154
Kasteel Creativia
Op basisschool Driehoeven in Genk zijn onze kleuters druk in de weer met een spannend, technisch en creatief project, vertelt juf Natascha. Ze bouwen hun eigen kasteel! Met hun levendige verbeelding en enthousiasme gaan ze aan de slag met allerlei materialen.
Aan de praat met een boekportfolio in de peuterklas
De peuters in mijn klas luisteren héél graag naar verhalen. Het prentenboek dat ik tijdens mijn belangstellingscentrum (BC) in de focus plaats kennen ze dan ook door en door, vertelt juf Diane uit basisschool De Zandloper in Nijlen.
Interne regulatie in de zithoek
Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen van het eerste leerjaar op een rustige manier zonder andere leerlingen te storen in de zithoek gaan zitten bij de start van de schooldag? Daar weet juf Liesbeth van de Reuzenboom in Boom wel raad mee.
Hoe een 'verloren hoekje' een levendige leesplek werd
Mijn klas is een volwaardige duplex. Dat wil zeggen dat de speelruimte boven via een volwaardige trap verbonden is met de ruimte beneden. Deze indeling biedt heel wat kansen, maar ook enkele uitdagingen, vertelt juf Karolijn uit Pius X in Antwerpen.
Het tweede-kans-systeem: een methodiek om al je leerlingen bij de les LO te houden
Enkele jaren geleden begon ik in mijn school, Het Appelmanneke in Hoepertingen, met een systeem om alle leerlingen bij de les LO te houden, zonder dat ik hen moest straffen of afzonderen. En ja, hoor... het werkt. Lees maar hoe ik het heb aangepakt.
C'est qui?
Juf Ellen van de Boskesschool in Lokeren leert haar leerlingen via een spel gerichte vragen stellen en antwoorden geven in het Frans.
Met snuf op avontuur!
Voor het grootouderfeest werkten we met alle kleuters van Heistgoor in Heist-op-den-Berg rond het prentenboek 'Gewoon zoals je bent.' Elke klas koos een dier uit het boek, geeft juf Anja ons mee. In mijn eerste kleuterklas gingen we aan de slag rond de olifant. En of de kleuters na afloop wisten welke avonturen kleine Snuf zoal beleefde! We maakten zelfs een vervolgverhaal met onze klas.
Een speellabo voor de lagere school
In de Franciscusschool in Antwerpen-Berchem is er bijzonder veel aandacht voor het spelend leren. 'We hebben een grote diversiteit in onze school', vertelt directeur Annelies. 'Uit een bevraging blijkt dat onze leerlingen graag naar school komen. Daar zijn we blij om. We geloven in het spelend leren, ook in de lagere school.'
Een vierkante zon
Lezen en WO integreren kan je via het gebruik van rijke teksten. Martijn Otten van VBS Picpussen in Tongeren gebruikte in het derde leerjaar een prachtig verhaal binnen het thema ‘Zon’. Kinderen gingen in meerdere leesbeurten uiteindelijk aan de slag via tablets. Zelf maakte hij gebruik van ChatGPT om goede vragen te bedenken.
De gemaskerde poëet!
Tijdens de poëzieweek gingen de leerlingen van de Vrije basisschool De Klimop van Sint-Gillis-Waas op zoek naar… de gemaskerde poëet! Elke leerkracht van het team koos een gedicht dat zij 'gemaskerd' voordroegen aan de leerlingen. Wie kan alle leerkrachten juist ontmaskeren als poëet?
Allons-y, jeux de famille
De leerlingen van de Vrije basisschool Spes Nostra in Heule oefenen de vervoeging van être, aller en les verbes en -er door kwartet te spelen.
Pi-dag
'Op 14 maart is er iets bijzonders', vertelde juf Tania aan haar kangoeroeleerlingen van het vijfde en zesde leerjaar in basisschool Reuzepas te Oud-Turnhout. Het verhaal van pi (of π) werd een leerrijk namiddaglang verhaal.
Ouders leren mee
Ouders worden betrokken bij de ontwikkeling van hun kleuter uit het Boshuisje op Campus Kajee in Schoten. Om de 14 dagen ontvangen ze een e-mail waarin we onze avonturen in de klas delen, aan de hand van foto's die op onze website staan. In deze berichten leggen we vooral uit waarom we bepaalde activiteiten uitvoeren. Op deze manier bouwen we een waardevolle relatie op met alle ouders.
Le jeu de Kim - les vêtements
Andreia Pereira van de Oefenschool in Torhout gaat spelenderwijs aan de slag tijdens de Franse les. "Le Jeu de Kim" is een leuk en eenvoudig geheugenspel dat je kan gebruiken om nieuwe Franse woorden te leren. Het spel helpt bij het ontwikkelen van verschillende vaardigheden zoals geheugen, observatie en concentratie. In dit spel besteden we specifiek aandacht aan de woordenschat van kleding.
Viva Saint-Nicolas
Juf Caroline van VBS Don Bosco in Sint-Niklaas maakte een Franse snijdersband over Saint-Nicolas.
Uitdagende schoolbib prikkelt leraren om hun klasbib aan te vullen!
Twee jaar geleden tekenden we met de Sint- Hubertusschool te Niel enthousiast in voor het traject 'Wil jij beter lezers'. We voelden immers al enkele jaren dat de leesresultaten op onze school daalden, iets dat later ook bevestigd werd door de inspectie. Gedurende twee schooljaren verdiepten we ons in voorlezen, technisch lezen, geletterdheid en begrijpend lezen.
Podcast voor en door onderwijsliefhebbers
Het Genkse basisonderwijs van scholengemeenschap De Speling krijgt er een nieuw digitaal platform bij: een podcastreeks waarin leerkrachten, directies,mensen met een passie voor onderwijs uit de hele stad hun kennis en ervaringen delen. Onder de noemer “SpelingerWijs” kunnen luisteraars inspirerende verhalen, praktische tips en vernieuwende ideeën ontdekken.
Joepie, onze taaltrajecten hebben effect!
Op basisschool De Puzzel in Hoboken zet iedereen samen (klasjuf, zorgjuf, taaljuf...) de schouders onder het KOALAPLAN. Dit jaar werkten ze rond het prentenboek 'De kleine kerstboom'.
Internationale Dag van de Migrant
Op 18 december is het Internationale Dag van de Migrant. In de onthaalklas van juf Romy van KSD Sint-Jan Diest leerden de leerlingen over migratie. Over je land verlaten en de tocht naar een nieuwe ‘warme’ thuis.
Het woordenmonster
In de Pezelschool, de kleuter-wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, woont een heus woordenmonster in de klas van de oudste kleuters bij juf Ann. Het woordenmonster verzamelt doorheen de week allerlei woorden die de kleuters aanbrengen, met telkens een bepaalde focus.
Frans tijdens de voorleesweek
Tijdens de voorleesweek werkten ze op VBS De Parel in Lichtaart met anderstalige boeken. Juf Bieke gebruikte een Frans prentenboekje dat ze online vond. Tijdens dit voorleesmoment maakten de leerlingen kennis met nieuwe woorden, trachtten ze enkele hoofdgedachten uit de tekst te halen en wakkerden ze hun spreekdurf aan.
De woordenparaplu
In de 1-2-klas van juf Ilke en juf Sabine in de Pezelschool, de wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, werken de juffen actief rond woordenschat en woordverwerving in de kleuterklas. Na een pedagogische werkdag rond woordenschat gingen ze aan het werk met de woordenparaplu.
De leerkracht centraal
De scholengemeenschap KaBOT verenigt de katholieke basisscholen die in Tessenderlo actief zijn. Sommige van deze scholen zijn al een hele tijd bezig om vanuit een uitgesproken visie eigentijds onderwijs aan te bieden. Maar toch liepen ze al snel tegen hun grenzen aan. En dus dachten ze: misschien is het tijd om anders te gaan kijken naar het organisatiemodel van onderwijs. Dit proces wordt beschreven in het boek De leerkracht centraal van Gerd Beckers, Joost Maes en Ludo Heylen.
Spelenderwijs leerstof oefenen van Passe Partout
Juf Kirsten uit Virgo Maria instituut uit Merksem volgde een didactische taalstage in Vichy. Daar kreeg ze veel informatie en inspiratie om de leerlingen kansen te geven om te spreken tijdens de lessen Frans, in de vorm van spelletjes en bewegen.
Rijke teksten in wero
Taal en lezen als rode draad doorheen de schoolwerking, met de bedoeling om van elk kind een vaardige lezer te maken, daar zet basisschool Sint-Benedictus in Poperinge de schouders onder! Lezen, spreken, luisteren en schrijven maakt niet enkel onderdeel uit van de taallessen, maar wordt zoveel mogelijk in alle leergebieden geïntegreerd.
Nooit meer oorlog: werken met druktechnieken
Het 6de leerjaar van de Sint-Jozefsschool in Deurle van juf Griet werkte muzisch rond het thema oorlog en wapenstilstand.
Haal je poppen uit de kast!
'Op onze school Sint-Norbertus in Antwerpen is de talige diversiteit groot', schrijft juf Kristel. 'Om verhalen tot leven te brengen, om te komen tot verhaalbegrip, halen we alles uit de kast. Onze poppen waren wat onder het stof beland en na een inspirerende brainstorm op onze PV gingen we aan de slag met één of andere vorm van poppenspel. Onze kleuters genieten met volle teugen!'
Elke week buitenspeeldag
De omgeving van onze school nodigt uit om buiten te spelen, schrijft juf Ann van VBS Omnibus in Tielen. Vorig schooljaar trokken we maandelijks met z'n allen naar buiten. Kleuters en ouders waren erg enthousiast. Dit schooljaar gaan we nog meer inzetten op deze buitenspeeldagen: elke woensdag buiten spelend leren!
'Boeken'tassen
Binnen de prioriteit 'taal en lezen' zetten we op Sint-Benedictus in Poperinge sterk in op voorlezen én ouderbetrokkenheid. Uit onze jaarlijkse ouderbevraging, bleek dat niet alle kinderen een aanbod kinderboeken thuis ter beschikking hebben. Na een teambrainstorm startten we succesvol met 'boeken'tassen in de kleuterschool en daarna ook in de lagere school.
De Voorleesweek trapt af met voorleestent en Masked Reader
De Voorleesweek ging feestelijk van start op de basisscholen De Lettertuin en De Knipoog in Opwijk. Met een gezellige voorleestent vol verhalen en de mysterieuze Masked Reader werden leerlingen op een speelse manier gestimuleerd om te genieten van boeken. De activiteiten zorgden voor enthousiasme en maakten lezen extra leuk.
30 van 154