tijdens het thema verkeer.

Hoera voor het ruitjesschrift

In basisschool Windekind in Vorselaar toont juf Eline van het vijfde leerjaar trots hoe haar cognitief sterk functionerende leerlingen aan de slag gaan met wiskundige uitdagingen. Niet op de invulbladen van de werkmap. Wel op ruitjespapier. Dat is al een uitdaging op zich.

Samenwerken geeft je vleugels

Basisschool De Hoek in Sint-Genesius-Rode werkte binnen het jaarthema 'Wondere ruimte' van het schooljaar 2023-2024 rond een projectdag waarin 'samenwerken' centraal stond. Zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school werkten samen en verdienden pluimen voor onze speelvogel.

Picasso

Juf Daisy werkte met haar leerlingen uit het vierde leerjaar van vrije basisschool De Schatkist uit Westmeerbeek rond de kunstenaar Picasso.

Functioneel gebruik van de daglijn bij de jongste kleuters

Juf Lore Verdoodt van ’t Luikertje in Opwijk gaat met haar jongste kleuter functioneel aan de slag met de daglijn. Haar daglijn is verticaal zichtbaar in de klas en daar heeft Lore een goede reden voor.

Eddy en Frida

Basisschool Uiterwaard Dilsen-Stokkem neemt deel aan een muzisch traject. De juffen van het 2de en 3de leerjaar ontwikkelden een les rond muzisch beschouwen, met twee beelden van Eddy en Frida als inspiratie. De kinderen onderzochten de gezichten van de beeldjes met een iPad en maakten grappige filmpjes met muziek. Het project was leerrijk en plezierig, afgesloten met spelletjes zoals spiegelen.

Ik kan al tot 1000!

'Ik kan al tot 1000!' In het derde leerjaar is het de trots van elke leerling. Bij juf Debbie van basisschool De Wegwijzer in Antwerpen ervaren ze hoeveel 1000 wel is.

Kunst als jaarthema

In bubao De Vinderij in Lokeren was kunst het jaarthema. Alle klassen werden ondergedompeld in verschillende kunstvormen: van muzikale beleving tot vilten, zeefdrukken, … Elke klas kreeg workshops en deed museumbezoeken. Daarnaast werd in de klas geknutseld, geschilderd en beleefd.

Samen groeien ...

In kleuterschool De Kleine Reus werkten ze een project uit waarbij ze de hernieuwde visie van de school tijdens een feestelijke afsluiter voorstelden aan de ouders en de gemeenschap. Elke kleuterklas werkte een prentenboek uit, gekoppeld aan een onderdeel van die visie. De 4-jarige kleuters beleefden 'Iedere kleuter krijgt hier groeikansen' vanuit het prentenboek ‘Dat is mijn bloem’.

Ook ik zit in je klas! Lerend netwerk Cognitief Sterk Functionerende leerlingen

Waarom een lerend netwerk cognitief sterk functionerende leerlingen (CSF) in Genk? Omdat CSF-leerlingen recht hebben om dagelijks iets nieuws te leren op school. Nadat Inge, pedagogisch coördinator van SG De Speling, zich jarenlang heeft ingezet om de werking van CSF-leerlingen in een basisschool vorm te geven als zorgcoördinator, is er nu een nood om dit verder te zetten over meerdere scholen van de scholengemeenchap heen.

Les Compliments

In het zesde leerjaar van basisschool Sint-Benedictus in Poperinge gingen de leerlingen aan de slag met Franse complimenten.

School zonder afval!

VBS Schooltrio - afdeling Klerken had een projectweek rond afval op school. Onder begeleiding van beleidsmedewerker Juf Jolien, de zorg en de leerlingen en leraren van de leerlingenraad, werkte de hele school aan dit project om de school en ook de wereld een beetje mooier te maken!

Beestenboel

Juf Lien ging met haar leerlingen uit het tweede leerjaar van wonderwijs in Herentals aan de slag rond het muzisch beschouwen van dieren. Hoe bewegen de dieren zich voort? Kunnen we nog andere bewegingen verzinnen voor dit dier?

Cognitief sterke leerlingen in het eerste leerjaar?

Wat zijn ze nog klein, de leerlingen uit het eerste leerjaar... We willen hen graag bij élke stap in hun leerproces begeleiden. En toch, ook als je hen zelfstandig aan het werk laat gaan, ontstaan er mooie leerkansen. VBS Weg-wijzer in Dessel daagt  de cognitief sterke leerlingen niet enkel leerstofinhoudelijk maar ook op het vlak van executieve functies en zelfredzaamheid uit.

Aan de slag met een theatertekst

Stan De Wulf van de Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek ging met zijn leerlingen aan de slag met een theatertekst. Hij had een duidelijk open opdracht: breng de “Open Hart” tekst op je eigen manier rekeninghoudend met tempo, emotie, timing, expressie. Hij herschreef hiervoor de theatertekst “Hartkwijt” van Heiner Müller naar het niveau van de leerlingen en noemde het “Hartstuk”.

We bereiden ons voor op de Antwerp 10 miles!

De leerlingen van de Sint-Hubertusschool uit Niel bereiden zich in de periode van februari tot eind april gedurende de LO-lessen voor op de kids run (1,6 km) en de short run (6 km). Op die manier proberen we met zoveel mogelijk leerlingen deel te nemen aan het Antwerps loopevenement 'Antwerp 10 miles'.

Wanneer je kleuters zelf een thema kiezen ...

In basisschool Mariagaarde te Borgerhout kiezen de kleuters het thema. We kijken naar de interesses en de belevingswereld van de kleuters en bespreken in groep de mogelijkheden. Met stembussen kiezen de kleuters een thema. Voor de kleuters is het altijd spannend welk thema er 'wint'. De thema’s krijgen zo meer betekenis voor de kleuters en voor de leraar blijft het boeiend.

Mijn lichaam

Voor een lesje rond 'mijn lichaam' dachten de leerlingen van het eerste leerjaar van basisschool Lucerna in Hoboken na over de ademhaling. Hoe werkt dat nu eigenlijk? Wat ademen we juist in en hoe doen we dat dan? Welke lichaamsdelen gebruiken we om te ademen? We dachten na over het ademhalingsproces en dachten aan mogelijkheden om dit visueel te maken.

Bewegen doet leren!

Iedereen weet het: een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe pas je dit toe op school? Op de Hollebeekschool in Temse groeiden bewegingstussendoortjes uit tot een gedragen beweegbeleid. Ondertussen zijn leraren, ouders en leerlingen zich bewust van de impact van bewegen op het leren.

The big five

In Het Klokhuis van VBS Het Appelmanneke in Hoepertingen waren de kleuters geïnteresseerd in de vijf machtigste zoogdieren van Afrika. Zo leerden ze meer over de leeuw, de olifant, de buffel, het luipaard en de neushoorn.

K-Boem, dé uitlaatklep bij uitstek

In de Sint-Elisabethschool bubao wordt al sinds 2007 djembé gegeven tijdens de muzieklessen voor type 3 kinderen (kinderen met gedrags- en emotionele problemen). Dat werpt nu nog steeds zijn vruchten af. Het djembé spelen is voor deze kinderen een therapeutisch ventiel waarlangs opgekropte spanningen gecontroleerd worden geventileerd. We treden ook op buiten onze schoolmuren, omdat we het belangrijk vinden dat buitenstaanders zien wat deze kinderen in hun mars hebben. K-boem is de naam van onze groep.

Aan de slag met ZILL-data

VBS Onze-Lieve-Vrouwinstituut in Sint-Genesius-Rode gaat doelgericht aan de slag met de data uit de doelenselectie van hun registratiesysteem (Zill-data). Een gesprek met directeur Bernard en beleidsmedewerker Liesbeth over data als hefboom om de onderwijskwaliteit binnen de school te versterken.

Klimaatdag met de hele school: wij trekken het ons aan!

In het kader van hun jaarthema organiseerde de lagere school KBO Mater van Oudenaarde een klimaatdag. Ze werkten daarbij volgens de fasen van de EDO-carrousel. Aan de hand van een centrale onderzoeksvraag brengen de leerlingen het thema in kaart, onderzoeken ze hun plaats in het systeem en denken ze na over wat ze uit zo’n themadag naar de toekomst kunnen meenemen.

Een vliegje in de klas

Het kleuterteam van de Ave Maria Basisschool in Vlezenbeek werken met het programma Padlet. Dit is een digitaal prikbord dat de school hanteert als verzamelplaats voor alle filmpjes die in de klas worden gemaakt. Hiermee proberen de kleuterleraren taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid te stimuleren.

Pop-upwinkel als uitdaging

Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van nul en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.

De Speelboom

Het Speelboom-initiatief van VLS de Boomgaard Maaseik is een spannend en nieuw project. In deze winkel met een heus scansysteem kunnen leerlingen spelmateriaal uitlenen tijdens de middagpauze. Het brede scala aan educatief speelgoed bevordert het delen en samenspel op de speelplaats. De leerlingen baten zelf de Speelboom uit. Zo krijgen ze de kans om te experimenteren, te leren en te spelen!

Aux Champs-Elysées!

De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van VBS Ellikom in Oudsbergen schreven een bedankbriefje naar een leerkracht die postkaarten had verstuurd vanuit Parijs. Ze maakten een kalligram van een versje op een ‘cravate’ voor de uitvoering van het lied ‘Aux Champs-Elysées’.

Koffieklets

Tijdens het koffiekletsmoment krijgen de kleuters van juf Steffi op de Paanderschool te Meulebeke de kans om aan hun woordenschat te werken. Lees hoe juf Steffi 'Koffieklets' bij een ex-collega leerde kennen.

Een katapult maken

De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.

30 van 116

×
Kijkt als...
Niveau
Regio