Inspirerende praktijkvoorbeelden

Filter

Ontwikkelveld
Leeftijd
2
2
18
18

We bereiden ons voor op de Antwerp 10 miles!

De leerlingen van de Sint-Hubertusschool uit Niel bereiden zich in de periode van februari tot eind april gedurende de LO-lessen voor op de kids run (1,6 km) en de short run (6 km). Op die manier proberen we met zoveel mogelijk leerlingen deel te nemen aan het Antwerps loopevenement 'Antwerp 10 miles'.

Wanneer je kleuters zelf een thema kiezen ...

In basisschool Mariagaarde te Borgerhout kiezen de kleuters het thema. We kijken naar de interesses en de belevingswereld van de kleuters en bespreken in groep de mogelijkheden. Met stembussen kiezen de kleuters een thema. Voor de kleuters is het altijd spannend welk thema er 'wint'. De thema’s krijgen zo meer betekenis voor de kleuters en voor de leraar blijft het boeiend.

Mijn lichaam

Voor een lesje rond 'mijn lichaam' dachten de leerlingen van het eerste leerjaar van basisschool Lucerna in Hoboken na over de ademhaling. Hoe werkt dat nu eigenlijk? Wat ademen we juist in en hoe doen we dat dan? Welke lichaamsdelen gebruiken we om te ademen? We dachten na over het ademhalingsproces en dachten aan mogelijkheden om dit visueel te maken.

Bewegen doet leren!

Iedereen weet het: een gezonde geest in een gezond lichaam. Hoe pas je dit toe op school? Op de Hollebeekschool in Temse groeiden bewegingstussendoortjes uit tot een gedragen beweegbeleid. Ondertussen zijn leraren, ouders en leerlingen zich bewust van de impact van bewegen op het leren.

The big five

In Het Klokhuis van VBS Het Appelmanneke in Hoepertingen waren de kleuters geïnteresseerd in de vijf machtigste zoogdieren van Afrika. Zo leerden ze meer over de leeuw, de olifant, de buffel, het luipaard en de neushoorn.

K-Boem, dé uitlaatklep bij uitstek

In de Sint-Elisabethschool bubao wordt al sinds 2007 djembé gegeven tijdens de muzieklessen voor type 3 kinderen (kinderen met gedrags- en emotionele problemen). Dat werpt nu nog steeds zijn vruchten af. Het djembé spelen is voor deze kinderen een therapeutisch ventiel waarlangs opgekropte spanningen gecontroleerd worden geventileerd. We treden ook op buiten onze schoolmuren, omdat we het belangrijk vinden dat buitenstaanders zien wat deze kinderen in hun mars hebben. K-boem is de naam van onze groep.

Aan de slag met ZILL-data

VBS Onze-Lieve-Vrouwinstituut in Sint-Genesius-Rode gaat doelgericht aan de slag met de data uit de doelenselectie van hun registratiesysteem (Zill-data). Een gesprek met directeur Bernard en beleidsmedewerker Liesbeth over data als hefboom om de onderwijskwaliteit binnen de school te versterken.

Klimaatdag met de hele school: wij trekken het ons aan!

In het kader van hun jaarthema organiseerde de lagere school KBO Mater van Oudenaarde een klimaatdag. Ze werkten daarbij volgens de fasen van de EDO-carrousel. Aan de hand van een centrale onderzoeksvraag brengen de leerlingen het thema in kaart, onderzoeken ze hun plaats in het systeem en denken ze na over wat ze uit zo’n themadag naar de toekomst kunnen meenemen.

Een vliegje in de klas

Het kleuterteam van de Ave Maria Basisschool in Vlezenbeek werken met het programma Padlet. Dit is een digitaal prikbord dat de school hanteert als verzamelplaats voor alle filmpjes die in de klas worden gemaakt. Hiermee proberen de kleuterleraren taalontwikkeling en ouderbetrokkenheid te stimuleren.

Pop-upwinkel als uitdaging

Samen met de leerkrachten hebben de leerlingen van de kangoeroeklas van Basisschool de Bladwijzer in Genk een pop-upwinkel geopend in ons lokaal shoppingcenter. De leerlingen startten van nul en bouwden onder begeleiding hun concept, startkapitaal, winkel en boekhouding op. De winst schenken ze aan het dierenasiel in de buurt.

De Speelboom

Het Speelboom-initiatief van VLS de Boomgaard Maaseik is een spannend en nieuw project. In deze winkel met een heus scansysteem kunnen leerlingen spelmateriaal uitlenen tijdens de middagpauze. Het brede scala aan educatief speelgoed bevordert het delen en samenspel op de speelplaats. De leerlingen baten zelf de Speelboom uit. Zo krijgen ze de kans om te experimenteren, te leren en te spelen!

Aux Champs-Elysées!

De leerlingen van het 5de en 6de leerjaar van VBS Ellikom in Oudsbergen schreven een bedankbriefje naar een leerkracht die postkaarten had verstuurd vanuit Parijs. Ze maakten een kalligram van een versje op een ‘cravate’ voor de uitvoering van het lied ‘Aux Champs-Elysées’.

Koffieklets

Tijdens het koffiekletsmoment krijgen de kleuters van juf Steffi op de Paanderschool te Meulebeke de kans om aan hun woordenschat te werken. Lees hoe juf Steffi 'Koffieklets' bij een ex-collega leerde kennen.

Een katapult maken

De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool De Putse Knipoog in Kapellen kunnen via een stappenplan zelf een katapult construeren en daarbij de stappen van het technisch proces doorlopen. Na het doorlopen van het technisch proces werd gekeken naar welke katapult het beste werkte en waarom dat zo was.

Sprookjes

Juf Mieke en juf Noor van de Sint-jozefschool uit Ieper kregen de opdracht om in de leerstraat hun bibliotheek op te vrolijken. Onder begeleiding van de academie (kunstkuur) werkten de leerlingen van het vijfde leerjaar prachtige linosnedes uit rond het thema sprookjes.

Professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd

Meester Niels en Juf Emilie veranderden gedurende 3 namiddagen in professor Kronkelbrein en professor Warrelhoofd en dompelden hun leerlingen van de vrije basisschool de Heiberg in Sint-Truiden onder in een project rond wetenschappen en techniek. Dit met leeftijdsgemengde groepen, in 6 laboratoria en aan de hand van een energizer, roterende hoeken, gamification, flipped classroom en exit tickets.

Rikke-tikke-tik… Wie ben ik?

Om persoonsgebonden doelen in kaart te brengen, gebruiken de kinderen van de basisschool De Horizon in Zondereigen (Baarle-Hertog) en ’t Spoor in Weelde-Statie (Ravels) hun schooleigen kijkwijzer en ik-rapport. Twee keer per jaar evalueren de kinderen zichzelf en hun groei. Tijdens de oudercontacten gebruiken we deze instrumenten om over de doelen te rapporteren. We starten bij de jongste kleuters en bouwen dit verder op tot in het zesde leerjaar.

Pi-dag

14 maart, 14/3 of in Amerika 3/14... internationale Pi-dag! In Vrije basisschool Sint-Lodewijk te Deerlijk laten we deze dag niet zomaar voorbijgaan.Toen we een tijdje geleden de formule voor de omtrek van de cirkel leerden, maakten de jongens en meisjes kennis met het magisch getal pi. Hoe lang is het getal pi? Oneindig! En hoeveel cijfers na de komma zou jij kunnen onthouden?Wel... laten we deze uitdaging eens aangaan!

Eendjesbingo met schoolhond Zoë

De kleuters van ’t Augustijntje Ieper gingen op uitstap naar de kermis. De schoolhond Zoë moedigt de kleuters aan om de cijfers te herkennen in een verwerkingsactiviteit ”eendjesbingo”.

Den Heuvel rapt!

Basisschool Den Heuvel uit Lommel komt met een eigen schoolrap! Met hun zelfgeschreven lied willen ze de leerlingen de belangrijkste schoolregels aanleren.

Samen school maken met een hart voor inclusie en diversiteit!

Vrije basisscholen Oogappel en Zonnebloem, gelegen in Lo en in Pollinkhove, streven ernaar de ontwikkeling van de leerlingen positief te stimuleren. Ontdek hoe het burgerschapskompas van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hierbij de leidraad vormt om kinderen te laten uitgroeien tot de beste versie van zichzelf in de wereld van morgen.Uit Fors editie juni 2023

Moedige mammoet en de talentvolle kleuters van het Evermaruske

In de kleuterschool Evermaruske in Tongeren waar alle leeftijden van kleuters samen zitten, zijn Moedige mammoet, Opperhoofd en Aardige Arendsoog op bezoek. Zij willen hun indianenstam uitbreiden en zijn op zoek naar talentvolle indianen.

Hoe mooi kan liefde zijn in het Frans

Op 14 februari vieren we Valentijn, het feest van de (ge)liefde(n). Ook In het Frans kan je elkaar de liefde verklaren. De leerlingen van het zesde leerjaar van De Zandloper in Oudsbergen probeerden het alvast uit.

Peuters gedreven aan de slag met de voorleespen

De instappers aan de slag met de voorleespen… Benieuwd naar wat dat geeft? De kleuters uit de Leonardusschool in Sint-Lenaerts nemen jullie graag mee op avontuur! Juf Angie legt uit.

Jij krijgt mijn vraag

In basisschool De Wingerd in Reet ontdekten ze de kracht van de 100 denkvragen die wiskundig denken stimuleren. Hoe ze het gebruik van die vragen willen borgen, vertelt directeur Veronik.

Help je mij? Ik heb je iets te vertellen

Vanuit een sterke visie op ondersteunde communicatie reiken de logopedisten en leraren van bubao Sint-Franciscus Strijtem hun leerlingen zoveel mogelijk verschillende interactiemogelijkheden aan. Dit voorbeeld toont de vormen van ondersteunde communicatie en hoe ze leerlingen uitnodigen om een gesprekspartner te vinden om hun behoeften te uiten.

Doelenkaartjes in de kleuterklas

In basissschool Zwaneven in Oud-Turnhout is wiskunde een prioriteit. Juf Sofie vertelt tijdens een focusgesprek hoe ze de doelen met haar kleuters bespreekt en zichtbaar maakt in de klas.  Het is de laatste week voor carnaval.  Clown Tito is hoofdpersonage van dienst.

Vlieg je mee naar een school zonder pesten?

Bartel Bruyndonckx van het Heilig-Hart & College te Halle ging aan de slag met het thema “Vlieg je mee? Wondere ruimte!” en maakte een ganzenbord n.a.v. de antipestweek. Met dit spel wil Bartel wereldburgerschap en sociale vaardigheden in de kijker zetten.

Het zelfreflectiebord

In de Vrije Basisschool De Leeroase in Stelen zetten ze erg in op sociale vaardigheden, op het ik in relatie met anderen en op het zelfregulerend vermogen van de kinderen. De leerlingen van de derde graad leren zichzelf inschatten op een bepaald sociaal niveau. De meester bepaalt welk doel een bepaalde periode in de focus staat. Meester Stijn vertelt hoe hij te werk gaat.

Wie is wie?

Meester Thomas, uit VBS de Bunderboog in Moorslede ging met de leerlingen van het tweede leerjaar aan de slag rond vlakke figuren. Door gebruik te maken van game based learning, een aangepast versie van “wie is wie”, laat hij de leerlingen op een interactieve manier oefenen op het gebruik van de juiste begrippen voor vlakke figuren.

30 van 101

×
Kijkt als...
Niveau
Regio