Inspirerende praktijkvoorbeelden

Filter

Ontwikkelveld
Leeftijd
2
2
18
18

Viva Saint-Nicolas

Juf Caroline van VBS Don Bosco in Sint-Niklaas maakte een Franse snijdersband over Saint-Nicolas.

Uitdagende schoolbib prikkelt leraren om hun klasbib aan te vullen!

Twee jaar geleden tekenden we met de Sint- Hubertusschool te Niel enthousiast in voor het traject 'Wil jij beter lezers'. We voelden immers al enkele jaren dat de leesresultaten op onze school daalden, iets dat later ook bevestigd werd door de inspectie. Gedurende twee schooljaren verdiepten we ons in voorlezen, technisch lezen, geletterdheid en begrijpend lezen.

Podcast voor en door onderwijsliefhebbers

Het Genkse basisonderwijs van scholengemeenschap De Speling krijgt er een nieuw digitaal platform bij: een podcastreeks waarin leerkrachten, directies,mensen met een passie voor onderwijs uit de hele stad hun kennis en ervaringen delen. Onder de noemer “SpelingerWijs” kunnen luisteraars inspirerende verhalen, praktische tips en vernieuwende ideeën ontdekken.

Joepie, onze taaltrajecten hebben effect!

Op basisschool De Puzzel in Hoboken zet iedereen samen (klasjuf, zorgjuf, taaljuf...) de schouders onder het KOALAPLAN. Dit jaar werkten ze rond het prentenboek 'De kleine kerstboom'.

Internationale Dag van de Migrant

Op 18 december is het Internationale Dag van de Migrant. In de onthaalklas van juf Romy van KSD Sint-Jan Diest leerden de leerlingen over migratie. Over je land verlaten en de tocht naar een nieuwe ‘warme’ thuis.

Het woordenmonster

In de Pezelschool, de kleuter-wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, woont een heus woordenmonster in de klas van de oudste kleuters bij juf Ann. Het woordenmonster verzamelt doorheen de week allerlei woorden die de kleuters aanbrengen, met telkens een bepaalde focus.

Frans tijdens de voorleesweek

Tijdens de voorleesweek werkten ze op VBS De Parel in Lichtaart met anderstalige boeken. Juf Bieke gebruikte een Frans prentenboekje dat ze online vond. Tijdens dit voorleesmoment maakten de leerlingen kennis met nieuwe woorden, trachtten ze enkele hoofdgedachten uit de tekst te halen en wakkerden ze hun spreekdurf aan.

De woordenparaplu

In de 1-2-klas van juf Ilke en juf Sabine in de Pezelschool, de wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, werken de juffen actief rond woordenschat en woordverwerving in de kleuterklas. Na een pedagogische werkdag rond woordenschat gingen ze aan het werk met de woordenparaplu.

De leerkracht centraal

De scholengemeenschap KaBOT verenigt de katholieke basisscholen die in Tessenderlo actief zijn. Sommige van deze scholen zijn al een hele tijd bezig om vanuit een uitgesproken visie eigentijds onderwijs aan te bieden. Maar toch liepen ze al snel tegen hun grenzen aan. En dus dachten ze: misschien is het tijd om anders te gaan kijken naar het organisatiemodel van onderwijs. Dit proces wordt beschreven in het boek De leerkracht centraal van Gerd Beckers, Joost Maes en Ludo Heylen.

Spelenderwijs leerstof oefenen van Passe Partout

Juf Kirsten uit Virgo Maria instituut uit Merksem volgde een didactische taalstage in Vichy. Daar kreeg ze veel informatie en inspiratie om de leerlingen kansen te geven om te spreken tijdens de lessen Frans, in de vorm van spelletjes en bewegen.

Rijke teksten in wero

Taal en lezen als rode draad doorheen de schoolwerking, met de bedoeling om van elk kind een vaardige lezer te maken, daar zet basisschool Sint-Benedictus in Poperinge de schouders onder! Lezen, spreken, luisteren en schrijven maakt niet enkel onderdeel uit van de taallessen, maar wordt zoveel mogelijk in alle leergebieden geïntegreerd.

Nooit meer oorlog: werken met druktechnieken

Het 6de leerjaar van de Sint-Jozefsschool in Deurle van juf Griet werkte muzisch rond het thema oorlog en wapenstilstand.

Haal je poppen uit de kast!

'Op onze school Sint-Norbertus in Antwerpen is de talige diversiteit groot', schrijft juf Kristel. 'Om verhalen tot leven te brengen, om te komen tot verhaalbegrip, halen we alles uit de kast. Onze poppen waren wat onder het stof beland en na een inspirerende brainstorm op onze PV gingen we aan de slag met één of andere vorm van poppenspel. Onze kleuters genieten met volle teugen!'

Elke week buitenspeeldag

De omgeving van onze school nodigt uit om buiten te spelen, schrijft juf Ann van VBS Omnibus in Tielen. Vorig schooljaar trokken we maandelijks met z'n allen naar buiten. Kleuters en ouders waren erg enthousiast. Dit schooljaar gaan we nog meer inzetten op deze buitenspeeldagen: elke woensdag buiten spelend leren!

'Boeken'tassen

Binnen de prioriteit 'taal en lezen' zetten we op Sint-Benedictus in Poperinge sterk in op voorlezen én ouderbetrokkenheid. Uit onze jaarlijkse ouderbevraging, bleek dat niet alle kinderen een aanbod kinderboeken thuis ter beschikking hebben. Na een teambrainstorm startten we succesvol met 'boeken'tassen in de kleuterschool en daarna ook in de lagere school.

De Voorleesweek trapt af met voorleestent en Masked Reader

De Voorleesweek ging feestelijk van start op de basisscholen De Lettertuin en De Knipoog in Opwijk. Met een gezellige voorleestent vol verhalen en de mysterieuze Masked Reader werden leerlingen op een speelse manier gestimuleerd om te genieten van boeken. De activiteiten zorgden voor enthousiasme en maakten lezen extra leuk.

Boekenknabbels - professionalisering voor leraren

Taal en lezen staat bovenaan de prioriteitenlijst op Sint-Benedictus uit Poperinge. Het team gaat intens aan de slag met boeken en lezen en daar zit ook de werkgroep 'taal en lezen' voor heel wat tussen. Samen nadenken over taal- en leesinitiatieven zorgt voor verbinding en verfrissende ideeën. Eén van de initiatieven zijn de wekelijkse 'boekenknabbels': korte impulsen rond lezen voor het team.

Van klankgevoeligheid naar klankbewustzijn

In VBS de K.LA.P.-ROOS in Pulderbos ging juf Sara Lambaerts van de 3de kleuterklas, samen met haar collega’s, aan de slag na de analyse van de KOALA. Ze werkten samen een taaltraject uit.

EDI-rekenles

Juf Phaedra ging in een wiskundeles met haar leerlingen van het tweede leerjaar uit vrije basisschool Langemark aan de slag gebruikmakend van expliciet directe instructie (EDI). EDI is een lesaanpak die gekenmerkt wordt door een kwalitatief goede instructie waarbij de leerlingen actief betrokken worden bij de lesinhoud.

Beleefdag G-sporten

De leerlingen van het 6de leerjaar van juf Judith uit de VBS ’t Kantoor in Wuustwezel ervaarden, beleefden en verkenden de mogelijkheden van diverse G-sporten. Het was een unieke beleefdag met oog voor Mens en maatschappij!

Parate kennis in het rekenbeleid

In VBS Meerlaar in Meerlaar stak het schoolteam de koppen bij elkaar om afspraken te maken rond de parate kennis van de leerlingen. Ze hadden een duidelijk doel voor ogen. "Onze leerlingen moeten weer sterke rekenaars worden." Daarvoor moeten we meer bewust inzetten op automatiseren. Zo zetten ze samen een stap in het rekenbeleid van de school. Juf Lize maakte er een helder overzicht van.

Getal van de dag

Elke dag schrijft juf Marianne van De Link Buizegem in Edegem voor de aanvang van de lessen een getal op het bord. Elke leerling bedenkt er een passende rekenoefening bij. De zelfbedachte oefeningen komen op het bord. Het vraagt anders denken van de leerlingen. Ze ontdekken dat er niet één juiste uitkomst maar vele goede antwoorden zijn. Op korte tijd heeft iedereen al even gerekend.

Le corps...le silence d'or

Ingrid Holvoet en Goele Stoffelen van VBS Spes Nostra in Heule spelen met de leerlingen van het vijfde leerjaar het spel: le corps… silence est d’or! Ze leren de lichaamsdelen in het Frans kennen en gebruiken hierbij vaste zinsstructuren zoals "j’ai mal à la/à l’/au/aux".

Bellen met beer

In de Vlinderklas (Vrije basisschool Sint-Andreas Steense Dijk Oostende) leerden de jongste kleuters over het verhaal Wij gaan op berenjacht. Als afsluiter las de juf voor uit het zelfgemaakte boek en belden we met de beer uit het verhaal.

Ik stem op ...

In de 3de kleuterklas van juf Veerle uit het 't schoolke in Rugge werden naar jaarlijkse gewoonte in de maand oktober verkiezingen gehouden. Uit de klas werden een burgemeester en twee helpers verkozen.

Meetkunde in het thema verkeer

In basisschool VBS Groot-Vorst in Laakdal ligt de focus op wiskunde. Met de doelen van meetkunde in de focus ging juf Kaat met haar oudste kleuters op verkenning tijdens het thema verkeer.

Hoera voor het ruitjesschrift

In basisschool Windekind in Vorselaar toont juf Eline van het vijfde leerjaar trots hoe haar cognitief sterk functionerende leerlingen aan de slag gaan met wiskundige uitdagingen. Niet op de invulbladen van de werkmap. Wel op ruitjespapier. Dat is al een uitdaging op zich.

Samenwerken geeft je vleugels

Basisschool De Hoek in Sint-Genesius-Rode werkte binnen het jaarthema 'Wondere ruimte' van het schooljaar 2023-2024 rond een projectdag waarin 'samenwerken' centraal stond. Zowel de kleuters als de leerlingen van de lagere school werkten samen en verdienden pluimen voor onze speelvogel.

Picasso

Juf Daisy werkte met haar leerlingen uit het vierde leerjaar van vrije basisschool De Schatkist uit Westmeerbeek rond de kunstenaar Picasso.

Functioneel gebruik van de daglijn bij de jongste kleuters

Juf Lore Verdoodt van ’t Luikertje in Opwijk gaat met haar jongste kleuter functioneel aan de slag met de daglijn. Haar daglijn is verticaal zichtbaar in de klas en daar heeft Lore een goede reden voor.

30 van 140

×
Kijkt als...
Niveau
Regio