Kasteel Creativia

Op basisschool Driehoeven in Genk zijn onze kleuters druk in de weer met een spannend, technisch en creatief project, vertelt juf Natascha. Ze bouwen hun eigen kasteel! Met hun levendige verbeelding en enthousiasme gaan ze aan de slag met allerlei materialen.

Kansrijk

sla link op in klembord

Kopieer

Dit project biedt niet alleen een geweldige kans om samen te werken, maar stimuleert ook hun motorische vaardigheden, creatief en probleemoplossend denken. Terwijl ze hun kasteel vormgeven, leren ze over teamwork, delen en de realisatie van hun ideeën. We zijn benieuwd naar de prachtige kastelen die onze jonge bouwers zullen creëren!

Inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

Als intro van de activiteit keken de kleuters naar een kort filmpje over ridders en kastelen. Het uitgangspunt was een kasteel bouwen in de zandbak. Hierna zijn we in een klein groepje begonnen met een brainstorm, waarin de kleuters hun ideeën over kastelen deelden. Ze spraken over wat voor soort kastelen ze in gedachten hadden, van torens en poorten tot de kantelen en de gracht rondom het kasteel. Deze uitwisseling van gedachten zorgde voor veel enthousiasme en creativiteit.

Ontwerpen

sla link op in klembord

Kopieer

Na de brainstorm gingen de kleuters aan de slag met het tekenen van een kasteel. Elke kleuter mocht een eigen kasteel ontwerpen. Hierbij lieten ze hun verbeelding de vrije loop. Elk kind creëerde een uniek ontwerp, vol met details die hun persoonlijke visie op een kasteel weerspiegelden.

Aan de slag

sla link op in klembord

Kopieer

In een volgende stap was het tijd om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de bouw van het kasteel in de zandbak. De kleuters zochten materialen uit die ze konden gebruiken en gingen enthousiast aan de slag. Ze kwamen voor problemen en uitdagingen te staan maar door samen te werken en elkaar te helpen, maakten ze hun ideeën werkelijkheid. Het resultaat was een mooi kasteel die de creativiteit en samenwerking van de kleuters prachtig illustreerde.

Muzische afwerking

sla link op in klembord

Kopieer

Door als laatste ook nog muzisch aan de slag te gaan, werkten ze hun kasteel mooi af door er kantelen en vlaggen voor te creëren. En toen was het tijd om er te spelen!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren.
  • Ivzv4: Specifieke strategieën inzetten om opdrachten efficiënt aan te pakken.
  • OWte2: Onderzoeken en illustreren volgens welke technische principes en natuurlijke verschijnselen eenvoudige technische systemen gemaakt zijn.
  • OWte3: Eenvoudige bestaande technische systemen uit de omgeving hanteren, begrijpen, vergelijken, evalueren en onderhouden.
  • OWte4: Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem. Daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen. 
  • MUva3: De technische en expressieve vaardigheden die nodig zijn om zich muzisch uit te drukken in beeld, muziek, dans en drama verfijnen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio